[ad_1]

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: ۴ میانگین: ۵]

هنگامی که شروع به نوشتن در وردپرس یا هر سیستم سایت ساز دیگری می‌کنید تا محتوایی را در صفحه وب هوا کنید، استفاده از تگ های H که به ترتیب شامل تگ های هدینگ H1، H2 ،H3 ،H4 ،H5 و H6 هستند، می‌تواند به خوانایی و ایجاد یک ساختار برای نوشته شما کمک بسیار شایانی بکند.

در ادامه این مقاله از وبلاگ شون هاست قصد دارم به بررسی انواع تگ های heading پرداخته و با بررسی تاثیری که در سئو و مهم‌تر از آن کمک به خوانایی متن برای کاربران دارند، به شما کمک کنم که چطور از این تگ‌ها به شکلی درست استفاده کنید. پس اگر به دنبال پاسخ پرسش‌های متداول خود در خصوص راهنمای ازتفاده از heading tags ها هستید، تا پایان این مقاله با من همراه باشید.

تگ های H یا Heading Tags چه هستند و چه کاربردی دارند؟

هدینگ‌ها یا heading tags تگ‌هایی از زبان html هستند که با استفاده از آنها می‌توانید عناوین اصلی صفحات وب و محتوای خود را تعیین کنید. هر یک از این تگ‌ها برای استفاده در بخش‌های خاصی از نوشته و محتوای قالب سایت ما کاربرد دارند که در ادامه این مقاله به بررسی کامل آنها و تاثیری که روی سئو سایت دارند خواهم پرداخت.

کاربرد تگ های H صرفا به وب ختم نمی‌شود و بلکه می‌توان گفت پیش از اینکه تکنولوژی وارد عرصه شود نیز حضور داشته‌اند. به طوری که در کتاب‌های خطی قدیمی و نسخ تاریخی نیز از آنها استفاده شده است. اما به شکلی که صرفا اندازه متون در ساختار نوشته‌های یک کتاب متغیر بود و موضوعات بر اساس سرفصل‌هایی که فونت نوشته‌ها درشت‌تر بود تفکیک میشد.

انواع تگ های H

چند نوع تگ Heading داریم؟

ما ۶ تا تگ H یا همان تگ heading داریم که از تگ H1 شروع شده و به ترتیب شماره گذاری شده در تگ H6 خاتمه پیدا می‌کنند. هر یک از این تگ‌ها اندازه مشخصی را در زبان HTML دارند، به طوری که تگ H1 سایز بزرگتری داشته و به صورت سلسله مراتبی که اعداد افزایش پیدا می‌کنند، اندازه تگ کوچکتر می‌شود. همین کوچک بودن نیز اهمیت آن را مشخص می‌کند که چون سایز آنها کمتر شده استفاده از آنها نیز اولویت کمتری دارد.

  • تگ H1: اولین و بزرگ‌ترین تگ موجود است. محدودیتی که در استفاده از این تگ وجود دارد این است که حتما باید در صفحات وب کمترین تعداد را داشته باشد که توصیه افراد سئوکار روی یک عدد است. اما با توجه به تغییرات الگوریتم گوگل، ظاهر این موضوع اهمیت یافته است. طبق تجربه شخصی که در یکی از سایت‌های خود دارم، از این تگ برای عناوین نوشته‌های خود در صفحه اصلی استفاده کردم که برای تعداد بیشتر از ۱۲ مورد استفاده شده است و تاثیری از این نظر که روی رتبه سایت تاثیر بدی داشته باشد ندیده‌ام. پیشنهاد می کنم برای عنوان نوشته خود از این تگ درون صفحه محصول تکی استفاده کنید، همانطور که در بیشتر قالب های وردپرس همین ساختار حفظ شده است. اگر بخواهم مثال روزنامه را بزنم، از این تگ در یک روزنامه می‌توان در عنوان استفاده کرد. مثل روزنامه ایران، همشهری و… که درواقع لوگوی یک روزنامه را تشکیل می‌دهند.
  • تگ H2: اندازه آن نسبت به تگ H1 کوچکتر است. از این تک در محتوا می‌توانید برای بخش بندی کردن یک مقاله به بخش‌های اصلی استفاده کنید. در مثال روزنامه از این تگ می‌توان در دسته بندی‌های روزنامه استفاده کرد. مثل بخش حوادث، ورزشی و… اما در صفحات وب برای بخش‌های اصلی محتوا استفاده می‌شود.
  • تگ H3: حالا که دسته بندی موضوعی روزنامه مشخص شده می‌توانید از این تگ برای هر خبر استفاده کنید. در صفحات وب هم که موضوعات اصلی محتوای شما تعیین شده، حالا باید این موضوعات را به بخش‌های مختلف بشکنید.
  • تگ H4: این تگ درجه اهمیت کمتری دارد و در ساختار روزنامه شاید از ان برای تاریخ، نویسنده و… استفاده کرد. در صفحات وب هم چنین کاربردی دارند و می‌توانید از این تگ برای قرار دادن متن هایی که می‌خواهید تعداد کلمات بیشتری را در بر داشته و کلمه کلیدی در آنها اهمیت ندارد استفاده کنید.
  • تگ H5: این تگ هم یکی مانده به تگ آخر است. استفاده زیادی ندارد و به ندرت می‌توانید آن را در سایت‌ها ببینید.
  • تگ H6: این تگ هم که دیگر کمترین اندازه را دارد که شاید حتی اندازه آن از اندازه تگ p متن محتوای شما هم کمتر باشد. برای همین هیچ استفاده‌ای ندارد و تقریبا منسوخ شده است.

