[ad_1]

معمولاً وقتی که بحث SEO می‌شود، ته صحبت‌ها به این می‌رسد که چطوری رتبه اول یا دوم گوگل را از آن خود کنیم؛ اما خب این تنها ظاهر قضیه است. رقابت و کشمش اصلی، بر سر پول است!

 رتبه اول و دوم شدن در لیست نتایج پربازدید گوگل، برای شما مشتری می‌آورد و اگر بتوانید این مشتری را خوب هدایت کنید، فروش‌تان را چندین برابر می‌کند! 

موضوع برای‌تان مبهم است؟ اجازه دهید یک مثال از دنیای واقعی بزنیم.

سود کردن یک نفر

در بازارهای سنتی، محل قرارگیری مغازه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان دیده شدن آن‌ها دارند. مثلاً یک مغازه سه‌نبش خیلی بیشتر از حجره‌ای که در تنگنای یک بن‌بست پَرت قرار دارد به چشم می‌آید.

در دنیای اینترنت هم همینطور است. فروشگاهی که در صفحه اول گوگل جا خوش کرده، خیلی بیشتر از فروشگاه آنلاین مستقر در صفحه دوم گوگل مشتری دارد!

با سئو (یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو) می‌توانیم کسب‌و‌کار آنلاین‌مان را از نقاط کور به نقاط پربازدید ببریم.

دقت کنید که این کار زحمت‌های خودش را دارد و بسته به حیطه فعالیت‌تان، رقبای زیادی هم دارید که هرکدام – مثل شما – سعی‌شان را برای تصاحب مغازه سر نبش می‌کنند.

اگر نظر من را بخواهید، بحث پول درآوردن و افزایش درآمد، همیشه شیرین است! پس بیایید وقت را تلف نکنیم و ببینیم که سئو چیست؟

شاید اسم سئو خیلی ترسناک باشد، ولی حقیقت این است که اصلاً با موضوع پیچیده‌ای طرف نیستیم!  سعی کرده‌ایم مقاله‌ای که مقابل‌تان قرار دارد، یک راهنمای مقدماتی کامل و جامع باشد. 

در این مقاله درباره اهمیت سئو، اصطلاحات رایج این حوزه، طرز کار موتورهای جست‌وجو، نکات سئوی سایت و … صحبت کرده‌ایم. در بخش پایانی هم ۵ مرحله یک پروسه سئو را برایتان نوشته‌ایم تا بتوانید با استفاده از آن سایت‌تان را به شکل مقدماتی بهینه‌سازی کنید.

اجازه دهید این راهنمای مفصل را با تعریف سئو شروع کنیم.

سئو چیست و از چه زمانی اهمیت پیدا کرد؟

سئو یا  SEO،  مخفف عبارت Search Engine Optimization است که ‌معنای بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (مثل گوگل) را می‌دهد. البته برخی معتقدند که اخیراً این عبارت به Search Experience Optimization تغییر یافته است که معنای بهینه‌سازی تجربه جست‌وجو را می‌دهد. عبارت دوم نشان‌دهنده اهمیت مخاطبان است. همان‌هایی که قرار است از طریق جست‌وجو سایت شما را پیدا کنند و وارد آن شوند.

نکته: سئو نه ابزار است و نه نرم‌افزار؛ بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که با انجام آن‌ها به نتیجه دلخواه‌تان می‌رسید. جالب است بدانید که سئوکاران معتقدند کارشان تلفیقی از هنر و علم است! اما خوب خیلی‌ها هم با این عقیده مخالفند. نظر شما چیست؟

سئو چیست؟

در گذشته و قبل از اینکه موتورهای جست‌و‌جو مثل گوگل تا این حد پیشرفت کنند، فقط کافی بود نظر مثبت آن‌ها را جلب کنید (یا حتی گولشان بزنید) تا لینک سایت‌تان به‌عنوان نتیجه برتر نمایش داده شود؛ اما حالا اوضاع متفاوت است.

الان تمام موتورهای جست‌و‌جو و در صدر آن‌ها گوگل، می‌خواهند کاربرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بهترین و مرتبط‌ترین پاسخ ممکن را بگیرند. به همین خاطر با تغییر الگوریتم‌ها نهایت سعی‌شان را برای جلب رضایت کاربران انجام دادند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این تغییرات، زرنگ شدن گوگل بود! قبلاً خیلی راحت می‌توانستید با اسپم کردن، این موتور جست‌وجو را فریب دهید؛ اما الان گوگل بیشتر توجهش را سمت بازخورد کاربران برده و خب رضایت کاربر چیزی نیست که بتوان آن را جعل کرد.

