[ad_1]

یه فروشگاه اینترنتی، درست عین دیجی‌کالا سرِ جمع چند درمیاد؟

از وقتی فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا راه‌اندازی شد و کم‌کم پا گرفت، من و حتی خود شما! برای یک‌بار هم که شده سوال بالا را از تمام برنامه‌نویس‌های موجود ‌‌بین دوست و فامیل پرسیدیم! و به این فکر کردیم که چرا از فضای اینترنت برای کسب درآمد استفاده نکنیم؟ حالا که همچین فرصتی فراهم شده، حیف نیست همینطوری دست روی دست بگذاریم؟ مگر راه اندازی فروشگاه آنلاین چقدر می‌تواند سخت باشد؟

به‌خاطر جواب دادن به سوالات بالا و همینطور رفاه حال هموطنان برنامه‌نویس‌مان [برنامه‌نویس نیستی اگه قیمت سایت دیجی‌کالا رو ازت نگرفته باشند:)] تصمیم گرفتیم تا در وبلاگ ایران‌سرور این موضوع را خیلی دقیق بررسی کنیم.

اگر ادامۀ مطلب را بخوانید، به شما می‌گوییم که چطور شروع کنید، از کجا شروع کنید، چقدر پول نیاز دارید و چه کارهایی را باید انجام بدهید تا در ساخت فروشگاه اینترنتی موفق عمل کنید. پس برویم که شروع کنیم.

چطور فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ (راهنمای قدم‌به‌قدم)

از چند سال پیش تا همین الان، بالای ۱۰ تا دامنه برای ساخت فروشگاه اینترنتی ثبت کردم که همۀ آن‌ها در حال حاضر یا منقضی شدند یا مشغول خاک خوردن هستند! هروقت هم که یاد این دامنه‌ها میفتم آه از نهادم بلند می‌شود که چرا بعد از برداشتن قدم اول دنبالۀ کار را نگرفتم و برای خودم کسی نشدم؟!

حالا از حسرت‌های زندگی اینجانب که بگذریم؛ به نظر شما اولین قدم در ساخت فروشگاه اینترنتی انتخاب نام دامنه است؟

نه واقعاً!

پس مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی چه هستند؟

قدم اول: چی بفروشم؟ به کی بفروشم؟

قبل از هرچیزی باید مشخص کنید که می‌خواهید در فروشگاه‌تان چه چیزی را بفروشید و قرار است کدام گوشۀ بازار را هدف بگیرید. (پیشنهاد می‌کنم اگر در مورد نیچ مارکتینگ چیزی نمی‌دانید، همینجا یک تب برایش باز کنید تا بیشتر در موردش بخوانید.)

اولِ مطلب هم عرض کردم که هزینه راه اندازی فروشگاهی مثل دیجی‌کالا سوال خیلی از ماست، اما آیا راه اندازی فروشگاه این‌چنینی که همه نوع محصولی دارد، برای ما مناسب است؟ یا اصلاً همیشه جواب می‌دهد؟ مسلماً نه!

برای شروع بهتر است تنها گوشه‌ای از بازار را هدف بگیرید، بعد اگر کارتان گرفت و به امید خدا پیشرفت کردید، آن‌وقت با خیال راحت می‌توانید محصولات دیگر را هم به فروشگاه‌تان اضافه ‌کنید.

چی بفروشم

خب! ازآنجایی که تصمیم‌گیری در مورد انتخاب محصول، ممکن است قورباغه‌ای شود و در گلویتان گیر کند، من در ادامه چندتا سرنخ درست‌و‌حسابی به شما می‌دهم. با استفاده از این سرنخ‌ها می‌توانید محصول یا خدمتی را که می‌خواهید به مشتری بفروشید، خیلی راحت پیدا کنید.

سرنخ اول: ببین خودت چی دوست داری!

مهم‌ترین چیز همین بحث اشتیاق است؛ چراکه شما باید کاری را که می‌کنید یا محصولی را که دست مشتری می‌دهید دوست داشته باشید تا به درجۀ رفیعمربا موفقیت نائل شوید. مثلاً فرض کنید که شخصی از گربه‌ها متنفر باشد، بعد همین آدم بیاید فروشگاه غذای گربه بزند!

