[ad_1]

پارک دامنه یا Domain parking یعنی چه؟ کلمه پارک دامین یکی از کلمات نسبتاً ناشناخته و گنگ در دنیای وب است. اما باور کنید این کلمه ظاهر ترسناکی دارد و چیز خاصی پشتش نیست!

پس در این مقاله به زبان کاملا ساده و قابل فهم به شما توضیح می‌دهم که پارک دامنه چیست، چه کاربردی دارد و در سئو چه استفاده‌ای از آن می‌شود. با من همراه باشید.

پارک دامنه چیست؟

 پارک دامنه قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد از طریق کنترل پنل هاست وب سایت‌تان، چند دامنه مختلف را روی یک دامنه اصلی پارک کرده و به این ترتیب مخاطبان با ورود به هر دامنه، محتوایی که روی دامنه اصلی است را مشاهده کنند. 

اجازه بدهید مثل همیشه با مثال جلو برویم: شما امروز تصمیم می‌گیرید یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و اسم سایت‌تان را هم iranserver.ir می‌گذارید. بعد از مدتی کسب و کارتان به موفقیت‌هایی می‌رسد و خب این باعث می‌شود که نگران شوید نکند کسی بخواهد اسم کسب و کارتان را کپی کند؟

بنابراین اسم دامنه‌تان که iranserver است را در دیگر پسوندها مثل iranserver.com، iranserver.net و… ثبت می‌کنید. حالا از آنجایی که احتمال می‌دهید ممکن است خیلی از مخاطبان به‌‎اشتباه به‌جای اینکه آدرس iranserver.ir را در مرورگر بنویسند، یکی از این دامنه‌های فرعی را جستجو کنند، آنها را روی دامنه اصلی پارک می‌کنید.

پارک دامنه چیست

خب، چه اتفاقی می‌افتد؟ از این به بعد اگر کاربری یکی از دامنه‌های اشتباهی که شما آن را پارک کرده‌اید را در مرورگرش وارد کند، محتوای وب سایت اصلی را مشاهده می‌کند. دقت کنید،  مخاطب مورد نظر دقیقا آدرس پارک شده یا همان دامنه فرعی را در مرورگرش می‌بینید، اما محتوایی که مشاهده می‌کند، محتوای دامنه اصلی است. 

حالا یک نکتۀ مهم که احتمالاً سوال خیلی از شما است ?

تفاوت پارک دامنه با ریدایرکت چیست؟

یکی دیگر از کلمات تخصصی در حوزه وب ریدایرکت است که در لغت معنی تغییر مسیر را می‌دهد. اما خب ریدایرکت چیست و چه تفاوتی با پارک دامین دارد؟

ریدایرکت در واقع همانطور که از اسمش هم پیداست، مسیر کاربر را از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر، یا از آدرسی به آدرس دیگر تغییر می‌دهد. در حالی که پارک دامنه کاربر را در همان مسیر نگاه داشته و مسیر محتوا را تغییر می‌دهد تا آن را به دستش برساند. یعنی چه؟ باز هم مثال:دامنه ها

اگر شما دامنه iranserver.net را روی دامنه iranserver.ir ریدایرکت کنید، وقتی کاربر دامنه اول را در مرورگرش وارد کند، دیگر iranserver.net را مشاهده نمی‌کند، بلکه مسیرش به مسیری که شما خواسته بودید تغییر می‌کند. یعنی این بار به طور خودکار و مستقیم وارد iranserver.ir می‌شود.

? بنابراین در پارک دامنه کاربر در دامنه‌ای است که ابتدا نامش را جستجو کرده بود. اما در ریدایرکت کاربر به آدرس نهایی منتقل می‌شود و عملا آدرس اول نقش یک پورتال منتقل‌کننده را ایفا می‌کند.

کاربرد پارک دامنه چیست؟

خب، بعد از همه اینها بیایید ببینیم اصلا این پارک دامنه را برای چه ساخته‌اند و چطور باید از آن استفاده کنیم؟

ببینید، اصولا مهم‌ترین کاربرد پارک دامنه همان چیزی است که در ابتدای مقاله و در قالب مثال توضیحش دادم. اغلب کسب و کارهای اینترنتی بزرگ، برای اینکه دیگر افراد نام دامنه‌شان در بقیه پسوندها را نگرفته و از آن سوء استفاده نکنند و همینطور برای اینکه کاربران حتی در صورت نوشتن پسوند اشتباهی دامنه به سایت آنها برسند، از پارک دامنه استفاده می‌کنند. به این ترتیب مطمئن می‌شوند که نه کاربران‌شان را از دست می‌دهند و نه کسی می‌تواند از نام برندشان سوء استفاده کند.

