[ad_1]

– استرادیواریوس

+ چی؟

– اس تِ را دی وا ری یوس

+ من عمراً یادم نمی‌مونه!

۴ خط بالایی، مکالمه‌ای است که من و دوستم چند روز پیش داشتیم. موضوع مکالمه‌مان اسم برند کاپشنش بود و در نهایت موفق نشدم آن را به خاطر بسپارم! اسم این برند اسپانیایی برای منِ ایرانی کمی پیچیده بود و حتی الان در حال نوشتن این مقاله هستم، از گوگل برای یادآوری‌اش کمک گرفتم!

داشتم فکر می‌کردم که خیلی‌ها مثل من این مشکل را دارند و همین سخت بودن یادآوری، یکی از ویژگی‌های نام ضعیف برای برند است.

شوخی با اسم برند استرادیواریوس

احتمالاً شمایی که الان این مقاله را می‌خوانید سخت در فکر راه‌اندازی کسب‌وکار هستید و می‌خواهید بهترین نام را برای آن پیدا کنید. به احتمال زیاد هم، اولین اسم‌هایی که به ذهن‌تان رسیده قبلاً توسط دیگران ثبت شده‌اند! ?

اما جای نگرانی نیست؛ در این مقاله می‌خواهیم فوت‌وفن انتخاب یک اسم عالی، معنادار و به‌یادماندنی برای برند را یادتان بدهیم. بعد از خواندن مقاله امروز، می‌توانید یکی از مهم‌ترین قدم‌های راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را، درست بردارید.

یک نام خوب و تاثیرگذار چه ویژگی‌هایی دارد؟

نام‌هایی مثل دیور، آدیداس، وردپرس، اپل، یاهو، نوکیا و … محال است که از ذهن ما پاک شوند. صرف نظر از بحث تبلیغات این برندها، این نام‌ها طوری انتخاب شده‌اند که تلفظشان راحت است، سریع به ذهن سپرده می‌شوند و متمایز و منحصربه‌فرد هستند.

در مورد اینکه چه چیزی باعث ایجاد نام خوب برای برند می‌شود، تئوری‌های زیاد و مطالعات کمی وجود دارد! اما بد نیست بدانید که یک مطالعه در دانشگاه آلبرتا در سال ۲۰۱۰ نشان داده که مصرف‌کنندگان واکنش مثبت‌تری نسبت به اسم‌هایی با ساختار تکراری، مانند کوکاکولا و کیت کت نشان می‌دهند. در ایران خودمان هم از این اسامی کم نداریم؛ مثلاً لُپ لُپ، یک و یک، شام شام، های بای و … .

اما این کل ماجرا نیست. برای انتخاب اسم برند، آن هم برای یک عمر، باید  ۱۰ نکتۀ طلایی  زیر را در نظر بگیرید:

۱) معنادار بودن

شما از طریق انتخاب نامی که معنادار است، می‌توانید تصویر و ماهیت برندتان را به مخاطبان القا کنید. مثلاً کسب‌وکار شما به‌صورت تخصصی در زمینه تولید مواد غذایی سنتی (مثل کشک محلی، سبزی محلی، تنقلات و …) کار می‌کند؛ با انتخاب یک اسم سنتی و اصیل، می‌توانید تصویر خوبی را در ذهن مخاطب خود بسازید. برند ساوا (به معنی ناب و خالص) یک نمونه خوب در این مورد است.

۲) متمایز بودن

یکی از اقدامات اولیه، چک کردن رقباست. رقبایتان چه نام‌هایی برای برندشان انتخاب کرده‌اند؟

شما باید نامی را انتخاب کنید که متمایز از آن‌ها باشد و در ذهن سبقت بگیرد. مثلاً من خودم ۱۰۰۰ تا لباس‌فروشی با نام پرنس و پرنسس می‌شناسم؛ پس این نام اصلاً برای فروشگاه پوشاک خوب نیست و بهتر است اسم خلاقانه و جدیدتری پیدا کنم.

اگر نام خلاقانه و منحصربه‌فردی را انتخاب کنید، شانس بیشتری دارید که در حافظه‌ها بمانید. مثلاً نام‌های اسنپ، تپسی، پپسی، گوگل و سونی برای زمان خودشان کاملاً خاص و متمایز هستند و به‌راحتی می‌توانند به حافظه سپرده شوند.

