[ad_1]

PHP را که می‌شناسید؟ یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب. آن‌قدر محبوب که بیشتر از ۵۸% کاربران آن را به‌عنوان زبان تخصصی‌شان انتخاب کرده‌اند! (نمودار زیر را ببینید)

آمار استفاده از لاراول

حالا برای اینکه استفاده از زبان PHP ساده‌تر شود و برنامه‌نویسان پروسه راحت‌تری را برای نوشتن برنامه‌ها بگذرانند، یک سری فریم ورک هم برای PHP طراحی شده است. محبوب‌ترینِ این فریم ورک‌ها همان لاراول (Laravel) است که بحث امروز ماست!

در این مقاله قرار است که با لاراول و مزایا و معایب آن آشنا شویم. اما قبل از هر چیزی بیایید مفهوم فریم ورک (Framework) را که پیش‌نیاز این بحث است، خوب درک کنیم.

آماده‌اید؟

فریم ورک (Framework) چیست؟

در زبان فارسیِ خودمان، فریم ورک به معنی «چارچوب» است. اما در زبان برنامه‌نویسی فریم ورک یعنی چه؟

 Framework در برنامه‌نویسی، به مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها، قوانین، دستورات، الگوها و … گفته می‌شود که به‌صورت یک نرم‌افزار در اختیار توسعه‌دهنده‌ها و برنامه‌نویسان قرار می‌گیرند. 

به کمک فریم ورک‌ها، زندگی برنامه‌نویسان خیلی راحت‌تر از قبل شده است. آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از قبل باگ‌ها را برطرف کنند، با فناوری‌های پیشرفته بهتر هماهنگ شوند، از کدها، بخش‌ها و توابع از پیش تعیین شده استفاده کنند، کدها را به‌راحتی تست کنند و در زمان به طرز عجیبی صرفه‌جویی کنند!

از جمله فریم‌ورک‌هایی که برای لاراول ساخته شده‌اند، می‌توانیم به Yii، Symfony، CodeIgniter، CakePHP و Laravel اشاره کنیم.

لاراول (Laravel) چیست؟

لاراول

تا اینجا فهمیدیم که لاراول یک فریم ورک برای PHP است. حالا باید این را اضافه کنیم که فریم ورک لاراول بر اساس معماری Model View Controller یا MVC ساخته شده و متن‌باز (Open Source) و رایگان است.

حالا بیایید ببینیم که چرا فریم‌ورک لاراول این‌قدر محبوب شده است.

ویژگی‌های Laravel چیست؟

ویزگی‌های لاراول

۶ ویژگی در لاراول وجود دارد که آن را در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌های PHP، یک سر و گردن بالاتر نشان می‌دهد. دوست دارید این ویژگی‌ها را بدانید؟

۱) سیستم مسیریابی ORM

ORM مخفف Eloquent Object Relational است.

به کمک این ویژگی، توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند به‌جای نوشتن کدهای SQL، با استفاده از سینتکس (Syntax) زبان PHP، درخواست‌های‌شان را برای پایگاه داده بفرستند.

۲) Template Engine

یکی از ویژگی‌های قابل توجه لاراول، قالب‌های سبکی است که درون خود آن وجود دارند. از این قالب‌ها می‌شود برای ساختن لایه‌ها و قالب‌های جدید صفحات وب استفاده کرد.

۳) موتور Blade

به کمک موتور رندر Blade، شما می‌توانید کدهای HTML، CSS و PHP را در کنار هم استفاده کرده و نتیجه را در View ببینید.

۴) خط فرمان Artisan

لاراول، یک ابزار خط فرمان داخلی به نام آرتیسن (Artisan) را در اختیار شما می‌گذارد که کمک‌تان می‌کنند خیلی از کارهای تکراری و کسل‌کننده برنامه‌نویسی را اتومات کنید! آرتیسن می‌تواند برای کارهای‌تان سرور مجازی ایجاد کند، Migration و Controller و Model بسازد و … .
همین ویژگی آرتیسن سرعت کد زدن شما را چندین برابر می‌کند.

۵) وجود کتابخانه‌های شیءگرا

لاراول به‌صورت پیش‌فرض دارای کتابخانه‌هایی شیءگرا است که در دیگر فریم‌ورک‌های PHP وجود ندارند. به عنوان نمونه، یکی از این کتابخانه‌ها Authentication است که خیلی راحت می‌توانید آن را فعال کنید تا کارهایی مثل چک کردن کاربران آنلاین، هش کردن Bcrypt، بازیابی رمز عبور، حفاظت CSRF و … را انجام دهد.

۶) سیستم مهاجرت دیتابیس

سیستم Migration لاراول، توسعه ساختار دیتابیس وب اپلیکیشن را خیلی راحت کرده است. چرا؟ چون دیگر نیازی نیست که با ایجاد هر تغییراتی، از نوع مجبور تغییر در ساختار دیتابیس، آن هم با خطر از بین رفتن داده‌ها باشید!

این‌ها تنها تعدادی از ویژگی‌های خوب لاراول بودند. قطعاً وقتی که با لاراول کار کنید، خودتان متوجه ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خیلی کاربردی آن خواهید شد.

برای تکمیل گفته‌ها، بیایید نگاهی هم به مزایای Laravel داشته باشیم.

مزایای فریم ورک لاراول چیست؟

مزایای لاراول زیاد است؛ اما فعلاً به ۵ تا از مهم‌ترین و پایه‌ترین مزیت‌های آن اشاره می‌کنیم و بررسی فنی‌تر را می‌گذاریم برای مقاله‌های بعدی!

