[ad_1]

۲۰۰ فاکتور! گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها، ۲۰۰ فاکتور را مورد بررسی قرار می‌دهد. این عدد بزرگ بیشتر از هرچیزی سخت‌گیری گوگل را در این زمینه نشان می‌دهد؛ اما در میان این تعداد، ۳ فاکتور هستند که اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند. یکی از آن‌ها بک لینک و فرایند لینک سازی است.

تائید شدن توسط افراد معتبر، باعث افزایش اعتبار می‌شود. موافق هستید؟ مثلاً اگر پرفسور سمیعی به‌عنوان یک برند بسیار معتبر در علوم پزشکی، پزشک جوانی را تائید کند، یکباره میزان اعتبار این پزشک جوان، از کف به سقف می‌رسد. بک لینک هاماهیت بک لینک تائید محتوای سایت توسط سایت های معتبر دیگر است و به‌طور کل، فرایند لینک سازی‌، چنین سازوکاری دارد؛ یعنی باعث می‌شود اعتبار سایت افزایش پیدا کند. البته به شرطها و شروطها.

در این مقاله، خیلی عمیق‌تر از چیزی که تصورش را هم بکنید این موضوع را بررسی کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم قبل از شروع، مقاله سئو چیست را در وبلاگ‌مان بخوانید، تا با اطلاعات کامل‌تری وارد گود شوید.

طبق معمول، ابتدا برویم سراغ تعریف اصل ماجرا!

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

مطابق معمول بیایید از پیچیدگی‌ها دوری کنیم! وقتی سایتی در یکی از صفحاتش، به صفحه‌ای از سایتی دیگر لینک می‌دهد، برای هریک از طرفین مفهوم متفاوتی دارد.

 سایتی که لینک‌دهنده است، در مقاله خود یک لینک خروجی یا External Link ایجاد کرده است. در مقابل، سایتی که لینک را دریافت می‌کند، حالا یک بک لینک دارد! می‌توان گفت با نوعی ارجاع دادن طرف هستیم. 

به مثال زیر توجه کنید:

اگر سایت X مقاله‌ای راجع به سئو نوشته باشد، قاعدتاً باید درمورد بک لینک ها و تاثیر آن‌ها بر بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم توضیح داده باشد. حالا اگر مقاله ما، یعنی همین مقاله، به اندازه کافی خوب باشد، ممکن است سایت مذکور به خوانندگانش توصیه کند برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله ما را هم بخوانند! یک لینک هم که به این صفحه ختم می‌شود، داخل مقاله سایتش قرار می‌دهد. در چنین حالتی، این صفحه از سایت ما یک بک لینک از سایت X دارد!

در مقدمه گفتیم، بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌دهی به صفحه‌ای از یک سایت هستند؛ پس نیازی به گفتن نیست که آن‌ها تاثیر بسیار زیادی بر سئو یک سایت دارند. البته که این تاثیر هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی!

برای موتورهای جست‌و‌جو، بک لینک حکم تائید را دارد؛ مثلاً اگر سایت دیگری به مقاله‌ای در وبلاگ شما لینک دهد، از نظر گوگل – و دیگر همکارانش – آن سایت، محتوای شما را ارزشمند و کاربردی تشخیص داده است. به همین خاطر هم تصمیم گرفته‌اند تا کاربرانشان را به صفحه سایت شما هدایت کنند.

بک لینک چیست

در کل بک‌لینک‌ها می‌توانند  ۳ دستاورد اصلی  داشته باشند:

۱) کسب رتبه خوب در نتایج موتورهای جست‌وجو

بالاتر که توضیح دادیم بک لینک چیست، گفتیم موتورهای جست‌و‌جو مثل گوگل، بک‌لینک‌ها را به‌عنوان رای اعتمادی از جانب دیگران تلقی می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها می‌خواهند بهترین نتایج ممکن را به کاربران‌شان نشان دهند، پس این رای‌های اعتماد را نشانه ارزشمند بودن محتوای صفحه لینک‌گیرنده تلقی می‌کنند.