پس بگردید ببینید به چه چیزی بیشتر علاقه دارید یا دوست دارید در چه زمینه‌ای کار کنید. به‌طور مثال، مربا (مخصوصاً مربای آلبالو و توت‌فرنگی) در زندگی من نقش پررنگی را ایفا می‌کند و بدم نمی‌آید روزی روزگاری فروشگاه آنلاین مربای خانگی داشته باشم.

دیدید! شما هم می‌توانید به همین سادگی ایده بگیرید و با راه اندازی سایت فروش، محصول دل‌خواه‌تان را بفروشید.

سرنخ دوم: ببین بقیه چی دوست دارن!

اگر محصول شما به فروش نرود، عملاً پولی هم درنمی‌آید و دردی را از شما دوا نمی‌کند! پس بعد از اینکه با توجه به علاقۀ خودتان چیزی را انتخاب کردید، ببینید که این محصول باب سلیقۀ مردم هم هست یا نه.

برای اینکه بفهمیم، محصول موردنظر ما چقدر در گوگل جستجو می‌شود، باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند؛ از کیورد پلنر بگیرید تا رنک ترکر و KWFinder. این ابزارها به شما می‌گویند که به‌طور میانگین چندنفر ماهیانه عبارت موردنظر شما را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند. همچنین می‌توانید با استفاده از پیشنهادهای متعددی که این ابزارها به شما می‌دهند، دوباره و دوباره برای کسب‌وکارتان ایده بگیرید.

برای نمونه، من عبارت‌های “خرید خرما” و “خرمای پیارم” را در کیورد پلنر وارد کردم و نتیجۀ زیر برایم نمایش داده شد. وقتی که میانگین جستجوی هر کدام از این کلمات را جمع بزنیم، می‌فهمیم که خرید خرما از اینترنت کلی تقاضا دارد!

تازه، معمولاً تعداد واقعی جستجو، حدوداً ۵ برابر این اعدادی است که می‌بینید.

تحقیق کلمات کلیدی

سرنخ سوم: ببین برای شروع چه امتیازهایی داری!

حالا وقتش رسیده که با خودمان خلوت کنیم و با یک دودوتا چهارتای ساده بفهمیم چقدر سرمایه داریم. البته توجه داشته باشید که منظور من از سرمایه فقط پول نیست! مثلاً همان مربای خانگی را به‌عنوان محصول در نظر بگیرید. اگر خود من استعداد درست کردن مرباهای خوشمزه را داشته باشم (که ندارم) قطعاً یک امتیاز از رقبایم جلوتر هستم؛ حالا اگر پدرم هم میوه‌فروش باشند که دیگر نور علی نور می‌شود!

سرنخ چهارم: گوگل ترند

بعداز بررسی مال و دارایی، بهتر است نگاهی هم به آیندۀ محصول موردنظرمان بیندازیم. برای پیش‌بینی آیندۀ محصول بهتر است ببینیم که در چند سال اخیر وضعیت جستجویش در گوگل به چه صورت بوده است. لطفاً عکس زیر را نگاه کنید.

خرید خرما گوگل ترندز

من عبارت «خرید خرما» را در گوگل ترند وارد کردم تا نتیجه را در ۵ سال اخیر نشانم بدهد. (این قسمت کاملاً قابل تنظیم است، یعنی شما می‌توانید هر چند سال را که می‌خواهید در گوگل ترند بررسی کنید.)

اگر این نمودار در طی سال‌های اخیر سیر صعودی داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که شیبش به همین صورت ادامه پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری روی آن می‌تواند سودآور باشد. مثلاً متقاضیان خرما در ۵ سال اخیر روند افزایشی داشته‌اند. (توجه کنید که این یک تحلیل کلی است و نمی‌تواند برای تمام محصولات؛ مخصوصاً محصولاتی که فقط برای مدت کوتاهی روی بورس هستند، درست باشد.)

