مقدمه

 MariaDB یک سیستم مدیریت پایگاه داده متن باز است که معمولاً به عنوان بخشی از هسته های معروف LEMP (Linux ، Nginx ، MySQL / MariaDB ، PHP / Python / Perl) نصب می شود. برای مدیریت داده های خود از یک پایگاه داده رابطه ای و SQL (Structured Query Language) استفاده می کند. MariaDB یک شاخه از MySQL است که توسط توسعه دهندگان اصلی MySQL مدیریت می شود. این به عنوان جایگزینی برای MySQL طراحی شده است ، از برخی دستورات مرجع mysql استفاده می کند و پکیج پیش فرض CentOS 7 است.
در این آموزش ، ما نحوه نصب آخرین نسخه MariaDB را بر روی سرور CentOS 7 توضیح خواهیم داد. اگر به طور خاص به MySQL نیاز دارید ، به راهنمای نحوه نصب MySQL در CentOS 7 مراجعه کنید. اگر در مورد MySQL در مقابل MariaDB تعجب می کنید ، MariaDB پکیج پیشنهادی است و باید به صورت یکپارچه و به جای MySQL کار کند.

پیش نیازها

برای دنبال کردن این آموزش ، به موارد زیر احتیاج دارید:
یک CentOS 7 با یک کاربر غیر روت با امتیازات سودو. درباره راه اندازی کاربر با این امتیازات می توانید در راهنمای اولیه سرور با راهنمای CentOS 7 اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مرحله ۱ – نصب MariaDB

ما برای نصب پکیج MariaDB از Yum استفاده خواهیم کرد ، وقتی برای تأیید اینکه می خواهیم ادامه دهیم y را فشار دهیم.

sudo yum install mariadb-server

پس از اتمام نصب ، سرویس دیتا بیس  را با دستور زیر شروع می کنیم:

sudo systemctl start mariadb

systemctl نتیجه همه دستورات مدیریت سرویس ها را نمایش نمی دهد ، بنابراین برای اطمینان از موفقیت ، از دستور زیر استفاده خواهیم کرد:

sudo systemctl status mariadb

اگر MariaDB با موفقیت شروع به کار کرده باشد ، خروجی باید حاوی “فعال: فعال (در حال اجرا)” باشد و خط آخر باید مانند این باشد:

Dec 01 19:06:20 centos-512mb-sfo2-01 systemd[1]: Started MariaDB database server.

در مرحله بعدی ، باید اطمینان حاصل کنیم که MariaDB با بوت شدن ، با استفاده از دستور systemctl فعال می شود ، که symlinks های لازم را ایجاد می کند

sudo systemctl enable mariadb

 

Output
Created symlink from /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/mariadb.service to /usr/lib/systemd/system/mariadb.service.

در مرحله بعدی ، ما توجه خود را به تأمین امنیت نصب و کانفیگ خود معطوف خواهیم کرد.

مرحله ۲ – امنیت سرور MariaDB

MariaDB شامل یک اسکریپت امنیتی برای تغییر برخی از گزینه های پیش فرض با امنیت کمتر برای مواردی مانند ورود یوزر root به صورت ریموت و کاربران خاص است.
 برای اجرای اسکریپت امنیتی از دستور زیر استفاده میکنیم :

sudo mysql_secure_installation

اسکریپت توضیح مفصلی برای هر مرحله ارائه می دهد. اولین درخواست رمز عبور root را می خواهد ، که تنظیم نشده است بنابراین ما ENTER را مطابق توصیه شما فشار خواهیم داد. در مرحله بعدی ، از ما خواسته می شود که رمز عبور اصلی را تنظیم کنیم ، که این کار را انجام خواهیم داد.
سپس ، با فشار دادن Y و سپس ENTER برای درخواستهای باقیمانده ، همه پیشنهادات امنیتی را می پذیریم که با این کار کاربران ناشناس حذف می شوند ، ورود به سیستم به صورت ریموت را رد می کند .
سرانجام ، اکنون که نصب را از نظر امنیتی تائید کردیم ، چک می کنیم که کار می کند.

مرحله ۳ – آزمایش نصب

ما می توانیم با اتصال به ابزار mysqladmin ، کلاینت ای که به شما امکان می دهد دستورات لازم را اجرا کنید ، نصب خود را تأیید کرده و در مورد آن اطلاعات کسب کنیم. از دستور زیر برای اتصال به MariaDB به عنوان root (-u root) ، درخواست رمز عبور (-p) و بازگرداندن نسخه استفاده کنید.

mysqladmin -u root -p version

خروجی مشابه این را باید مشاهده کنید:

Output
mysqladmin Ver 9.0 Distrib 5.5.50-MariaDB, for Linux on x86_64
Copyright (c) 2000, 2016, Oracle, MariaDB Corporation Ab and others.


Server version 5.5.50-MariaDB
Protocol version 10
Connection Localhost via UNIX socket
UNIX socket /var/lib/mysql/mysql.sock
Uptime: 4 min 4 sec


Threads: 1 Questions: 42 Slow queries: 0 Opens: 1 Flush tables: 2 Open tables: 27 Queries per second avg: 0.172

این نشان می دهد نصب با موفقیت انجام شده است.

نتیجه

در این آموزش ، MariaDB را روی سرور CentOS 7 نصب و ایمن کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از MariaDB ، این راهنمای یادگیری بیشتر در مورد دستورات MySQL می تواند کمک کند. همچنین ممکن است برخی اقدامات امنیتی اضافی را نیز در نظر داشته باشید.
امیدواریم که این راهنما توانسته باشد به شما کمک کند.

اشتراک گذاری