[ad_1]

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: ۶ میانگین: ۳.۷]

سایت الکسا را می‌توان به عنوان سایتی در رتبه بندی سایت‌ها در نظر گرفت. این سایت با بررسی آمار مختلفی که منجر به شناسایی تعداد بازدید از هر سایت می‌شود، روزانه مشخص می‌کنید که با توجه به بازدید کلی که برای همه سایت‌ها در سطح جهان وجود دارد، شما در کدام پله از این رتبه بندی حضور دارید.

در حالت کلی این رتبه به صورت جهانی انجام می‌گیرد که کاربران را بر اساس آی‌پی کشورهای مختلف بررسی می‌کند. اما برای اینکه ما در کشورهای مختلف شاهد زبان و فرهنگ گوناگونی هستیم و از سویی دیگر مخاطبان هر سایت در کشور خودشان درصد بالاتری را تشکیل می‌دهند، بخشی از این رتبه بندی هم در سطح کشوری بررسی می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر که سایت سون هاست دارای رتبه ۱۰۳ ایران در الکسا است، به این معنی است که از بین پر بازدیدترین سایت‌هایی که در ایران فعالیت دارند، در جایگاه ۱۹۳ قرار دارد.

در ادامه این مقاله قصد دارم شما را با این ابزار رتبه بندی سایت ها آشنا کنم و با توجه به معیارهایی که برای رتبه بندی سایت‌ها وجود دارد، بررسی می‌کنیم ببینیم که چگونه می‌توانید رتبه الکسا سایت خود را هر روز بهتر از روز قبل کنید. پس اگر شما هم جزو مدیران سایت‌هایی هستید که به رتبه الکسا اهمیت می‌دهید، تا پایان با من همراه باشید.

رتبه الکسا چیست؟

قبل از اینکه ببینیم رتبه بندی الکسا چیست باید ببینیم که اصلا الکسا از کجا به وجود آمد. الکسا محصولی از شرکت آمازون و آمازون هم همان فروشگاه اینترنتی محبوبی است که توسط جف بزوس، یکی از ۱۰ افراد ثروتمند در دنیا راه‌اندازی شده است.

هدف الکسا از دادن رتبه سایت‌ها این است تا یک وضعیت کلی را بر اساس آمار و ترافیکی دارند مشخص کند. هر چه سایت‌ها به رتبه کمتر و نزدیک به اعداد دو و تک رقمی نزدیک شوند نشان از داشتن بازدید بالا دارد. به عنوان نمونه سایتی مثل گوگل با بازدید روزانه چند میلیونی، دارای رتبه جهانی ۱ در الکسا است. اما چرا گفتم رتبه جهانی؟

الکسا آماری که برای رتبه دادن به سایت‌ها ارائه می‌کند را از دو جهت آپدیت می‌کند. یکی رتبه سایت در سطح جهان و از بین میلیون‌ها سایت است و دیگری رتبه کشوری که آن سایت در آنجا فعالیت دارد. رتبه کشوری را می‌تواند بر اساس تگ html که در ساختار سایت تنظیم شده و از طرفی بیشترین بازدیدی که از یک کشور وجود دارد تشخیص دهد. رتبه جهانی هم که تکلیفش مشخص است.

اما شاید بپرسید که این رتبه بندی اصلا چه سودی برای این شرکت دارد؟

باید بدانید که الکسا سایتی برای رتبه بندی نیست و در ظاهر با چیزی که می‌بینید متفاوت است. این سایت در نسخه الکسا پرو که برای استفاده از ان نیاز به خرید اکانت دارید، این امکان را فراهم کرده تا سایت‌های مختلفی را که رقبای شما هستند آنالیز کنید. شما به کمک این آنالیز می‌توانید تشخیص دهید که بازدید کنندگان هر سایت بیشتر با چه کلماتی آن را در موتور جستجو پیدا می‌کنند. در نتیجه اگر به دنبال یکی از ابزارهای حرفه‌ای برای تولید محتوا سئو شده بر پایه کلمات کلیدی و کلماتی که بیشترین جستجو را دارند هستید، می‌توانید از الکسا برای این کار کمک بگیرید.

موضوع فقط محدود به این نیست. بلکه از نظر تعداد بک لینک، ورودی‌های شبکه‌های اجتماعی و رقبایی که برای شما وجود دارند هم می‌توانید آمار را به شکل‌های مختلفی بررسی کرده و با تمرکز بهتر روی سایت، به سئو سایت خود کمک کنید.