مزایای لاراول

۱) سادگی و سرعت

لاراول یک فریم ورک کامپوننت محور (Component Base) است. به این معنی که توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند کامپوننت‌های مورد نیازشان را به آن اضافه کنند. جالب است بدانید که به‌خاطر قابلیت بارگذاری خودکار (Auto Loading)، هر کامپوننتی که به لاراول اضافه کنید، به‌طور خودکار بارگذاری و با برنامه سازگار می‌شود.

همین ویژگی‌ها، سرعت کار را بالا می‌برد و منجر به صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی می‌شود.

۲) امنیت بالا

لاراول از نظر امنیتی کاملا به‌روز است و شما می‌توانید به کمک آن لایه‌های امنیتی پیشرفته‌ای را روی سایت‌های مختلف پیکربندی کنید، تا از حملات سایبری در امان بمانند.

اگر هم بخواهیم نگاه تکنیکال‌تری داشته باشیم، لاراول از الگوریتم Bcrypt hashing استفاده می‌کند. با این الگوریتم هیچ پسوردی، هرگز در دیتابیس ذخیره نمی‌شود.

غیر از این‌ها، لاراول در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌های PHP دارای سیستم احراز هویت و تعیین سطح دسترسی قدرتمندتری نیز هست.

۳) انعطاف‌پذیری زیاد

با لاروال می‌توانید هر نوع سایتی، از سایت ساده و شرکتی گرفته، تا یک فروشگاه بزرگ را به‌راحتی طراحی کنید. به‌خاطر کتابخانه‌هایی که از قبل در لاراول وجود دارد، اضافه کردن بخش‌ها و قابلیت‌های مختلف به سایت، برای طراحان خیلی راحت شده است.

علاوه‌بر این، طراحان و توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند از قابلیت پکیج‌های لاراول هم استفاده کنند. به این صورت که شما یک خط کد را در لاراول وارد می‌کنید و پکیج مرتبط آن (مثلاً پکیج شبکه‌های اجتماعی) دانلود شده و تمام فیچرهایی که نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌گیرد.

فریم ورک لاراول، دارای پکیج‌هایی است که توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند آن

۴) دارای جامعه بزرگی از کاربران

همانطور که در آمارها دیدید، در حال حاضر تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان از لاراول استفاده می‌کنند؛ پس جامعه بزرگی از کاربران را داریم که محتوای آموزشی تولید می‌کنند، از تجربه‌هایشان می‌گویند و در یک کلام دسترسی شما را به اطلاعات روز راحت‌تر کرده و در حل مشکلات شما را راهنمایی می‌کنند.

۵) کدهای تمیز و کم‌حجم

وقتی که با لاراول کد می‌زنید، می‌توانید کوئری‌های پراستفاده را در مدل‌ها (Models) ذخیره و بعداً هر وقت که خواستید از آن‌ها استفاده کنید.

پر واضح است که این کار، تا چه حد کدهای شما را سبک‌تر می‌کند.

۶) تعامل راحت‌تر با پایگاه داده

لاراول تنها فریم ورک PHP است که با بهره‌گیری از Eloquent ORM، ساخت و شخصی‌سازی مدل‌ها را راحت کرده است. با استفاده از لاراول می‌توانید اشیاء را داخل پایگاه داده به راحتی مدیریت، فراخوانی و حذف و اضافه کنید.

این عملکرد، در مقایسه با زمانی که باید برای ارتباط برقرار کردن با پایگاه داده، کدهای پیچیدۀ SQL بنویسید، یک معجزه به حساب می‌آید!

پیش‌نیازهای نصب لاراول چیست؟

اگر می‎خواهید فریم ورک لاراول را روی لوکال هاست نصب کنید، نیاز است که برنامه‌های زیر را روی سیستم‌تان داشته باشید:

  • وب سرور Apache یا nGinxلوگوی لاراول
  • PHP 7.3به بعد

برخی اکستنشن‌های PHP:

    1. BCMath PHP Extension
    2. Ctype PHP Extension
    3. Fileinfo PHP
    4. JSON PHP Extension
    5. Mbstring PHP Extension
    6. OpenSSL PHP Extension
    7. PDO PHP Extension
    8. Tokenizer PHP Extension
    9. XML PHP Extension
  • دیتابیس MySQL
  • Composer
  • محیطی برای برنامه‌نویسی؛ مثل Atom یا VS Code

هاست مناسب لاراول چیست؟

اگر می‌خواهید از لاراول به عنوان فریم ورک استفاده کنید و به دنبال هاست لاراول مناسب برای آن هستید، می‌توانید از هاست‌های متنوع ایران سرور استفاده کنید.

هاست‌های تحت لینوکس (مانند هاست لینوکس، هاست وردپرس و هاست ابری) کاملاً از لاراول پشتیبانی می‌کنند.

حرف آخر

سادگی، امنیت و امکانات خوب فریم ورک لاراول، کار با آن را برای برنامه‌نویس‌ها لذت‌بخش کرده است. اگر از فریم ورک دیگری به جای لاراول استفاده می‌کنید، خوشحال میشویم که نظرتان را بدانیم!

امیدواریم که این مقاله دید خوبی درباره Laravel و چرایی استفاده از آن، به شما داده باشد. اگر سوالی داشتید، حتماً در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت جواب‌تان را بدهیم.

 

منابع این مقاله: [ronakataglowid] – [parthpatel]

[ad_2]

اشتراک گذاری