تفاوت تگ های heading با تایتل یا عنوان صفحه چیست؟

در ادامه این مقاله قرار است که استفاده درست از تگ های H1، H2، H3 و… را از نظر سئو با هم بررسی کنیم. اما بد نیست که قبل از آن بررسی کرده و به این موضوع بپردازیم که این نوع تگ‌ها چه تفاوتی با تایتل صفحه دارند؟

همانطور که از عنوان تگ HEADING مشخص است، این تگ عنوانی از محتوا را مشخص می‌کند اما در حالتی که درون محتوای ما استفاده شده است. در حالی که TITLE همانطور که در سیستم‌های مختلف برای ایجاد انواع سند مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان سند ما را تعیین می‌کند. از آنجایی که صفحات وب نیز به نوعی یک سند محسوب می‌شوند، تایتل‌ها برای عنوان صفحه که در پنجره مرورگر نمایش داده می‌شوند در نظر گرفته شده‌اند.

پس وقتی صحبت از تگ هدینگ می‌شوند شما باید به تگ های H که درون محتوای شما هستند توجه کنید؛ هیچ ارتباطی بین این تگ و تایتل صفحات وجود ندارد.

دلایل اهمیت استفاده درست از تگ های H چیست؟

دو دلیل وجود دارد که باعث می‌شود به استفاده از تگ‌های H توجه داشته باشیم. یکی مربوط به کاربران است و دیگری مربوط به موتورهای جستجو که البته این روزها این موضوع برای موتورهای جستجو نسبت به گذشته اهمیت کمتری پیدا کرده است.

دلیل اول: ایجاد یک ساختار درست و منطقی در چیدمان صفحات

همانطور که در بخش چیستی گفتم، شما به کمک این تگ‌ها می‌توانید ساختار و چیدمان درست سایت خود را از نظر محتوا تعیین کنید. عنوان سایت، عنوان نوشته، محتویات داخلی نوشته از نظر موضوعی و ساختارهای وابسته آن با استفاده از این نوع تگ اهمیت پیدا می‌کند.

اگر از نظر گوگل هم بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم(البته بر اساس آپدیت‌های جدیدی که تقریبا از اوایل سال ۲۰۲۰ با آن روبه‌رو بودیم)، برای گوگل دیگر اهمیتی ندارد که شما از چه تگی استفاده کرده باشید. هدف گوگل از مشخص بودن ساختار این است که با مشخص بودن اندازه‌ی بخش‌های اصلی محتوا، به کاربر کمک کنید که محتوا را بهتر درک کند.

حالا شما می‌توانید از تگ عادی متن استفاده کرده و صرفا اندازه آن را بزرگتر کنید، یا اینکه از تگ‌های دیگری مثل strong، B و… استفاده کنید. اما چیزی که از ابتدا برای این موضوع اهمیت داشت و بهتر به آن توجه شده استفاده از تگ‌های H است. پس سعی کنید با استفاده از این تگ ساختار سایت خود را هم از نظر بدنه اصلی و هم از نظر محتوایی درست تنظیم کنید.

افزایش خوانایی نوشته

دلیل دوم: کمک به خوانایی بیشتر محتوا برای بازدیدکننده

حالا گیریم که این چیدمان و ساختار منطقی به درستی اجرا شد، چه دردی از بازدیدکننده را دوا می‌کند؟

بیایید با خود صادق باشیم. حتی خود شما هم این روزها حوصله این را ندارید که وقتی به دنبال موضوعی می‌گردید، از همان ابتدا شروع به خواندن کنید تا به جواب سوالی که واقعا به دنبال آن بودید از بین صدها کلمه برسید. حتی قول می‌دهم برای همین محتوایی که در حال مطالعه آن هستید هم این اتفاق رخ نمی دهد.