در حال حاضر یک سایت برای اینکه موفق باشد، بیشتر از آنکه به فکر گوگل و دیگر رفقایش باشد، باید به‌دنبال جلب رضایت کاربران (انسان‌های واقعی) باشد!

خب شاید فکر کنید سئو از زمان عرضه اولین وب‌سایت وجود داشت، اما این ادعا خیلی هم درست نیست! همه‌چیز از اواخر قرن قبل شروع شد.

تاریخچه مختصری از سئو

اولین وب‌سایت اینترنت در سال ۱۹۹۱ راه‌اندازی شد، اما اولین باری که از واژه سئو استفاده شد، چند سال بعد، یعنی زمستان ۱۹۹۷ بود! آن روزها گوگل هنوز تاسیس هم نشده بود

اولین کسی که باعث به وجود آمدن این عبارت و البته این شاخه بسیار مهم از بازاریابی دیجیتال شد، مدیر یک گروه موسیقی با نام Jefferson Starship بود. او از اینکه وب‌سایت گروه‌شان در صفحه چهارم نتایج موتورهای جست‌و‌جو قرار داشت بسیار ناراحت بود و تصمیم گرفت هرطور که شده آن را به لینک اول صفحه اول منتقل کند. اینگونه بود که سئو متولد شد.

کمیک تاریخچه سئو

اما چه اتفاقی افتاد که سئو تا این حد بر سر زبان‌ها افتاد و حالا به‌عنوان یکی از مشاغل پولساز دنیا شناخته می‌شود؟

چرا سئو اهمیت دارد؟

بیشترین ترافیک ورودی ممکن از طریق موتورهای جست‌وجو حاصل می‌شود! همین یک جمله برای درک اهمیت سئو کافی است؛ اما ما به این مقدار راضی نیستیم و شما هم نباشید. بیایید با هم کمی موضوع را بشکافیم.

انواع مختلف تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و تمام پلتفرم‌های آنلاین دیگر، هرکدام می‌توانند ترافیک بسیار زیادی را به سایت شما هدایت کنند؛ اما هیچ‌کدام پتانسیل موتورهای جست‌و‌جو را در این زمینه ندارند و به همین خاطر است که SEO اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

خود شما برای اینکه راجع به محصولی اطلاعات کسب کنید، چه می‌کنید؟ در بیشتر مواقع (نه همیشه) جواب‌هایی که در گوگل پیدا می‌کنید خیلی کامل‌تر از اطلاعاتی هستند که احیاناً از دوستان‌تان گرفته‌اید.

عملیات های مختلف سئو

قبل از اینکه سراغ طرز کار سئو برویم، باید با برخی از اصطلاحات این حوزه آشنا شویم؛ چراکه بدون بلد بودن آن‌ها فهم سئو کار سختی است! می‌توان گفت این اصطلاحات الفبای دنیای سئو هستند.

۱۱ اصطلاح رایج در مبحث سئو

درست مانند هر موضوع تخصصی دیگری، سئو هم اصطلاحات مربوط به خود را دارد. در این بخش از مقاله راجع به رایج‌ترین این اصطلاحات صبحت خواهیم کرد.

آیکون کلمه کلیدی ۱- کلمه کلیدی (Keyword)

کلمه کلیدی فقط در بحث سئو اهمیت ندارد و اصطلاحی است که در دیگر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ هم جزو مهم‌ترین بازیگرها محسوب می‌شود. کلمات کلیدی عبارات تک کلمه‌ای یا چندکلمه‌ای در سایت هستند که قرار است مخاطب با جست‌وجوی آن‌ها به محتوا شما برسد. مثلاً این مقاله با جست‌وجوی عبارت “سئو چیست” در نتایج گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شود (کلمات کلیدی دیگری هم وجود دارند که ممکن است با جست‌وجوی آن‌ها به این مقاله برسید). یادتان باشد که کلمه کلیدی باید صریح باشد و نشان دهد که محتوا در رابطه با چه موضوعی است.

آیکون تراکم کلمات کلیدی۲- چگالی (تراکم) کلمات کلیدی (Keyword Density)

این اصطلاح یا شاید بهتر باشد بگوییم پارامتر، نشان‌دهنده نسبت تکرار کلمه کلیدی یه تعداد کل کلمات مقاله است و به درصد محاسبه می‌شود. مثلاً اگر در مقاله‌ای ۱۰۰۰ کلمه‌ای ۱۰ بار از یک کلمه کلیدی استفاده شود، چگالی یا تراکم آن کلمه کلیدی ۱ درصد است.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که چگالی کلمات کلیدی در مقاله باید بین ۱ الی ۲ درصد باشد و به عبارتی، در هر ۱۰۰ کلمه ۱ یا ۲ بار تکرار شود. عده دیگری از کارشناسان هم معتقدند که چگالی کلمات کلیدی دیگر اهمیتی ندارد و گوگل به مفهوم عبارات شما دقت می‌کند!