معیارهای رتبه بندی الکسا کدامند؟

هر ابزار آنلاینی که در زمینه رتبه دادن به سایت‌ها فعالیت داشته باشد، دارای الگوریتم‌های خاص خود است. به عنوان نمونه google، similarweb، semrush و ده‌ها ابزار دیگر را می‌توان مثال زد که الکسا هم یکی دیگر از آنهاست.

برخی از این ابزار با یکدیگر هماهنگی دارند و به کمک اطلاعاتی که با هم به اشتراک می‌گذارند، رتبه بندی را انجام می‌دهند. یا لااقل اگر هم بحث اشتراک گذاری داده‌ها نباشد، در برخی معیارها با هم مشترک هستند. در ادامه ۶ تا از اصلی‌ترین معیارهایی که برای رتبه بندی الکسا از آنها استفاده می‌شود می‌پردازم.

۱. بررسی تعداد بازدید سایت

اولین موردی که الکسا برای رتبه بندی سایت‌ها از ان استفاده می‌کند تعداد بازدید از یک سایت است. شاید فکر کنید که وقتی دسترسی به ابزار گوگل آنالیتیکس توسط الکسا وجود ندارد چطور متوجه این بازدیدها خواهد شد؟

این بخش از پاسخ سوالتان را در مورد پنجم ذکر خواهم کرد. اما الکسا به کمک ابزارهای مختلفی قادر است یک بازدید حدودی از سایت شما را مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس آن به صورت تخمینی مشخص می‌شود که تا چه میزان ترافیک دارید. این بازدیدها هم از نظر تعداد کاربر و هم بازدید کلی بررسی می‌شوند.

مدت زمان ماندن در سایت و بالا بردن رتبه الکسا سایت۲. مدت زمان حضور کاربران در سایت

هر چه کاربران مدت زمان بیشتری در سایت باقی بمانند طبیعتا رتبه بهتری را کسب خواهید کرد. این مدت زمان در ابزار آمارگیر با نام Time On Site مشخص می‌شود که می‌توانید به کمک آمارگیرهایی نظیر گوگل آنالیتیکس، ببینید که روزانه به طور متوسط از بین تعداد بازدید کلی که داشتید، چند دقیقه کاربران در سایت بوده‌اند.

برای همین است که امروزه شاهد رشد محتوای ویدئویی در سایت‌های مختلف هستیم. سایت‌ها برای اینکه کاربران حضور بیشتری در صفحاتشان داشته باشند به کمک روش‌های مختلفی کاری می‌کنند تا این مدت زمان بیشتر شود.

برخی از مواردی که می‌توانید از آن برای بالا بردن مدت زمان حضور کاربر در سایت استفاده کنید شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از محتوای ویدئویی یا پادکست در نوشته‌ها
  • قرار دادن ابزارهای سرگرمی و بازی
  • فرم‌های نظرسنجی و مسابقه
  • پیشنهاد به خواندن مطالب دیگر و ارجاع کاربران به سایر صفحات
  • و…

هر یک از موارد بالا سبب کنجکاوی و ماندن بیشتر در سایت خواهد شد که در نهایت کمک می‌کند رتبه بالاتری را در الکسا کسب کنید. قبل از اینکه شروع به استفاده از ترفندهای بالا کنید، پیشنهاد می‌کنم که میانگین مدت زمان سایت خود را در هفته اخیر بررسی کنید و پس از یک هفته آن را با مدت زمان جدید بررسی کنید. مطمئنم که شگفت زده خواهید شد.

۳. بانس ریت و نرخ خروج از سایت

به همان میزان که نرخ ماندن در سایت اهمیت دارد، باید به نرخ خروج کاربر از سایت که با نام بانس ریت (bounce rate) آن را می‌شناسیم توجه داشته باشید. وقتی کاربری وارد یکی از صفحات سایت شود و به هر دلیلی سریعا صفحه را ترک کند،، موجب کسب اعتبار منفی نخواهد شد؛ اما طبیعتا به بهبود رتبه هم کمکی نخواهد کرد.

برای بهبود این وضعیت باید ساختارهای فنی، محتوایی، گرافیکی و کدنویسی سایت خود را از هر نظر بررسی کنید. رابط کاربری سایت، سرعت لود بالا و خیلی مسائل دیگر در این مورد دخیل هستند. این موضوع چون بحث گسترده‌ای است سعی می‌کنم در مقالات بعدی وبلاگ سون هاست، حتما در قالب یک محتوای جامع به معرفی ترفندهایی برای بهبود بانس ریت سایت بپردازم.