حالا اگر بعداز بررسی چهارتا سرنخ بالا هنوز هم محصول انتخابی‌تان برای ساخت فروشگاه اینترنتی مورد تایید بود، سراغ قدم دوم بروید؛ در غیر اینصورت همۀ این مراحل را از اول تکرار کنید.

قدم دوم: بررسی رقبا

در قدم بعدی، یک ذره‌بین به دست می‌گیریم تا سایت و شبکه‌های اجتماعی رقبا را آنالیز کنیم. برای این‌کار کلمۀ موردنظرم یعنی «خرما» یا حتی بهتر از آن «خرید خرما» را در گوگل سرچ کردم. ۲۰ مورد اول، رقیب‌های اصلی من در کسب‌وکار آینده‌ام هستند.

توجه داشته باشید که بررسی رقبا، قدم خیلی خیلی مهمی به حساب می‌آید که شما نباید به‌هیچ‌وجه از آن بگذرید.  در این قدم می‌توانید تنوع محصولات، بسته‌بندی، خدمات پس از فروش، ui و ux سایت، بازخورد مصرف‌کننده‌ها، و حتی میزان سرمایه‌گذاری و سهم بازار رقیب را هم تا حدودی برآورد کنید و تخمین بزنید. 

تنها در این صورت است که می‌توانید بفهمید که آیا توانایی رقابت با همچین رقبایی را دارید یا بهتر است وقت و سرمایه‌تان را روی این کار نگذارید.

پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان با هرکدام از این رقبا تماس تلفنی داشته باشید و خرید کنید، یا حتی به‌صورت حضوری پیش‌شان بروید. به این ترتیب می‌توانید اطلاعات زیادی را به دست بیاورید، از قیمت محصولات و نحوۀ ارسال بگیرید تا دیدن کیفیت‌ جنس‌هایشان از نمای نزدیک.

قدم سوم: انتخاب نام فروشگاه

خب نوبتی هم باشد بالاخره رسیدیم به مرحلۀ موردعلاقۀ خودمان یعنی انتخاب اسم برای سایت فروش. اینکه چه اسمی روی برندتان بگذارید، تا حدودی سلیقه‌ای است و به اینکه چه می‌خواهید بفروشید و در چه حوزه‌ای می‌‌خواهید فعالیت کنید بستگی دارد.

⚠ فقط دقت کنید که این اسم بعداً ممکن است نام دامنه سایت شما باشد. پس مقاله راهنمای انتخاب نام دامنه را بخوانید و نکات آن را مو به مو رعایت کنید.

قدم چهارم: خرید هاست و دامنه

راهنمای تهیه هاست

بعداز انتخاب نام، وقتش می‌رسد که چک کنیم و ببینیم دامنه موردنظرمان آزاد هست یا نه.

البته ایران‌سرور یک امکان خوبی که دارد رزرو دامنه است؛ تا اگر شما روی اسم خاصی اصرار دارید به‌محض آزادشدن دامنه موردنظرتان به شما اطلاع داده ‌شود و بتوانید بلافاصله آن را برای خودتان ثبت کنید.

خریدن دامنه هم که تمام شد وقت خرید هاست فروشگاهی می‌رسد؛ بهتر است بدانید که هاست وردپرس محبوب‌ترین هاست ایران‌سرور شناخته شده است که می‌توانید همین الان برای مشاهدۀ پلن‌های مختلف و قیمت‌هایش کلیک کنید.

البته اگر هنوز مطمئن نیستید که چه هاستی برای راه انداختن فروشگاه اینترنتی به‌دردتان می‌خورد، پیشنهاد می‌کنم نگاهی به مقالۀ «بهترین هاست برای سایت من» بیندازید تا با خیال راحت‌تری تصمیم‌تان را نهایی کنید و سراغ قدم پنجم بروید.

قدم پنجم: زدن کلنگ ساخت سایت

کلنگ

از اینجا به بعد دیگر واقعاً وارد فاز عملی می‌شویم؛ پس اگر به این مرحله رسیدید جا دارد به شما تبریک بگویم؛ چون مشخص است که حسابی در ساخت فروشگاه آنلاین جدی هستید.