اینجا لازم می‌دانم که یک نکتۀ خیلی مهم را به شما بگویم:

به هیچ‌وجه سعی نکنید که حتماً در هر ۱۰۰ کلمه – به زور – کلمه کلیدی را جای بدهید و به معنی و مفهوم متن، لطمه بزنید. همیشه اولویت را روی این موضوع قرار دهید که آیا مقاله برای کاربر روان و قابل فهم است؟ آیا مخاطب به‌راحتی با نوشته ارتباط برقرار می‌کند؟

اگر به‌کار بردن کلمات کلیدی در هر ۱۰۰ کلمه لطمه‌ای به متن نمی‌زند و حس اسپم بودن به مخاطب نمی‌دهد، از آن‌ها استفاده کنید؛ اما اگر غیر از این است، سعی نکنید که به زور کلمات کلیدی را وارد متن کنید.

در ضمن، به کاربردن عبارات کلیدی طولانی، هم‌خانواده‌ها و هم‌معنی‌های کیوردهای اصلی هم توصیه می‌شود. باز هم می‌گویم، اسپم نکنید!

۳- انکر تکست (Anchor Text)

احتمالاً برای‌تان پیش آمده است که هنگام خواندن مطلبی در یک سایت، لینکی را در میان کلمات آن مقاله مشاهده کنید که شما را به صفحه‌ای دیگر داخل یا خارج از آن سایت هدایت آیکون انکر تکستمی‌کند. کلمه‌ یا عبارتی که لینک روی آن قرار گرفته است اصطلاحاً انکر تکست نام دارد و رنگ آن هم با باقی متن متفاوت است.

مثلاً در همین مقاله از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله سئو وردپرس را بخوانید و اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع کسب کنید. در جمله قبلی عبارت سئو وردپرس یک انکر تکست بود.

آیکون لینک داخلی۴- لینک داخلی (Internal Link)

لینک‌های داخلی مخاطب را به بخش دیگری از سایت شما – که مرتبط با موضوع است – هدایت می‌کنند. برای مثال در بخش قبلی مقاله، لینکی به یکی دیگر از مقالات سایت خودمان داده‌ایم. این لینک، یک لینک داخلی است. برخی اعتقاد دارند که لینک‌های داخلی اثر بیشتری از لینک‌های خارجی دارند؛ چراکه باعث می‌شوند مخاطب در بخش‌های مختلف سایت شما حرکت کند و تعامل بیشتری داشته باشد. البته این ادعا سندیت خاصی ندارد، اما غیرممکن هم نیست.

آیکون لینک خارجی۵- لینک خارجی (Outbound Link)

وقتی به یک سایت غیر از سایت‌ خودتان لینک می‌دهید، لینک خارجی ساخته‌اید. این نوع لینک‌ها معمولاً زمانی ساخته می‌شوند که قرار باشد به منبع مقاله اشاره شود؛ در نظر داشته باشید که اگر لینک به یک صفحه معتبر از یک دامنه معتبر داده شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر رتبه سایت‌تان در نتایج جست‌و‌جو داشته باشد.

۶- بک‌لینک (Backlink)

لینک‌های داخلی و خارجی هردو داخل سایت شما قرار دارند؛ اما اگر سایت دیگری به سایت شما لینک دهد، نام آن بک‌لینک است. بک‌لینک یکی از کلیدی‌ترین بازیگران صحنه سئو است و می‌تواند تاثیر زیادی در رتبه‌بندی‌ها داشته باشد.

ازتان دعوت می‌کنیم تا مقاله بک لینک چیست را بخوانید. در این مقاله کامل و دقیق راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم.

۷- تگ عنوان (Title Tag)

نتایجی که در گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو نمایش داده می‌شوند، دارای تیتری هستند که بزرگ‌تر از باقی نوشته‌ها نمایش داده می‌شود. این تیتر همان تگ عنوان است. داشتن یک تگ عنوان مناسب جزو ضروریات سئو است. این قسمت به موتورهای جست‌وجو و جست‌وجوگرها نشان می‌دهد که سایت شما چه موضوعی دارد و در چه حیطه‌ای فعالیت می‌کنید. (به تصویر زیر توجه کنید)

عنوان سئو

هر چقدر عنوان سئویی که می‌نویسید جذاب‌تر و به جستجوی مخاطب نزدیک‌تر باشد، کلیک بیشتری دریافت می‌کند.