نصب تولبار الکسا

۴. نصب تولبار الکسا

تولبار الکسا یک افزونه برای مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس است که با نصب آن می‌توانید به شکل ساده‌تری آمار روزانه سایت خود را بررسی کنید. این تولبار از آنجایی که تعداد نصب بالایی دارد، رفتار و بازدید کاربرانی که آن را نصب دارند بر روی مرورگرهای مختلف بررسی کرده و اطلاعات دقیق‌تری را جمع آوری خواهد کرد. در نتیجه کمک بسیار زیادی می‌کند تا آماری که برای سایت ثبت می‌شود دقیق‌تر باشد.

شاید اگر موضوع را اینطور بررسی کنیم ساده‌تر باشد. فرض کنید شما در روز ۱.۰۰۰ بازدیدکننده ثابت دارید. تا به حال هیچکدام از این بازدیدکنندگان از تولبار الکسا استفاده نکرده و اصلا نمی‌دانند چیست. رتبه فعلی شما در ایران هم روی ۱۰ هزار ایران قرار دارد. اما شما در پی یک اطلاعیه به کاربران اعلام می‌کنید که این تولبار را نصب کنند. بعد از چند روز شاهد این خواهید بود که بدون تغییر این آمار، حداقل ۲۰ درصد رتبه سایت شما بهبود خواهد یافت.

۵. گزارشات دریافتی از روت سرورها

روت سرورها گروهی از سرورهای اصلی در شبکه اینترنت هستند که وظیفه شناسایی و نمایش سایت‌ها بر اساس ip هر سرور از طریق DNS های دامنه را دارند. این سرورهای اصلی که گفته می‌شود در سطح جهان ۱۳ تا هستند، از طریق API که به شرکت الکسا ارائه داده‌اند یک آمار تقریبی از تعداد درخواست‌های روزانه اتصال به این DNS ها را در اختیار قرار می‌دهند.

به همین جهت یکی از مهم‌ترین مواردی که به الکسا کمک می‌کند بازدیدهای تقریبی یک سایت را به صورت روزانه بررسی کند از طریق همین سرورها تامین می‌شود.

۶. ساب دامنه و ساب فولدر

در نهایت مورد آخری که می‌توانید روی رتبه بندی تاثیر داشته باشد تعداد سایت‌های روی دامنه است که در قالب ساب دامین یا ساب فولدر راه‌اندازی شده است. برای نمونه ما در سون هاست بخش‌های مختلفی مثل انجمن سون هاست، وبلاگ سون هاست، دامنه اصلی و یک سری ابزار آنلاین را داریم. هر یک از این بخش‌ها را می‌توان یک سایت جدا در نظر گرفت که روی رتبه بندی کلی یک دامنه تاثیر دارند.

البته این مورد را برای سرویس‌های وبلاگ‌دهی باید استثنا قائل شد. الکسا به کمک ابزاری که دارد این نوع سرویس‌ها را شناسایی کرده و هر ساب دامین را به عنوان یک سایت جدا در نظر می‌گیرد که آمار هر یک به صورت جداگانه رتبه بندی می‌شود.

چرا بالا بردن این رتبه مهم است؟

قبل از اینکه ببینید این موضوع چرا اهمیت دارد، یک بار از خودتان بپرسید که چرا روی بالا بردن رتبه الکسا تمرکز دارید؟ پاسخ‌های خود را در جایی یادداشت کرده و پس از خواندن دلایل زیر، در بخش نظرات آنها را با ما به اشتراک بگذارید. شاید دلایل خاصی هم وجود داشته باشد که خاص شما باشد.

هدف اول: جذب تبلیغات بیشتر

بیشتر سایت‌هایی که در ایران فعالیت دارند روی محتوا متمرکز شده‌اند و درآمد بیشتر آنها از طریق تبلیغات تامین می‌شود. اگر به صفحه تبلیغات هر کدام از این سایت‌ها هم مراجعه کنید حتما خواهید دید که بعد از یک مقدمه چینی و ارائه یک آمار تقریبی از تعداد بازدیدی که دارند، به رتبه الکسا سایت خود اشاره خواهند کرد.

از آنجایی که ابزار دقیق و جامعی برای معیار قرار دادن رتبه سایت‌ها وجود ندارد، الکسا به معیاری تبدیل شده تا بتوان بر اساس آن ارزش تبلیغاتی که می‌تواند هر سایت داشته باشد را تعیین کرد. هر چه این رتبه هم بالاتر می‌رود قیمت تبلیغات در رسانه نیز بیشتر خواهد شد.