خب! برای اینکه بتوانید کلنگ راه اندازی فروشگاه اینترنتی را بزنید، سه راه پیش رویتان قرار دارد:

در ادامه نگاه کوتاهی به هر کدام از روش‌های بالا می‌اندازم تا بیشتر متوجه ویژگی‌های مختلف‌شان شوید.

cmsهای رایگان

اول از همه، اگر نمی‌دانید که CMS چیست، مقاله آشنایی با CMS را بخوانید.

سیستم‌های رایگان مدیریت محتوا از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و محبوب‌ترین‌شان هم وردپرس است. وردپرس تا دلتان بخواهد برای هر کاری افزونۀ رایگان دارد و از این نظر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید کارتان را توسعه دهید یا از همان اول فروشگاه بزرگی داشته باشید، وردپرس گزینه خیلی خوبی نیست!

چون هم در مقیاس بزرگ کند می‌شود، هم امنیت لازم را ندارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که در آینده و در صورت بزرگتر شدن کسب‌وکارتان، مشکلاتی را برای شما درست کند.

? شما می‌توانید از CMS های مخصوص فروشگاه اینترنتی، مثل پرستاشاپ و جوملا هم استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را نیز بخوانید تا با انواع دیگر سیستم های مدیریت محتوا و کارایی هر کدام آشنا شوید.

فروشگاه‌سازها

پشتیبانی و حفظ امنیت مهم‌ترین مزیت سایت‌سازها به حساب می‌آید؛ به‌علاوه شما می‌توانید صفحات مختلف سایت‌تان را بنا به سلیقۀ خودتان شخصی‌سازی کنید؛ پس از این نظر نسبت به وردپرس دست‌تان بازتر است.

توجه داشته باشید که اگر از کدنویسی هیچی بلد نیستید، بهتر است سراغ یک فروشگاه‌ساز بروید؛ چراکه سایت‌سازها بدون دانش فنی قابل راه‌اندازی هستند و شما با خیال راحت می‌توانید ساخت فروشگاه اینترنتی خودتان را به آن‌ها بسپارید. اما برویم سراغ ایراد…

بزرگ‌ترین ایراد سایت‌سازها عدم انعطاف‌پذیری‌ ‌آنها نسبت به وردپرس است. وردپرس با وجود هزاران هزار افزونه‌ای که دارد در این مورد نسبت به فروشگاه‌سازها یک سر و گردن بالاتر است.

cms اختصاصی

Cms اختصاصی توسط یک نفر یا گروهی از برنامه‌نویسان، صرفاً برای شخص شما طراحی می‌شود؛ پس امنیتش نسبت به دو مورد قبلی بالاتر است و می‌تواند متناسب با نیازهای شما کدنویسی شود.

ازآنجایی که هرچقدر پول بدهید آش می‌خورید، CMSاختصاصی هم هزینۀ بالایی دارد؛ بنابراین برای شروع کسب‌وکار خیلی به‌صرفه نیست؛ پس بهتر است بروید سراغ همان وردپرس یا فروشگاه‌ساز.

خب حالا اگر انتخاب‌تان را کردید و cms مناسب را برای ساخت فروشگاه آنلاین خودتان پیدا کردید، بیایید از این مرحله هم عبور کنیم و قدم ششم را برداریم.

قدم ششم: گرفتن مجوز و درگاه پرداخت

درگاه پرداخت

ای نماد مجوزی است که به صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین برای ایجاد فروشگاه اینترنتی داده می‌شود که مدت دو سال هم اعتبار دارد. برای گرفتن ای نماد (در صورت تمایل) می‌توانید وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی شوید و با پرکردن فرم ثبت‌نام منتظر تکمیل شدن فرآیند احراز آدرس و هویت بمانید.

البته لازم است بدانید که حتماً نیازی نیست برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی، ای نماد داشته باشید؛ چراکه ای نماد بیشتر در اعتبار بخشیدن به کسب‌وکار شما در چشم مشتری‌ و کاربر نقش دارد.