۸- توضیحات متا (Meta Description)

زیر تگ عنوان یا Title Tag توضیحاتی وجود دارند که با نام توضیحات متا شناخته می‌شوند. این بخش شامل یک یا دو جمله می‌شود و باید خیلی مختصر راجع به ماهیت سایت یا

مقاله توضیح دهد (این بخش مربوط به کاربران است و به گوگل ربطی ندارد). داشتن یک توضیحات متا خوب می‌تواند به برگ برنده شما در میان رقبا تبدیل شود.

✅ دقت کنید که وقتی از کلمات کلیدی در توضیحات متا استفاده می‌کنید، این کلمات برجسته (Bold) می‌شوند و همین، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

۹- اعتبار دامنه (Domain Authority)

این پارامتر نشان‌دهنده عملکرد کلی یک دامنه است. اگر با تعریف دامنه آشنا نیستید، خواندن مقاله دامنه چیست کمک‌تان می‌کند. نهایت نمره این پارامتر ۱۰۰ است که البته رسیدن به آن تقریباً محال است. تنها سایت‌هایی مانند فیسبوک و گوگل اعتبار دامنه‌شان عدد ۱۰۰ است. در واقع می‌توان گفت اعداد بیشتر از ۵۰ هم قابل‌قبول هستند.

اعتبار دامنه که به DA معروف است، از عوامل بسیاری تاثیر می‌پذیرد. برای مثال یکی از مهم‌ترین عواملی که بر اعتبار یک دامنه اثر می‌گذارد، لینک‌هایی است که سایت‌های دیگر به آن سایت داده‌ شده است. این پارامتر در اصل نشان می‌دهد که یک سایت تا چه مقدار از نظر گوگل قابل‌قبول است.  البته اعتبار دامنه سایت‌های لینک‌دهنده هم اهمیت دارد.

در کل افزایش DA کار راحتی نیست و هیچ عمل مستقیمی برای این کار وجود ندارد؛ یعنی نمی‌توانید به آن راحتی که توضیحات متا را عوض می‌کنید، اعتبار دامنه را بالا ببرید. بلکه باید مجموعه‌ای از اقدامات انجام پذیرد تا پس از گذشت مدت‌زمانی شاهد بهبود اعتبار یک دامنه باشیم.

۱۰- اعتبار صفحه (Page Authority)

این پارامتر اعتبار یک صفحه از یک سایت را نشان می‌دهد؛ یعنی به جای اینکه اعتبار کل یک دامنه درنظر گرفته شود، در PA فقط موضوع اعتبار یک صفحه مطرح است. PA نشان می‌دهد که یک صفحه به‌تنهایی چقدر بهینه‌سازی شده است و پارامتری بسیار مهم در کسب رتبه توسط موتورهای جست‌وجو است. اعتبار صفحه هم مانند اعتبار دامنه عددی است بین ۰ تا ۱۰۰ و هرچقدر این عدد بالاتر باشد، یعنی اوضاع صفحه مورد بحث بهتر است.

۱۱- صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP)

SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page است. به زبان ساده، وقتی عبارتی را در گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگر سرچ می‌کنید، صفحه‌ای از نتایج مختلف به شما نمایش داده می‌شود که این صفحه همان SERP است. در این بخش می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را کسب کنید. اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی‌ای که رقبا از آن‌ها استفاده کرده‌اند و همچنین عناوین و توضیحات متا. (تصویر زیر یک نمونه از SERP است.)

پس از یاد گرفتن این عبارات رایج، باید بدانید کدام فعالیت‌ها اهمیت بیشتری دارند و کدام یک کم‌تر مهم هستند.

هرم ۷ طبقه سئو؛ به سبک مازلو!

سایت MOZ یکی از معتبرترین مراجع دنیا در رابطه با دنیای سئو است. موسس این سایت راند فیشکین (Rand Fishkin) هرمی طراحی کرده که تمام نیازهای یک فرایند سئو موفق را در آن جای داده است. با هرم مازلو آشنایی دارید؟

هرم مازلو هرمی است که تمام نیازهای مادی و معنوی یک انسان را در خود جای داده است. در کف این هرم نیازهای اولیه‌ای مانند خوراک و پوشاک قرار دارند و در نوک آن به نیازهای متعالی مانند اخلاقیات و شکوفایی فردی می‌رسیم. اگر به صفحه هرم مازلو در ویکیپدیا بروید، می‌توانید بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

راند فیشکین این هرم را برای سئو بازنویسی کرد که تصویر آن را در زیر می‌بینید. او تمام نیازهای یک فرایند سئو موفق را به ترتیب اهمیت در این هرم قرار داد.