چرا که، همه ما به دنبال این هستیم تتا با ارتباط سریع چشمی که به واسطه تگ‌های H ایجاد می‌شود سریعا در لابه لای محتوا اسکرول کرده و دقیقا به همان بخشی که دنبالش بودیم برسیم. به عنوان مثال اگر همین مقاله را بررسی کنیم می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • کاربری به دنبال این است که ببیند آیا واقعا استفاده از تگ‌های H در سئو تاثیر دارد؟ اگر دارد این ارتباط مستقیم است یا غیر مستقیم؟
  • کاربر دیگری دنبال این است که اصلا تگ H چیست و از کجا آمده است؟
  • دیگری به دنبال این است که چطور یک ترتیب بندی درست از تگ H در محتوای خود داشته باشد؟
  • کاربر دیگری هم گفته که چطور در برنامه ورد(word) می‌توان از تگ H استفاده کرد؟
  • و…

همانطور که می‌بینید هر یک از این کاربران با دلیل خاصی به این صفحه آمده‌اند و هیچ کدام از آنها شاید اصلا با این هدف که یک مقاله جامع را در خصوص تگ‌های H مطالعه کنند را انتخاب نکرده‌اند.

پس کاری که می‌کنند این است که ابتدا یک اسکرول سریع از ابتدا تا انتهای صفحه انجام داده و تیتر بخش‌های مختلف متن را که با تگ‌های H مشخص شده بررسی می‌کنند. دقت کنید گفتم یکی از کاربران دنبال این بود که چطور از این تگ در برنامه ورد استفاده کند، در حالی که ما اصلا این موضوع را در این مقاله بررسی نکردیم. پس محتوا برای وی کاربردی نبوده و صفحه را خواهد بست.

شاید بگویید ای بابا، این که باعث افزایش بانس ریت شده و تاثیر بد روی رتبه سایت خواهد گذاشت؛ برای شما تنها این جواب را دارم که وضعیت بانس ریت هم برای رتبه بندی تغییر کرده است. پس زیاد به این مسائل توجه نکنید که به زور کاربر را در سایت خود نگه دارید.

تاثیر تیتر بندی در سئو سایت

اینکه آیا استفاده از تگ های H1، H2، H3 و… چه تاثیری در سئو سایت دارند را باید از دو جهت بررسی کرد. در گذشته گوگل به این جهت که کاربر در انتخاب اینکه آیا محتوا به درد وی می‌خورد یا نه، بیشتر به این موضوع اهمیت می‌داد. اما بعد از الگورتیم‌های مختلفی که گوگل در خصوص محتوا از آنها استفاده می‌کند این موضوع کمی کم رنگ‌تر شده است؛ ولی به این معنی نیست که نباید از آن استفاده کنید.

اول: حتما سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید

همانطور که در بالا اشاره کردم، گوگل برای درک بهتر صفحات به تگ‌های heading اهمیت می‌دهد تا محتوای هر بخش از صفحه را درک کند. اما باز هم باید ذکر کنم که این اهمیت دیگر مثل گذشته نیست و کمتر به آن توجه دارد؛ اما در هر حال استفاده از تگ های H اهمیت خود را دارد.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که سعی کنید از کلمات کلیدی محتوای خود در تگ‌های Heading استفاده کنید. یکی از موضوعات مهمی که کمک می‌کند محتوای شما بهتر در نتایج جستجو رتبه گرفته و دیده شود، این است که از کلمات کلیدی مختلف در تگ‌های هدینگ استفاده کنید.

سعی کنید کلمات مرتبط و مترادفی که در نوشته‌های شما قرار دارند را حتما در بین تگ های H2 و H3 استفاده کنید. استفاده از این کلمات در نگ‌های H2 نسبت به H3 اهمیت بیشتری دارد. برای تگ های H4 هم می‌توانید در حالتی که محتوای شما مقاله جامعی بوده و تعداد کلمات آن چیزی فراتر از ۱۰۰۰ کلمه است استفاده کنید.

دوم: محتوا را بین چند تیتر مختلف توزیع کنید

اینکه هر تگ هدینگ شامل چه تعداد کلمه باشد استاندارد مناسب و تعیین شده‌ای ندارد و اگر هم به افزونه یوست سئو وردپرس آشنایی داشته باشید این افزونه مشخص کرده که ۳۰۰ کلمه برای هر تگ مناسب است. ولی این افزونه مقدار تعیین شده را بیشتر بر این اساس که کاربران به این حجم از محتوا برای هر پاراگراف اهمیت می‌دهند مشخص کرده است. از سوی دیگر نیز این موضوع را برای اینکه کاربر در هنگام خواندن محتوا سردرگم نشود مشخص کرده است.