✅ در مقاله آموزش دریافت ای نماد، مراحل لازم برای اخذ این گواهینامه را کامل توضیح داده‌ایم.

خب این هم از ای نماد. حالا برویم سراغ جواب این سوال که چطور درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشیم؟

یک‌سری از سایت‌ها هستند که می‌توانند به شما درگاه پرداخت واسط بدهند. (سایت‌هایی مثل زرین‌پال، دیجی‌پی و …) شما می‌توانید با ثبت آدرس سایت و شمارۀ حساب بانکی‌تان در این سایت‌ها در کمتر از چند ساعت درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید و به کمک افزونه‌های مختلف آن را به فروشگاه اینترنتی خودتان وصل کنید!

قدم هفتم: قیمت گذاری و بارگذاری محصول روی سایت

بالاخره رسیدیم به خوان هفتم یعنی قیمت‌گذاری! تا اینجا محصول خودمان را انتخاب کردیم، رقبا را بررسی کردیم، سایت ساختیم و درگاه پرداخت را هم به آن وصل کردیم. دیگر وقتش رسیده که قیمت نهایی را مشخص کنیم تا عملاً کار و بارمان شروع شود.

برای قیمت‌گذاری محصول، پیشنهاد من این است که حتماً مراحل زیر را طی کنید تا قیمت نهایی محصول‌تان غیرمنطقی نباشد و خدایی نکرده بیزینس شما را در درازمدت حذف نکند.

کمیک قیمت گذاری

مراحل قیمت‌گذاری محصول

  1. پرسونای مخاطب خودتان را بشناسید و قدرت خریدش را تخمین بزنید
  2. کیفیت محصولات رقیب را ببینید و قیمت‌های متناظر با هر محصول را در نظر بگیرید
  3. پتانسیل و توان خودتان را در تولید محصول در نظر داشته باشید
  4. توجه کنید که بازار محصول شما بیشتر رقابتی‌ست یا انحصاری؟ (در بازار انحصاری شما می‌توانید فقط روی نفع و مصلحت کسب‌وکار خودتان تمرکز کنید.)
  5. وضعیت مالی‌تان را بسنجید
  6. تمام هزینه‌ها را مشخص کنید و قیمت تمام‌شده را برای تولید محصول دربیاورید

بعداز اینکه تمام مراحل بالا را رفتید، آن‌وقت قیمت محصول خودتان را تعیین کنید. توجه داشته باشید که همیشه قیمت پایین‌تر به معنای فروش بیشتر نیست. این استراژی تنها زمانی جواب می‌دهد که:

  • اولاً: بازار رقابتی باشد
  • دوماً: بازار نسبت به قیمت حساس باشد
  • سوماً: قیمت تمام‌شدۀ محصول برای شما نسبت به رقبا کمتر باشد

تا اینجا تمام مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی را قدم‌به‌قدم بررسی کردیم. اگر هنوز برایتان سوال است که چقدر باید برای شروع کار هزینه کنید، باقی مطلب را بخوانید.

سرمایه لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

سرمایه لازم

اگر یک‌راست سراغ این پاراگراف نیامده باشید، احتمالاً تا الان متوجه شدید که  سرمایه لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین عدد ثابت و مشخصی ندارد.  درواقع این عدد به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد، مثلاً به اینکه شما CMS اختصاصی داشته باشید یا از وردپرس استفاده کنید، محصول‌تان تجهیزات یا دستگاهی برای تولید بخواهد یا نه، هزینۀ انبارداری داشته باشید یا نداشته باشید و … .

اما اگر بخواهیم یک حداقلی را برای شروع تعیین کنیم (صرف‌نظر از نوع محصول)، کاملاً مشخص است که باید مبلغ دامنه و هاست را پرداخت کنید تا سایت‌تان سرپا شود.

بقیه این اشتباه را کردند شما نکنید!

برای اینکه حجت را بر شما تمام کرده باشم، تصمیم گرفتم نکات زیر را محض احتیاط به مقاله اضافه کنم که تا جای ممکن، کسب‌وکارتان را پرقدرت شروع کنید.