هرم مازلو سئو

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، موارد اشاره شده در کف این هرم، برای کسب رتبه در موتورهای جست‌وجو ضروری هستند. هرچقدر که به سمت بالای هرم حرکت کنید، مواردی را می‌بینید که توجه به آن‌ها، شما را در رقابت قوی‌تر می‌کند. ۷ مرحله هرم مازلو سئو به شرح زیر هستند:

  1. اجازه دسترسی به موتورهای جست‌وجو تا بتوانند سایت شما را بررسی کنند.
  2. محتوای ارزشمند که پاسخ پرسش جست‌وجو کنندگان را ارائه کند.
  3. استفاده بهینه از کلمات کلیدی مناسب برای جذب جست‌وجوگران و موتورهای جست‌وجو.
  4. خلق یک تجربه فوق‌العاده برای کاربرانی که از سایت استفاده می‌کنند، به کمک مواردی مانند سرعت بالای سایت و تجربه کاربری جذاب
  5. محتوایی که ارزش به‌اشتراک‌گذاری داشته باشد، بتواند نقل محافل شود و لینک به دست آورد.
  6. عناوین و توضیحات مناسب برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر در صفحات جست‌وجو.
  7. استفاده از اسنیپت‌ (Snippet) خوب و اسکیما (Schema) برای باقی ماندن در نتایج برتر جست‌وجو.

دانستن موارد بالا کمک زیادی به درک چگونگی انجام فرایند سئو می‌کند؛ همچنین اهمیت و ضرورت هر بخش از کار را مشخص می‌کند. در ادامه طرز کار موتورهای جست‌وجو را بررسی می‌کنیم.

طرز کار موتورهای جست‌وجو چگونه است؟

ربات گوگل

اگر بخواهیم دقیق و موشکافانه در رابطه با طرز کار موتورهای جست‌وجو صحبت کنیم، وارد یک مبحث کاملاً تخصصی می‌شویم که شاید حتی ما را از بحث اصلی‌مان دور کند. پس بیایید نگاهی ساده به این مقوله داشته باشیم.

موتورهای جست‌وجو را می‌توان منابع پاسخ برای هر سوالی دانست! اما این موتورها که غول آن‌ها گوگل است، چگونه محتوایی که پاسخ سوال را دارد پیدا می‌کنند؟ این کار در ۳ مرحله انجام می‌شود.

مرحله اول Crawling نام دارد. در این مرحله ربات‌های موتورهای جست‌وجو، تمام اینترنت را به بیان خودمانی شخم می‌زنند! هر URLای که پیدا کنند، همه محتواها و کدهایش را بررسی می‌کنند.

مرحله دوم Indexing است. در این مرحله آن محتواهایی که هنگام Crawl کردن پیدا شده‌اند، با نظم‌ و ‌ترتیب ذخیره می‌شوند. وقتی یک صفحه از یک سایت Index شده باشد، یعنی آماده قرارگیری در نتایج با موضوعات مرتبط است.

مرحله سوم و آخر مرتبط با رتبه‌بندی است. اگر موتورهای جست‌وجو احساس کنند که سایت شما مرتبط‌ترین نتیجه را در رابطه با یک عبارت ارائه می‌کند، صفحه شما در صدر نتایج نمایش داده می‌شود. نحوه نمایش نتایج در گوگل از مرتبط‌ترین به بی‌ارتباط‌ترین (در قیاس با محتواهای دیگر) است.

موتور جست و جو

با این اوصاف یکی از مهم‌ترین نکاتی که در فرایند سئو باید درنظر گرفت، ایجاد دسترسی راحت برای ربات‌های جست‌و‌جوگر به محتوای سایت‌تان است. این پروسه هم از راه‌های شرافتمندانه انجام می‌شود و هم از راه‌های پلید! چیزی ار رنگ‌های مختلف سئو شنیده‌اید؟

سئو کلاه سیاه بهتر است یا کلاه سفید یا کلاه خاکستری

نمی‌خواهیم موضوع را به سمت مسائل فلسفی ببریم، اما در این قسمت باید به یک‌سری نکات اشاره کنیم. همیشه برای رسیدن به یک هدف، راه‌های زیادی وجود دارد. برخی از این راه‌ها از نظر اخلاقی تائید نمی‌شوند و برخی دیگر کاملاً نادرست هستند. منظور از سئو کلاه سیاه و کلاه سفید هم چنین چیزی است! هدف سئو رسیدن به نتایج برتر گوگل است و انجام آن هم با تقلب و فریب ممکن است و هم از طریق درست و اصولی!