بنابراین استاندارد دقیق و مشخص شده ای را نمی‌توان برای ان تعیین کرد. نکته مهم این است که سعی کنید محتوای خود را بر حسب تعداد کلماتی که دارد بین چند تیتر مختلف تقسیم کنید تا هم کاربر در خواندن آن سردرگم نشده و صرفا با یک محتوای یکنواخت مواجه نشود و هم اینکه از نظر گوگل محتوا طبقه بندی شده به نظر برسد.

چند نکته کاربردی در خصوص HEADING TAG ها

  • اینکه در یک محتوا از چند تگ هدینگ استفاده کنید اصلا مهم نیست. بلکه موضوع مهم این است که سعی کنید به شکل استاندارد و درستی محتوا نوشته خود را بخش‌بندی کنید.
  • اگر ابعاد و اندازه‌های این تگ‌ها را به کمک CSS تغییر می‌دهید، سعی کنید تناسب آنها زیاد به هم نخورد و استاندارد لازم را برای اندازه‌ها داشته باشد. چرا که هدف استفاده از این تگ‌ها برای این است که خوانایی نوشته بهتر باشد.
  • وقتی محتوایی امکان سلسله مراتبی و بخش بندی را به تگ‌های مختلفی ندارد، اجباری نیست که این کار را انجام دهید. مصلا برای محتواهایی با تعداد کلمات کم.

جمع بندی و ذکر یک مثال

حالا برای اینکه به یک جمع بندی نهایی از این مقاله برسیم، یک مثال برای استفاده از این تگ‌ها را با محوریت همین محتوا مشخص می‌کنم تا ببینیم که چطور باید یک سلسله مراتب درست را برای محتوا تعیین کنیم.

اگر دقت کنید در ابتدای محتوا اشاره‌ای به روزنامه کردم و گفتم که ساختار سایت خود را باید مثل یک روزنامه در نظر بگیرید. بنابراین برای همین محتوای فعلی، می‌توانید به شکل زیر از این طبقه‌بندی استفاده کنید.

  1. همانطور که گفتم، در صفحه بهتر است که یک تگ H1 وجود داشته باشد. اگر در لوگو یا عنوان سایت شما از این تگ استفاده نشده است، مطمئنا عنوان صفحه بهترین انتخاب برای تگ H1 است.
  2. بعد از تگ H1 این تگ H2 است که اهمیت پیدا می‌کند. شما می‌توانید از این تگ برای تقسیم بندی کردن محتوا به چند بخش اصلی استفاده کنید. برای نمونه در یک محتوایی با همین موضوع استفاده درست از تگ های هدینگ، من می‌توانم چند تیتر با عنوان «تگ هدینگ چیست؟»، «استفاده از تگ های Heading چه تاثیری در سئو دارد؟» و «نحوه استفاده از تگ H1، H2 و H3 در سایت» را با تگ H2 مشخص کنم. چنین تیترهایی، در واقع محتوای من را به چند بخش اصلی تقسیم می‌کنند که قرار است به آنها پرداخته شود.
  3. بعد از این نوبت به تگ H3 می‌رسد که از آن می‌توان برای تقسیم بندی تگ های H2 استفاده کرد. به عنوان مثال من در تیتر«تگ هدینگ چیست؟» که با تگ H2 استفاده کردم، می‌توانم یک تگ H3 با عنوان «انواع تگ های Heading» ایجاد کنم یا اینکه به ترتیب تگ‌های H1 تا H6 را با این تگ قرار داده و درباره هر کدام توضیحاتی ارائه کنم.
  4. بعد از آن نوبت به تگ H4 می‌رسد که موضوع کم اهمیت تری است. از این تگ زیاد استفاده نمی‌شود و می‌توان گفت که تقریبا مثل تگ‌های H5 و H6 در حال منسوخ شدن است. استفاده از این تگ می‌تواند برای محتواهایی که کلمات کلیدی قرار نیست در آنها استفاده شود یا در حالتی که بخواهید از آن در بخشی از محتوا که می‌خواهید چون اندازه آن متفاوت است بیشتر توجه کاربر را به خود جلب کند استفاده کنید.

در پایان امیدوارم که از این مقاله هم استفاده کافی را برده باشید. شما چه تجربیات دیگری در خصوص استفاده از تگ های heading در سایت خود دارید؟ لطفا از بخش نظرات سوالات و تجربیات خود را ارسال کنید تا با هم به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

[ad_2]

اشتراک گذاری