۳) قابل فهم بودن

نامی که انتخاب می‌کنید نباید پیچیده و غیرقابل درک باشد (مثل مثالی که اول مقاله گفتم). نامی انتخاب کنید که بشود آن را راحت حفظ شد، در گوگل جستجو کرد و حتی دربارۀ آن با دیگران صحبت کرد.

کمیک پیدا کردن اسم برند

۴) قابل ثبت بودن

اگر برای کسب‌وکار اینترنتی‌تان نام انتخاب می‌کنید، حتماً باید از آزاد بودن دامنۀ آن مطلع شوید. دامنه به عبارتی آدرس سایت شماست که مشتریان با آن شما را پیدا خواهند کرد.

برای چک کردن آزاد بودن دامنه به بخش ثبت دامنه ایران‌سرور بروید و نام‌های مدنظرتان را در کادر جستجو کنید.

ثبت دامنه در ایران سرور

اگر هم قصدتان ثبت برند یا شرکت است، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید. در ادامه مقاله (مراحل پیدا کردن نام برند) این مورد را توضیح داده‌ایم. فعلاً عجله نکنید!

۵) قانونی بودن

عدداز برخی نام‌ها، مثل تکنولوژی، فانتزی، شهید، ایران، فیلتر، نظام، شهروند، آسانسور و … نمی‌توان در ترکیب نام شرکت استفاده کرد، چون ممنوع هستند. لیست کامل اسامی ممنوعه را در سایت ثبت برند می‌توانید ببینید.

عددهمچنین، برای ثبت نام برند، نمی‌توانید از اسامی مشابه برندهای مشهور (مثل سیب که مشابه اپل است)، اسامی که قبلاً ثبت شده‌اند، کلمات توهین‌آمیز (مثل نادان) و کلمات عام (مانند صنایع غذایی) استفاده کنید. در صورت استفاده از نام مشابه یا کپی، برندی که قبلاً آن نام را ثبت کرده می‌تواند از شما شکایت کند و غرامت بگیرد.

عددبه‌علاوه، نام انتخابی شما باید دارای ریشۀ فارسی باشد؛ اگر نام ترکی، کردی، لاتین، فرانسوی و … مدنظرتان است، برای ثبت آن باید کارت عضویت اتاق بازرگانی بگیرید.

یک پیشنهاد: از سایت واژه‌یاب برای یافتن معنی کلمات و پیدا کردن ایده‌های جدید استفاده کنید.

۶) پاسخگوی نیازهای آینده

اگر در آینده قرار است محصولات یا دسته‌بندی‌های جدیدی به کسب‌وکارتان اضافه شود، از همین الان به فکرش باشید. یک نمونه خوب درباره این موضوع سایت گوشی‌شاپ است.

این سایت اوایل فقط برای فروش گوشی موبایل بود، اما کم‌کم توسعه پیدا کرد و الان همه‌چیز، از گوشی گرفته تا یخچال و تلویزیون، در آن پیدا می‌شود! پس دیگر گوشی‌شاپ نام مناسبی برای این کسب‌وکار نیست.صابون برف

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید در آینده، به بازارهای بین‌المللی هم ورود کنید یا به کشورهای همسایه صادرات داشته باشید، حتماً معنی اسمی که انتخاب می‌کنید را به زبان‌های دیگر چک کنید. مثلاً شرکت پاکسان صابونی با نام «برف» تولید و آن را به کشورهای خارجی صادر می‌کند. روی بسته‌بندی این صابون‌ها به انگلیسی نوشته شده Barf Soap؛ غافل از اینکه Barf در لاتین به معنی «غذای استفراغ شده» است.

۷) راحتی SEO

دیگر مثل روز روشن است که توجه به قوانین SEO می‌تواند روی رتبه‌ی سایت و البته فروش بیشتر تاثیر بگذارد؛ پس ترجیحاً نامی را انتخاب نکنید که سئو کردن آن، زمان و هزینۀ زیادی نخواهد.

مثلاً در حوزۀ گردشگری، کلمه تور ارزان به‌شدت پررقابت است. حالا اگر شما بیایید و اسم برندتان را بگذارید «ارزان تور» باید خیلی تلاش و تبلیغات کنید تا بتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید!

✅ اگر با سئو آشنایی ندارید، مقاله سئو چیست را بخوانید.

۸) بصری بودن

رنگ موی پالتمنظور از بصری بودن این است که نام انتخابی و المان‌های گرافیکی و رنگ‌ها که در کنار هم قرار می‌گیرند، تصویر و حس مدنظر شما را در ذهن کاربران پررنگ کنند.