اگر از روش اول استفاده کنید که با تقلب و فریب انجام می‌گیرد، از سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید و اگر از راه درست سعی در رشد سایت‌تان داشته باشید، از سئو کلاه سفید!

هرچیزی که زود به دست بیاید، زود هم از دست می‌رود. این یک قانون نانوشته است که در مورد مباحث سئو هم صادق است. از طریق سئو کلاه سیاه خیلی زود به نتیجه می‌رسید، اما این نتایج ماندگار نیستند و حتی ممکن است گوگل شما را جریمه هم بکند.

در نقطه مقابل، با استفاده از سئو کلاه سفید شاید مدت‌زمان بیشتری برای رسیدن به نتیجه لازم باشد، اما نتیجه به‌ دست آماده ماندگارتر است.

یک سری تکنیک هم وجود دارد که به آن‌ها تکنیک سئوی کلاه خاکستری می‌گویند. همان‌طور که هیچ‌چیزی در جهان هستی نه خوب محض هست و نه بد مطلق، اکثر متخصصین سئو (از جمله نیل پاتل معروف) هم اعتقاد دارند که باید مواظب باشید که نه از این‌ور بام بیفتید و نه از آن‌ور بام! این رویکرد باعث به وجود آمدن رنگ جدیدی در کلاه‌‌های سئو شد. سئو کلاه خاکستری! سئو کلاه خاکستری ترکیبی از سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است.

در تصویر زیر تفاوت‌های این ۳ مدل از سئو را می‌بینید.

تفاوت های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید و سئوی کلاه خاکستری

تفاوت بین سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی  (Off-Page SEO)

سئو به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. سئو داخلی و سئو خارجی. در این بخش هرکدام از بخش‌ها را به‌همراه پارامترهای تاثیرگذارشان بررسی خواهیم کرد. برای اینکه پروسه سئو کردن سایت‌تان موفق باشد، باید در هر دو بخش عملکرد خوبی از خود نشان دهید.

در کشورهای خارجی برای اینکه یک خانه را به فروش برسانند، یک روز از متقاضیان خرید، در همان خانه پذیرایی می‌کنند. تمام عوامل تاثیرگذار در نظر مشتریان، به دو بخش فضای داخل خانه و محیط خارج خانه تقسیم می‌شود. خوش‌نقشه بودن داخل بنا اهمیت زیادی دارد، همان‌طور که محوطه‌سازی بیرون آن مهم است.

حالا اگر بخواهیم این فرایند را به سئو تشبیه کنیم، فضای داخل خانه می‌شود سئو داخلی و محوطه بیرون خانه می‌شود سئو خارجی! مشتری هم که در هر دو حالت مشتری است.

سئو داخلی: زیباسازی داخل خانه

منظور از سئو داخلی، سازمان‌دهی تمام مسائلی است که ربات‌های گوگل پس از ورود به سایت شما با آن‌ها برخورد می‌کنند و می‌توانند در رتبه سایت‌تان تاثیرگذار باشند. سئو داخلی ۳ بخش اصلی دارد و قطعا! بخش اول از دو بخش دیگر اهمیت بیشتری دارد.

۱- محتوا

بسیاری از متخصصین سئو معتقدند که محتوا به‌تنهایی می‌تواند جور تمام فاکتورهای دیگر را بچشد! گوگل و بقیه همکارانش، تمامی پارامترها را ارزیابی می‌کنند تا درنهایت بهترین محتوای ممکن را به کاربران ارائه کنند. به همین خاطر است که یک محتوای خوب به‌تنهایی می‌تواند بسیاری از ایرادات را جبران کند.

در طرف مقابل اگر محتوای مفیدی در کار نباشد، بهترین راه‌کارها هم کارساز نخواهند بود. احتمالاً به همین دلیل بود که بیل گیتس بیش از ۲۰ سال قبل محتوا را تاجگذاری کرد و آن را پادشاه نامید!

در تهیه یک محتوای خوب چند عامل اهمیت بسیاری دارند. اول از همه موضوع تحقیق کلمات کلیدی مطرح است. از آنجایی که این کلمات باید به‌خوبی در متن و تیترها مورداستفاده قرار بگیرند، بهتر است با دقت آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین نوع استفاده از کلمات کلیدی هم اهمیت دارد. استفاده بیش از حد و متمرکز از این عبارات توسط گوگل تائید نمی‌شود و ممکن است کار شما را اسپم تلقی کند. دسته‌اول بودن محتوا هم بسیار مهم است. هرچقدر پاسخ محتوا به پرسش کاربران دقیق‌تر باشد، رتبه بهتری به دست می‌آورد.