هدف دوم: معیاری برای رتبه بندی سایت‌ها

هدف دوم سایت‌ها در بحث رقابت است. آنها از طریق رتبه الکسا با هم به رقابت می‌پردازند تا باز هم به این شیوه بتوانند هدف اول را دنبال کرده و افرادی که قصد تبلیغات در سایت رقبا را دارند به سمت خود جذب کنند. اما شاید وقتی در گوگل به دنبال کلمات کلیدی که هر دو سایت روی آنها تمرکز کرده‌اند باشید، ببینید که نتایج گوگل کاملا عکس هم هستند.

نحوه بالا بردن رتبه الکسا سایت

مهم‌ترین عوامل در بالا بردن رتبه الکسا چیست؟

حالا که با معیارهای دادن رتبه الکسا به سایت‌ها و دلایلی که افراد تلاش می‌کنند روز به روز رتبه بهتری کسب کنند آشنا شدید، مطمئنم که حدس خواهید زد یک سری کارها وجود دارد که بتوانید با تمرکز بر روی آنها رتبه خود را در زمان کوتاهی بالاتر ببرید.

۱. روی سئو سایت تمرکز کنید

اولین و اصلی‌ترین موضوع همینجاست. گوگل را می‌توان به عنوان ابزاری رایگان برای تامین ترافیک سایت در نظر گرفت. اما خب این موضوع در ظاهر رایگان به نظر می‌رسد. شما باید روزها و ماه‌ها وقت روی تولید محتوا، بهینه سازی صفحات، بررسی ساختار فنی و رابط کاربری سایت و در نهایت تمرکز روی لینک سازی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید تا سئو سایتتان بهبود پیدا کند.

در نتیجه یکی از مسائل اصلی که در بالا بردن رتبه سایت در الکسا اهمیت دارد همین مسئله است. در واقع یک وابستگی مستقیم و جدی با سئو وجود دارد که دلیل آن هم به تعداد بازدید بالا از یک سایت برمی‌گردد.

۲. از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

این شبکه‌های اجتماعی نمی‌دانم این روزها چه بر سر ما آورده‌اند که برای هر چیزی در موضوع سایت به راهکار تبدیل شده‌اند. اگر دقت کنید این روزها همه به دنبال فالور هستند و فالورها هم به دنبال محتوا(!) به‌به چه گفتیم :دی

بله عرض می‌کردم. رسانه‌هایی نظیر توییتر، کانال تلگرام و اینستاگرام این روزها به شلوغ‌ترین شبکه‌های اجتماعی با کاربر فارسی زبان تبدیل شده‌اند. بسیاری از این سایت‌ها که فعالیت جدی در این رسانه دارند می‌توان گفت که غریب به ۴۰ درصد از بازدید خود را به لطف همین رسانه‌ها جذب می‌کنند. آنها با قرار دادن لینک صفحات خود در این رسانه‌ها از کاربر دعوت می‌کنند تا برای مشاهده کامل محتوا به سایت مراجعه کند و در واقع در شبکه اجتماعی صرفا خلاصه‌ای از محتوای صفحات را با عناوین و تصاویر جذابی قرار می‌دهند تا شانس کلیک کاربر روی لینک و مراجعه به سایت را بیشتر کنند.

فعالیت در این رسانه‌ها از آنجایی اهمیت دارد که بسیاری از کاربران حال و حوصله جستجو کردن برای یافتن یک محتوا را ندارند. اما همین که می‌بینند صفحه‌ای که دنبال می‌کنند محتوایی در این خصوص دارد، روی آن کلیک می‌کنند تا به آن دسترسی داشته باشند. پس به هر شکلی که شده باید سعی کنید تعداد فالورهای خود را بالا برده و از آن برای جذب کاربران همیشگی به سایت کمک بگیرید.