به این ترتیب، بک لینک ها می‌توانند رتبه خوبی را برای مقاله‌ای در یک سایت کسب کنند.

۲) ایندکس شدن سریع‌تر سایت توسط موتورهای جست‌وجو

سایت‌های معتبرتر و شناخته‌شده‌تر، مقصد محبوب ربات‌های گوگل برای گشت‌و‌گذار و ایندکس کردن هستند. متاسفانه آن‌ها دیربه‌دیر سراغ سایت‌های ناشناس می‌روند.  بک‌لینک گرفتن از سایت‌های پرمخاطب، باعث می‌شود کرالرها سریع‌تر از حالت معمول وارد سایت‌تان شوند.  خب اگر محتوای مناسبی داشته باشید، هرچقدر زودتر ایندکس شود به نفعتان است؛ چراکه زودتر به نتایج گوگل راه پیدا می‌کنید.

۳) هدایت ترافیک سایت‌های پرمخاطب به سایت‌تان

آیا ورود بازدیدکنندگان بیشتر به سایت‌تان خوشحال‌تان نمی‌کند؟ البته لزوماً داشتن بازدیدکننده بیشتر قرار نیست منجر به موفقیت شود، اما قطعاً یکی از پله‌های مهم برای رسیدن به اهداف یک سایت است.

وقتی سایت پرمخاطبی به یک سایت لینک می‌دهد، یعنی بخشی از ترافیک خودش را به سمت سایتی که بک لینک گرفته هدایت می‌کند. در این مرحله مهم‌ترین موضوع این است که محتوای مناسبی داشته باشید. در این حالت می‌توانید از ترافیکی که به دست آورده‌اید، نهایت بهره را ببرید.

بک لینک ها ترافیک بیشتری را به سایت میاورند

در گذشته هرچقدر تعداد بک لینک ها بیشتر بود، متعاقباً رتبه بهتری در انتظار سایت گیرنده بک‌لینک بود؛ اما حالا فاکتوری مهم‌تر از کمیت وجود دارد: کیفیت!

کیفیت بک لینک ها مهم‌تر از تعداد آن‌ها است!

نه اینکه تعداد بک‌‌لینک‌ها اهمیت نداشته باشد، نه! اتفاقاً هرچقدر یک سایت بک‌لینک‌های بیشتری داشته باشد، شانس رتبه گرفتن بالاتری هم دارد؛ اما با آپدیت‌های جدید گوگل (البته خیلی هم جدید نیستند) حالا کیفیت بک‌لینک‌ها اهمیت بالاتری نسبت به تعداد آن‌ها دارد.
قبلاً که فقط کمیت اهمیت داشت، سایت‌ها لینک مقالات‌شان را در وبلاگ‌ها و صفحات مختلف می‌گذاشتند و به این ترتیب برای خود بک‌لینک می‌ساختند. می‌توان گفت اینکار نمونه بارز اسپم کردن است!

در سال ۲۰۱۲ گوگل الگوریتمی را معرفی کرد که پنگوئن نام داشت. پنگوئن قاتل اسپم است و موی دماغ این نوع لینک سازی!

پس از الگوریتم پنگوئن، کیفیت بک لینک اهمیت بیشتری پیدا کرد

از همان زمان بود که کیفیت بک‌لینک اهمیت بیشتری نسبت به تعداد آن پیدا کرد. دیگر هر بک‌لینکی مفید نبود و اتفاقاً برعکس؛ اگر بک‌لینک‌ها از منابع نامعتبر گرفته شده باشند، گوگل سایت را جریمه (پنالتی) می‌کند. هرچقدر هم تعداد این بک لینک ها بیشتر باشد، جریمه سنگین‌تر است. مسلماً دوست ندارید چنین اتفاقی برای سایت‌تان رخ دهد!

حالا سوال این است: چه بک‌لینکی با کیفیت محسوب می‌شود؟!