محتوا بخش بسیار مهمی از سئو داخلی است

درضمن هنگام انتخاب کلمات کلیدی حتماً دو موضوع را درنظر بگیرید. اول اینکه این کلمات باید مرتبط با حیطه کاری شما و موضوع مقاله‌تان باشند. دوم اینکه میزان رقابت در هر کلمه یا عبارت را درنظر بگیرید.

۲- تگ‌های HTML

بعد از تهیه یک محتوای مفید و مناسب، باید سراغ تگ‌های HTML بروید تا داخل سایت‌تان از همه جهات بهبود پیدا کند. منظور از تگ‌های HTML مواردی مانند توضیحات متا، عناوین، اسکیماها و زیرتیترها هستند. این موارد باید برای هر محتوایی به‌صورت جداگانه بررسی شوند.

۳- ساختار

سومین بخش از سئو داخلی مربوط به ساختار است. البته عموم موضوعات مربوط به این بخش تخصصی هستند و به آموزش حرفه‌ای برای اجرا نیاز دارند؛ اما به زبان ساده، ساختار مناسب یعنی زمانی که کاربر (انسان یا ربات موتورهای جست‌وجو) وارد سایت‌تان می‌شود، از گشت‌و‌گذار در آن لذت ببرد و این کار را به‌راحتی انجام دهد. مواردی مثل UX، ایجاد دسترسی راحت برای ربات‌های جست‌و‌جوگر، صفحات تکراری، سرعت سایت، ریسپانسیو بودن روی گوشی‌های موبایل و … از جمله زیرشاخه‌های این بخش از سئو هستند.

seo

حالا وقت رسیدن به ظاهر بیرونی ماشین است! یعنی همان سئو خارجی.

سئو خارجی: محوطه‌سازی در خارج از خانه

سئو خارجی مجموعه کارهایی هستند که بیرون از سایت به‌منظور بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو انجام می‌شوند. ۴ پارامتر در این بخش از فرایند از سئو دخیل هستند.

۱) اعتماد

یکی از مهم‌ترین پارامترها در این بخش مربوط به الگوریتم Trust گوگل است. بگذارید این‌گونه بگوییم که اگر برند بزرگی داشته باشید، از همان ابتدای کار و بدون انجام کار خاصی، چند قدم جلوتر هستید. در کل چهار فاکتور در افزایش اعتماد دخیل هستند. اعتبار، قدمت دامنه، نرخ پرش (درصد افرادی که پس از مدت کوتاهی سایت‌تان را ترک کرده‌اند) و هویت (همان‌طور که گفتیم برندهای بزرگ بیشتر مورد اعتماد هستند). در مقاله SEO Made Simple وبلاگ Neil Patel به این موضوع اشاره شده است.

۲) لینک گرفتن از سایت‌های دیگر

خیلی‌ها فکر می‌کنند سئو فقط گرفتن بک‌لینک است که خوب تفکر درستی نیست! اگر از ابتدا مقاله ما را خوانده باشید، می‌دانید که مسائل زیادی در فرایند سئو اهمیت دارند و بک‌لینک فقط یکی از آن‌ها است. اگر می‌خواهید بک‌لینک داشته باشید، نباید منتظر بمانید تا دیگران به‌صورت خودجوش شما را به خواسته‌تان برسانند. همچنین ۳ موضوع مهم را در این زمینه به‌خاطر داشته باشید:

  • کیفیت:  لینک سایت شما باید جایی باشد که مخاطب‌تان در آنجا حضور دارد. این موضوع اهمیت کیفیت بک لینک را نشان می‌دهد که بسیار بیشتر از اهمیت کمیت آن است.
  • انکر تکست: در قسمت‌های ابتدایی همین مقاله راجع به انکر تکست صحبت کردیم. انکر تکست‌ها قسمتی از متن هستند که لینک‌ها را زیر خود مخفی کرده‌اند (با کلیک روی آن‌ها به صفحه لینک مدنظر می‌روید). انکر تکست حتماً باید با موضوع مرتبط باشد؛ یعنی اگر می‌خواهید به صفحه‌ای لینک بدهید ننویسید اینجا کلیک کنید! در عوض می‌توانید موضوع صفحه مقصد را بنویسید.
  • تعداد: درست است که کیفیت بک‌لینک‌ها از کمیت‌ آن‌ها اهمیت بیشتری دارند، اما این به آن معنا نیست که تعداد بک‌لینک‌هایی که برای سایت‌تان گرفته‌اید مهم نباشند! هرچقدر بک لینک بیشتری داشته باشید، تاثیر بهتری در سئو سایت‌تان مشاهده خواهید کرد. فقط یادتان باشد که هیچ‌وقت کیفیت نباید قربانی کمیت شود.