مثلاً Pallete نام برند رنگ مو است و می‌تواند خیلی راحت رنگ و حس آن را در ذهن مشتری تداعی کند. یا هیمالیا که تداعی‌کنندۀ سرما و بوران است، نام خوبی برای برند یخچال فریزر است.

۹) تک نگارشی بودن

بعضی نام‌های فارسی هستند که چند املای متفاوت دارند یا وقتی می‌خواهید آن‌ها را به انگلیسی بنویسید، چند مدل می‌شوند. مثلاً آسیه که ممکن است به‌صورت Asie، Asiye، Asiyeh و … نوشته شود. بهتر است از این کلمه‌ها که به شکل‌های مختلف می‌توانند نوشته شوند، برای نام برند استفاده نکنید.

۱۰) برانگیختن احساسات

نام‌ها می‌توانند احساس خوب یا بدی را به مردم القا کنند. نام‌ها حتی می‌توانند برند شما را حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای بازتاب دهند. اسم‌هایی مثل اپل (Apple) تمایز و خاص بودن را بازتاب می‌دهند و اسم‌هایی مانند BlueHost کاملاً نشان می‌دهند که این کسب‌وکار به شکل تخصصی در زمینه ارائه خدمات هاستینگ فعالیت دارد.

شما هم با انتخاب درست کلمات می‌توانید تاثیرگذار باشید و شخصیت برندتان را بازتاب دهید.

یک نکتۀ مهم: در کل، از بین تمام مواردی که گفتیم، به احساسی که نام برندتان به مخاطب منتقل می‌کند، خیلی دقت کنید. نام برند می‌تواند بیانگر احساساتی مانند انرژی زیاد (ردبول)، آرامش و لطافت (پتوی نرمینه)، توجه به سنت‌ها (روسری تاج‌محل)، زنانگی (روبان)، نوشتن (وردپرس) و … باشد. این حس با توجه به هویت برندتان قابل شناسایی است و بعداً هم باید در تبلیغات و بازاریابی‌تان نمود پیدا کند.

خب؛ حالا که ویژگی‌های اسم برند خوب و تاثیرگذار را فهمیدیم، وقت عمل کردن است! در بخش بعدی می‌خواهیم مراحل رسیدن به یک نام برند عالی را یک به یک با هم طی کنیم.

قدم به قدم، تا انتخاب اسم برند خاص و مناسب

گاهی رسیدن به اسامی خاص برای برند، آن‌قدر فرآیند طولانی و اعصاب‌خردکنی می‌شود که بعضی‌ها حاضرند پول بدهند تا بقیه برای‌شان اسم برند انتخاب کنند! با ابزارها و مراحلی که پیش می‌بریم، چنین اتفاقی برای‌تان نمیفتد؛ فقط پیشنهاد می‌کنم اول از همه یک فنجان چای یا قهوه کنار دست‌تان باشد، بعد هم این مقاله را بوکمارک کنید؛ چون ممکن است انجام برخی مراحل را به آینده موکول و دوباره به این مقاله نیاز پیدا کنید.

آماده‌اید شروع کنیم؟

مرحلۀ اول: از تعریف هویت برندتان شروع کنید

برای تعریف هویت برندتان، اول از همه به سوال زیر جواب دهید:

«شما که هستید؟ چه کار می‌کنید و چه می‌خواهید؟»

برای اینکه دقیق به این سوال پاسخ دهید، به ۴ بخش اصلی هویت برندتان دقت کنید: ? (من با مثالی از برند Nike هر بخش را توضیح می‌دهم)

هدف چرا این کسب‌وکار را به‌وجود آورده‌اید؟ از طریق قدرت ورزش، جهان را رو به جلو حرکت دهیم و موانع را از سر راه برداریم.
چشم‌انداز دوست دارید چه آینده‌ای را خلق کنید؟ دنیایی را ببینیم که همه در آن ورزشکار هستند.
ماموریت شما اینجا هستید که چه کاری انجام دهید؟ برای رسیدن به آیندۀ مدنظرتان چه برنامه‌ای دارید؟ می‌خواهیم الهام‌بخش باشیم و با نوآوری، تولید محصولات باکیفیت و ایجاد تاثیر مثبت در جامعه، پتانسیل افراد را افزایش دهیم.
ارزش‌ها چه اصول و ارزش‌هایی رفتار شما را هدایت می‌کند؟ الهام‌بخش بودن، نوآوری، کیفیت، تمایز و تاثیر گذاشتن روی تک تک انسان‌ها

اگر سوالی درباره این ۴ بخش داشتید، بپرسید تا بتوانیم بیشتر شما را راهنمایی کنیم.