همینطور خیلی از افراد فعال در حوزه خرید و فروش دامنه رند، همه دامنه‌هایی که دارند را روی یک دامنه اصلی پارک کرده و در آن هم شماره تماس‌شان را قرار می‌دهند. به این ترتیب مخاطبان به دامنه‌های مختلف سر می‌زنند اما همه‌شان یک صفحه را مشاهده می‌کنند.

فروش دامنه

در ضمن، حتی اگر هر کدام از این دامنه‌ها ایمیل مخصوص خودشان را داشته باشند، بعد از پارک دامنه، تمامی ایمیل‌های دریافتی‌شان به صندوق ایمیل دامنه اصلی ارسال می‌شود.

البته در طول این سال‌ها استفاده‌های دیگری هم از پارک دامنه شده است. مثلا بعضی از سئوکارها در یک تکنیک قدیمی و تاریخ‌گذشته سئو، دامنه‌هایی که قبلا قدرت سئو خوبی داشتند را روی دامنه‌شان پارک می‌کردند تا قدرتش را به سایت‌شان منتقل کنند. اما در هر حال اصلی‌ترین کاربرد پارک دامین همان چیزی است بالاتر که گفتم.

همین حالا، دامنه خود را با تضمین کمترین قیمت در ایران، ثبت کنید.

خرید دامنه        پشتیبانی : ۳۱۷۷۶-۰۵۱

پارک دامین و سئو

بعضی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به دلایل مختلفی در ابتدای کار نام وب‌سایت‌شان را تغییر می‌دهند. در این بین، یکی از مشکلات این است که چطور اعتبار سئو دامنه اولی را به دامنه دوم یا دامنه‌های بعدی منتقل کنیم؟ اصلا چطور مخاطبانی که کسب و کارمان را با اسم قبلی می‌شناسند، به سایت جدید بیاوریم؟

خب در گذشته بهترین راه حل همین پارک کردن دامنه بود، اما امروز و با توجه به وجود گزینه ریدایرکت ۳۰۱ که علاوه بر انتقال کاربر، تمامی قدرت سئو یک صفحه یا دامنه را منتقل می‌کند، دیگر کم‌تر کسی به سراغ پارک دامنه می‌رود.

✅ پس اگر شما هم دامنه‌ای دارید که می‌خواهید اعتبارش را به دامنه دیگر منتقل کنید، بهتر است از ریدایرکت ۳۰۱ کمک بگیرید.

تفاوت پارک دامنه با ادان دامین، ساب دامنه، دامنه جانشین

در ادامه و به عنوان بخش انتهایی مقاله، اجازه بدهید به سراغ کلمات مختلف رفته و توضیح بدهم تفاوت آنها با پارک دامین چیست؛ چون خیلی از وبمستران هنوز معنی و کاربرد این کلمات را با پارک دامین اشتباه می‌کنند.

ادان دامین (addon domain)

احتمالا موقع خرید هاست متوجه یک ویژگی با نام «ادان دامین» در توضیحات صفحه شده‌اید.

درواقع ادان دامین قابلیتی است که با آن می‌توانید روی یک هاست، دو یا چند وب سایت داشته باشید. این یعنی می‌توانید دو سایت با نام‌های متفاوت و محتوای کاملا متفاوت را روی یک هاست بارگذاری کنید.

? برای اطلاعات بیشتر، مقاله ادان دامین و آموزش نصب آن را بخوانید.

ساب دامنه

ساب دامنه یا ساب دامین، یک شاخه اضافی در وب‌سایت شماست که در یک فولدر جداگانه قرار گرفته و نامش هم با یک نقطه در کنار نام دامنه قرار می‌گیرد. مثلا وبلاگ دیجی کالا در گذشته آدرسش این بود: mag.digikala.com

اینجا صفحه مگ دیجی کالا، در یک ساب دامنه یا همان زیردامنه قرار گرفته.

? برای اطلاعات بیشتر، مقاله ساب دامین و آموزش نصب آن را بخوانید.

دامنه جانشین یا Domain Alias

اگر برای‌تان سوال شده که دامنه جانشین چیست، خب باید بگویم که منظور از آن دقیقا همان پارک دامین است. بنابراین این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که پارک دامنه چیست، با کاربرد پارک دامین آشنا شده، تفاوتش با ریدایرکت را متوجه شدیم و یک سری نکات تکمیلی در موردش خواندیم. اگر باز هم بعد از خواندن مقاله سوالی در مورد محتوای آن دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

همین حالا، دامنه خود را با تضمین کمترین قیمت در ایران، ثبت کنید.

خرید دامنه        پشتیبانی : ۳۱۷۷۶-۰۵۱

منبع کمکی: [godaddy]

[ad_2]

اشتراک گذاری