بک لینک یکی از مهم ترین قسمتهای سئو خارجی است

۳) اطلاعات فرد جست‌وجوگر

صاحب سایت معمولاً در پارامترهای موثر در این بخش، تاثیر چندانی ندارد. مسائلی مانند کشور و شهر فردی که جست‌وجو را انجام داده است و سابقه جست‌و‌جوهای او، می‌توانند در رتبه سایت شما برای این فرد تاثیر داشته باشند.

۴) شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یک ورودی بسیار مناسب برای افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان هستند. احتمالاً تا به اینجای مقاله فهمیده‌اید که افزایش ترافیک به روش‌های مختلف، در سئو سایت‌تان هم تاثیر می‌گذارد و پس از مدتی رتبه بهتری در نتایج کسب خواهید کرد. مهم‌ترین خصوصیتی که این شبکه‌ها دارند، قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوای شما است؛ یعنی مخاطبان‌تان می‌توانند درصورت تمایل، محتوای‌تان را برای دوستان‌شان بفرستند.

چیزی از Social Signal شنیده‌اید؟ ترجمه لغوی آن می‌شود سیگنال اجتماعی. شبکه‌های اجتماعی Social Signal خلق می‌کنند. وقتی محتوایی از برند شما در شبکه‌های اجتماعی ترند شود و دست‌به‌دست بچرخد، موتورهای جست‌وجو این موضوع را می‌فهمند. این مسئله در رتبه‌بندی سایت‌‌تان تاثیر می‌گذارد.

در شبکه اجتماعی هم موضوع کیفیت اکانتی که محتوای‌تان را به اشتراک گذاشته است اهمیت دارد. اکانت یک اینفلوئنسر معروف با تعامل بالا، از اکانت نوه خاله‌تان اعتبار بیشتری دارد (حداقل برای گوگل). مگر اینکه نوه خاله‌تان اینفلوئنسر معروف‌تری باشد! مسئله دیگری که در این رابطه اهمیت دارد، تعداد دفعاتی است که محتوای‌تان به‌ اشتراک گذاشته شده است.

کمیک تاثیر شبکه اجتماعی بر سئو

در کنار سئو داخلی و سئو خارجی، مبحث دیگری با نام سئو تنکیکال هم وجود دارد.

سئو تکنیکال چیست؟

همان‌طور که گفتیم، سئو داخلی به مسائلی مانند محتوا، تگ‌های HTML و ساختار درست سایت بستگی دارد. سئو خارجی هم در رابطه با بک‌لینک گرفتن و Social Signal است که راجع به آن هم صحبت کردیم؛ اما شاخه دیگری از سئو هم وجود دارد که به سئو تکنیکال معروف است و به مسائل فنی وب‌سایت ربط دارد.

در واقع  منظور از سئو تکنیکال، بهینه‌سازی بستر برای انجام فرایند سئو است.  فاکتورهایی که در این موضوع دخیل هستند عبارتند از:

  • سریع بودن
  • استفاده از فایل txt و Sitemap.XML
  • نداشتن صفحه تکراری
  • حذف صفحاتی که دیگر وجود ندارند (ارور ۴۰۴)
  • امنیت (گواهی SSL)
  • استفاده از استراکچر دیتاها (Structured Data)
  • استفاده از لینک‌های بردکرامب (Bread Crump)
  • ساختارمند کردن آدرس صفحات (در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد)
  • قالب ریسپانسیو (سازگار بودن با تمام پلتفرم‌ها)
  • و …

این‌ها مواردی هستند که برای گوگل اهمیت دارند و در رتبه گرفتن سایت‌تان تاثیرگذارند.

با تهیه یک هاست امن، پرسرعت و مطمئن از ایران‌سرور، با خیال راحت به توسعه کسب‌وکارتان بپردازید!

خرید هاست        پشتیبانی : ۳۱۷۷۶-۰۵۱

در ادامه مقاله، ۵ مرحله یک فرایند سئو موفق را به شما معرفی خواهیم کرد.

سئو سایت از شروع تا ارزیابی، در ۵ مرحله

فرایند ساخت یک سایت

همان‌طور که چندین بار در مقاله هم اشاره کردیم، با خواندن این مقاله قرار نیست به یک متخصص همه‌فن‌حریف سئو تبدیل شو%D

[ad_2]

اشتراک گذاری

شماره تماس

6092 9000 (بدون کد)

ایمیل

info@onecenter.ir