مرحلۀ دوم: به تمایزهای‌تان با رقبا فکر کنید

کسب‌وکار شما چه ویژگی یا مزیتی دارد که آن را از رقبا متمایز می‌کند؟

خوب به سوال بالا فکر کنید؛ چون کلید پیدا کردن یک نام جدید برای برند است. مثلاً در بین برندهای شامپو، برند ۱۰۰% Pure را داریم که ادعا می‌کند شامپوهایش طبیعی و عاری از مواد شیمیایی مضر است. نامی که برای این برند انتخاب شده، به‌خوبی تمایز آن را بازتاب می‌دهد.

مرحلۀ سوم: طوفان فکری راه بیندازید

 طوفانی فکری به جلساتی گفته می‌شود که در آن، هرکس آزادانه ایده‌هایی را که به ذهنش می‌رسد، بیان می‌کند. یک نفر مسئول نوشتن ایده‌ها روی یک بورد یا کاغذ می‌شود و در آخر با حذف کردن موارد غیرمرتبط و ضعیف، می‌توان به ایده‌های خوبی رسید. 

برای این جلسه، ابتدا، افراد تیم یا دوستان خلاق‌تان (اگر تیم ندارید) را دور هم جمع کنید؛ سپس برای نزدیک شدن به موضوع، نام محصولات یا خدمات‌تان، احساس مشتری و تمایزهایتان با رقبا را روی بورد بنویسید. حالا هرکس ایده‌هایش را برای نام برند بیان می‌کند و باید آن‌ها را یادداشت کنید.

در آخر، از طریق تکنیک حذف نام‌های ضعیف، به تعدادی اسم قدرتمند و مناسب خواهید رسید.

برین استورمینگ یا طوفان فکری

توجه: بهتر است قبل از شروع جلسه این مقاله را با اعضای جلسه به اشتراک بگذارید، تا با دید بازتری وارد طوفان فکری شوند.

? اگر تنهایی دارید بار این مسئولیت را به دوش می‌کشید، سه سایت Namelix، howtostartanllc و Shopify کمک‌تان می‌کنند که به اسامی انگلیسی جالبی برسید.

مرحلۀ چهارم: نام‌های منتخب را آزمایش کنید

این آزمایش ۵ مرحله دارد:

  1. بررسی آزاد بودن دامنه: برای این کار به لینک خرید و ثبت دامنه مراجعه و با وارد کردن نام‌های انتخابی‌تان آزاد بودن یا نبودنشان را چک کنید.
  2. بررسی آزاد بودن این نام در شبکه‌های اجتماعی: در اینستاگرام، توییتر و تلگرام، نام‌ها را وارد و IDهای آزاد را ثبت کنید.
  3. بررسی آزاد بودن نام برند یا شرکت: وارد سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی (بخش آگهی‌های قانونی) شوید و با وارد کردن نام و سایر اطلاعات، مالکیتش را چک کنید.
  4. تست روی محصول: نام برند شما قرار است روی لوگو، بسته‌بندی، وب‌سایت، کارت ویزیت و … قرار بگیرد. برای شروع بد نیست با همکاری یک گرافیست طرح‌هایی را حاضر کنید.
  5. تست بازخورد مشتریان: از مشتریان احتمالی نظرسنجی کنید و انتقاداتشان را درباره نام برند یا طرح‌ها جمع‌آوری کنید. برای این کار می‌توانید از لندینگ پیج و ایمیل کمک بگیرید.

توجه: کسی که قبل از شما دامنه را ثبت کرده، اگر هنوز سایتی ایجاد نکرده، احتمالاً فروشنده باشد و بتوانید با پرداخت مبلغی دامنه را از او بخرید و به مالکیت خودتان درآورید. برای پیدا کردن مالک دامنه ۲ مقاله زیر را مطالعه کنید:

مرحلۀ پنجم: نام تجاری‌تان را ثبت کنید

اگر به این مرحله رسیده‌اید، جا دارد که یک خسته نباشید جانانه به شما بگویم! ?

حالا فقط مانده ثبتِ نام برندتان. برای ثبت، وارد سایت مرکز مالکیت‌های معنوی شوید و از منوی میز خدمات الکترونیک، به بخش علامت تجاری (برند) رفته و مدارک و اظهارنامه خود را ارسال کنید.