۳. کاربر را در سایت میخکوب کنید

این موضوع به قدری اهمیت دارد که شاهد ابزارهایی هستیم که کاربران با عضویت در ان از طریق آی‌فریم چندین سایت را مشاهده می‌کنند که هر چند دقیقه یک بار نیز رفرش می‌شود. این کار باعث کسب امتیاز خواهد شد و در نهایت با خرج کردن امتیاز آنها نیز می‌توانند سایت خود را در این ابزار قرار دهند تا دیگران از سایتشان به همین شیوه بازدید کنند تا رتبه الکسا بهتری کسب کنند. عجیب نیست؟

حتی برخی سایت‌ها که به صورت تیمی فعالیت دارند، به کل اعضای تیم خود اعلام می‌کنند که در حین فعالیت در سایت حتما باید در یکی از تب‌های مرورگر سایت را باز کرده باشند و همینطور تا پایان زمان کار آن صفحه در دسترس باشند. برخی کارفرماها هم به دلیل تصور غلطی که دارند، با نصب افزونه‌هایی کاری می‌کنند که صفحه به صورت خودکار رفرش شود.

خب راستش قرار نیست توصیه کنم که شما هم از این راه‌های عجیب و غریب استفاده کنید. بلکه منظور من از میخکوب کردن کاربر در سایت اینجاست که با تولید محتوای بهینه و استفاده از ابزارهای گوناگونی که کمک می‌کند کاربر بیشتر در سایت بماند، رتبه خود را بهبود دهید.

قرار دادن محتوا در قالب ویدئوهای جذاب، استفاده از پادکست به جای متن یا لااقل استفاده ترکیبی متن و پادکست در یک صفحه، قرار دادن موسیقی در سایت‌های وبلاگی و ابزارهای سرگرمی باعث می‌شود تا کاربران بیشتر در سایت بمانند. یکی از موارد دیگر هم این است که از نظر فنی قابلیت‌هایی به سایت اضافه کنید که هم کاربر بازگشتی داشته باشید و هم اینکه کاربران را به صفحات مختلف هدایت کنید.

  • ارسال ایمیل اطلاع رسانی هنگام پاسخ دادن به نظرات
  • پیشنهاد مطالعه یک نوشته قبل از ترک سایت
  • نمایش مطالب مرتبط بین نوشته
  • و…

آیا رتبه الکسا تاثیری در سئو سایت دارد؟

در یک کلام باید گفت که رتبه بندی الکسا هیچگونه تاثیری در سئو سایت ندارد. گوگل الگوریتم‌های خود را برای دادن امتیاز به هر یک از سایت‌ها داشته و از معیارهایی که الکسا به کمک آن سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند به هیچ وجه استفاده نمی‌کند.

تصور اشتباهی که سبب شده خیلی افراد فکر کنند الکسا تاثیری در سئو سایت دارد این است که با بهتر شدن رتبه فکر می‌کنند که سایت آنها بهینه شده است. در حالی که اگر بخواهیم واقع بین باشیم حالت عکس آن رخ داده است. یعنی بهتر شدن وضعیت سئو سایت شما منجر به افزایش بازدید شده و چون بالا رفتن بازدید سایت یکی از معیارهای اصلی برای رتبه بندی است، رتبه الکسا نیز بهبود می‌یابد.

شاید تنها تاثیری که بتوان به ان رسید همان استفاده از نسخه الکسا پرو باشد که آن هم اصلا تاثیر مستقیم نیست؛ بلکه تاثیر غیر مستقیم است که با استفاده از تولبار الکسا و خرید اکانت پرمیوم بتوانید در جهت تولید محتوای بهینه، ساخت صفحات هدف برای کسب و کارتان و از همه مهم‌تر آنالیز و بررسی رقبا کمک بگیرید.

جمع بندی و کلام آخر

راستش را بخواهید باید خیلی دوستانه عرض کنم که سعی نکنید اصلا الکسا را به عنوان معیاری برای سئو سایت خود در نظر بگیرید. توصیه می‌کنم زیاد هم درگیر بالا و پایین شدن رتبه الکسا خود در هر روز نباشد که به بهتر شدن برای خود بشکن بزنید و با افت چند پله‌ای درگیر این باشید که کجا را اشتباه رفته‌اید.

اگر هدف شما روی سئو سایت و جذب رتبه بالاتر برای کلمات کلیدی معطوف شده باشد، تاثیر مستقیم آن را در رتبه الکسا خواهید دید که روز به روز هم بهتر شده و کمک می‌کند که تبلیغات بیشتر و در عین حال درآمد بهتری داشته باشید.

به نظر شما چه مسائل دیگری پیرامون بالا بردن رتبه الکسا وجود دارد؟ شما از چه راهکارهایی برای بالا بردن این رتبه کمک می‌گیرید؟ خوشحال می‌شوم که از بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم.

[ad_2]

اشتراک گذاری

شماره تماس

6092 9000 (بدون کد)

ایمیل

info@onecenter.ir