اشتباهات رایج در راه اندازی سایت فروشگاهی

به عنوان پایان‌بندی مقاله، می‌خواهم از اشتباهاتی بگویم که به‌شدت می‌تواند روی میزان فروش شما تاثیر داشته باشد.

اشتباه اول: عکس‌های بی‌کیفیت و رنگ و رو رفته از محصول

چه بخواهیم و چه نخواهیم ظواهر روی ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارند؛ پس هرچقدر هم که شما روی کیفیت محصول‌تان قسم بخورید، در وهلۀ اول این تصاویر هستند که با رنگ و لعاب‌شان کاربر را به خرید کردن ترغیب می‌کنند.

اشتباه دوم: mobile-friendly نبودن سایت

از آنجایی که بیشتر کاربرهای شما از طریق تلفن همراه‌شان خرید می‌کنند، پس خیلی اهمیت دارد که سایت‌تان موبایل فرندلی یا به اصطلاح ریسپانسیو باشد. ریسپانسیو یعنی در دستگاه‌های مختلف (موبایل، کامپیوتر و تبلت) ظاهر سایت‌تان بهم نریزد و درست نشان داده شود.

از همان اول کار با تهیه یک فروشگاه اینترنتی ریسپانسیو چند کیلومتر از رقبایتان جلوتر باشید؛ چرا که معمولاً بیشتر کاربران فروشگاه‌هیا اینترنتی از موبایل‌شان برای خرید استفاده می‌کنند.

اشتباه سوم: توجه نکردن به معجزۀ بازاریابی محتوا

خواهشاً تولید محتوا را جدی بگیرید! کاربرها با سرچ کردن کلمات کلیدی مختلف است که با شما آشنا می‌شوند و قدم به سایت‌تان می‌گذارند؛ پس هرچقدر مطالب سئوشده بیشتری در سایت‌تان موجود باشد؛ شانس بیشتری هم برای جذب مشتری دارید.

به علاوه، همیشه توضیحات کامل و جامعی درباره محصولات‌تان ارائه کنید تا مخاطبان به شما بیشتر اعتماد کنند! کافی است این کار را یک بار امتحان کنید تا با قدرت واقعی محتوا آشنا شوید.

اشتباه چهارم: کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی

از قدرت شبکه‌های اجتماعی همین بس که بعضی‌ها فقط با یک پیج اینستاگرام و بدون راه ‌اندازی سایت فروشگاهی توانسته‌اند کسب‌وکار پرسودی را برای خودشان دست‌وپا کنند و درآمد بالایی هم داشته باشند. پس حتماً در شبکه‌های اجتماعی (بسته به نوع بیزینس خودتان) حضور داشته باشید و از تبلیغات هم در این شبکه‌ها غافل نشوید.

در آخر

راحت باشید و هر سوالی که درباره راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی و مراحل مختلف آن دارید، از ما بپرسید. ما سعی می‌کنیم این مسیر را برای شما شفاف و روشن کنیم، تا با خیال راحت کار جدیدتان را شروع کنید.

امیدوارم که با برداشتن ۷ قدمی که برای ساخت فروشگاه آنلاین گفتم، هرچه زودتر بتوانید کسب‌وکارتان را شروع کنید و با پرهیز از اشتباهات بالا به آرزوی‌تان (یعنی همان پول خیلی زیاد:) برسید. ❤️

سوالات متداول

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

درباره این سوال نمی‌توانیم رقم مشخصی را بگوییم. اما حداقل هزینه‌هایی که باید بپردازید، شامل خرید هاست، خرید دامنه و هزینه توسعه سایت فروش هستند.

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چه باید کرد؟

اولین قدم در هر کاری، تحقیق و یادگیری است. با خواندن این مقاله و به کار گرفتن نقشه راهی که برای‌تان ترسیم کرده‌ایم، می‌توانید دید خوبی نسبت به مسیر راه‌اندازی سایت فروش پیدا کنید.

[ad_2]

اشتراک گذاری