برای ثبت دامنه هم که روی دکمه زیر کلیک و کار را تمام کنید.

همین حالا، دامنه خود را با تضمین کمترین قیمت در ایران، ثبت کنید.

خرید دامنه        پشتیبانی : ۳۱۷۷۶-۰۵۱

شما الان تقریباً با تمام فوت‌وفن‌های انتخاب اسم برند آشنا شده‌اید؛ منتها برای اینکه ایده‌های خفن‌تری به ذهن‌تان برسد، در بخش بعد جدولی داریم که دسته‌بندی انواع نام برند با مثال در آن آورده شده است.

انواع نام برند با مثال؛ در یک نگاه

نوع تعریف مثال
اسامی تاریخی و داستانی این اسم‌ها به یک واقعه یا چهرۀ تاریخی اشاره دارند. قالی سلیمان (برند فرش)
شخصیت‌های افسانه‌ای شخصیت‌های قدرتمند و پرمعنی که در داستان و افسانه‌های قدیمی از آن‌ها یاد شده است. پگاسوس (نام شرکت هواپیمایی و به معنی اسب بالدار)، نایکی (الهۀ پیروزی)
نام‌های اختصاری مخفف یک عبارت، یا مخفف نام بنیان‌گذاران یک برند. ما استفاده از این روش نام‌گذاری را توصیه نمی‌کنیم. BMW (مخفف Bavarian Engine Works) و H&M (مخفف نام بنیان‌گذاران)
نام‌های دوبخشی این نام‌ها، از ترکیب دو یا چند کلمه ساخته می‌شوند. دیجی‌کالا، موتن‌رو، ایران‌سرور، فیسبوک
اسامی ساختگی اسم‌هایی که خودتون با استفاده از ذهن خلاق‌تان اختراع می‌کنید و قبلاً وجود خارجی نداشته‌اند. Nintendo، راهیتو، بوکاپو
نام افراد این نام می‌تواند متعلق به یک شخصیت برجسته، یا بنیان‌گذار آن برند باشد. دیور و بیک (هر دو نام موسسین برند هستند)
اسامی احساسی نام‌هایی که می‌توانند احساس خاصی را در مخاطب زنده کنند. Freederm (برند محصولات مراقبتی پوست؛ برگرفته از احساس آزادی)
اسامی بامزه نام‌هایی که کمی (نه بیش از حد) چاشنی طنز همراهشان هست. Godaddy (یک نام بامزه برای کمپانی هاستینگ)
نام مکان‌ها مکان‌هایی که برای مردم نماد ویژگی خاصی هستند. فوجی فیلم (فوجی نام بلندترین کوه ژاپن است) و مارلبرو (نام خیابانی در لندن)

جمع‌بندی و توصیه نهایی

یادتان باشد که یک اسم برند خاص، قوی و تاثیرگذار، نه تنها توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، بلکه پیام برند شما را هم به ذهن مخاطب انتقال می‌دهد. نام برند، می‌تواند هدف، ماموریت، ارزش‌ها و اشتیاق شما را طوری بازتاب می‌دهد که مشتریان بالقوه به سمت‌تان جذب شوند!ایده پردازی

اگر این مسیر را درست پیش بروید و نام خوبی انتخاب کنید، می‌توانید آن را برای سالیان طولانی حفظ کنید و همواره ارزشش را بالاتر ببرید.

چنانچه سوال، پیشنهاد و نظری دارید، حتماً آن را مطرح کنید. ما خیلی زود جواب‌تان را می‌دهیم و تا جایی که بتوانیم راهنمایی‌تان می‌کنیم.

به‌عنوان آخرین توصیه، خواندن مقالۀ «بایدها و نبایدهای انتخاب نام دامنه» نیز برای‌تان خالی از لطف نخواهد بود. پس اگر حوصله کردید، حتماً این مقاله را هم مروری بکنید؛ کار از محکم کاری عیب نمی‌کند!
✨ در ضمن، ما برای نوشتن این مقاله خیلی تحقیق کردیم و از منابع معتبر (مثل سایت columnfivemedia) و تجربۀ افراد متخصص کمک گرفتیم. اگر احساس کردید مطالب مفیدی دریافت کردید، خوشحال می‌شویم آن را با دیگران نیز به‌اشتراک بگذارید تا خستگی‌مان در برود. ممنونیم 🙂 ?

[ad_2]

اشتراک گذاری