ویژگی‌های بک لینک با کیفیت چیست؟

بعد از اینکه وبمسترها، صاحبان سایت، سئوکاران کلاه‌سیاه و … سوءاستفاده‌های فراوانی از بک‌لینک سازی در منابع نامعتبر کردند، خون موتورهای جست‌و‌جو به جوش آمد و تصمیم گرفتند فاکتور کیفیت را برای بررسی ارزش بک لینک لحاظ کنند. بعد از این جرایان بود که ارزش هر بک ‌لینک با بک‌ لینک دیگر تفاوت پیدا کرد!

حالا بیایید ببینیم چه بک لینکی با کیفیت محسوب می‌شود؟ خیلی کوتاه بخواهیم بگوییم،  هرچقدر سایتی که لینک داده است معتبرتر باشد، کیفیت بک‌لینک هم بیشتر است ، در نقطه مقابل، بک لینکی که از سایت‌های نامعتبر و بی‌ارزش گرفته شده باشد، نه‌تنها آورده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند تاثیر منفی هم بگذارد.

 هدف ما در این مقاله، مثل همیشه ریز شدن در جزئیات است:

۱) بک لینک باید از سایت معتبر و با کیفیت گرفته شده باشد

همان‌طور که در ابتدای این بخش گفتیم، مهم‌ترین فاکتور برای تشخیص کیفیت بک لینک، اعتبار سایتی است که لینک از آن گرفته شده است! هرچقدربک لینک با کیفیت از سایت معتبر می آید Domain Authority (DA) یا اعتبار دامنه سایتی که از آن لینک گرفته‌اید بیشتر باشد، بالطبع کیفیت بک‌ لینک هم بالاتر است!

گوگل این‌طور فرض می‌کند که سایت‌های معتبر (نمونه ایرانی مثلاً ورزش ۳) به هر سایتی لینک نمی‌دهند. به همین خاطر اگر سایتی از آن‌ها بک‌لینک بگیرد، وزن آن در محاسبات گوگل چندین برابر خواهد بود. در ضمن کیفیت بک لینک سایت‌های پرترافیک هم از نظر گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو ارزش بیشتری دارد.

گرفتن لینک از سایت‌های پربازدید و معتبر کار راحتی نیست، اما خب نتایج حیرت‌انگیزی دارد.

۲) کلمه کلیدی مدنظر باید در انکر تکست (Anchor Text) باشد

منظور از انکر تکست، عبارتی است که لینک روی آن قرار داده می‌شود. مثلاً ما از شما دعوت می‌کنیم مقاله راهنمای کامل سئو برای مبتدیان ‌را بخوانید.بک لینک باید در کلمه کلیدی باشد در اینجا عبارت راهنمای کامل سئو برای مبتدیان، انکر تکست محسوب می‌شود. انکر تکست‌ها ظاهر متفاوتی نسبت به دیگر کلمات متن دارند. معمولاً رنگ آن‌ها متفاوت است. مثلاً ما انکر تکست‌ها را آبی می‌کنیم. بولد و هستند و زیر آن‌ها خط کشیده است. در یک کلام: ظاهر آن‌ها به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد اطلاعات بیشتری درون خود دارند و خواننده را به کلیک کردن ترغیب می‌کند. 

یکی از پارامترهای بک‌ لینک با کیفیت، این است که کلمه کلیدی مدنظر در انکر تکست باشد. مثلاً اگر قرار باشد سایتی، به مقاله سئو وردپرس در وبلاگ ما لینک دهد، در صورتی این بک لینک کیفیت بیشتری خواهد داشت که انکر تکست روی همان عبارت سئو وردپرس باشد؛ چراکه کلمه کلیدی اصلی مقاله است.

همچنین محل قرارگیری انکر تکست هم تاثیر زیادی در کیفیت آن دارد. همه‌چیز باید طبیعی باشد. اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از اسپم وجود داشته باشد، بد می‌شود. خیلی هم بد می‌شود!

۳) مرتبط بودن سایت لینک‌دهنده با سایت گیرنده بک‌لینک

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کیفیت بک لینک، مرتبط بودن موضوع سایت لینک‌کننده به سایت گیرنده لینک یا همان بک لینک است! مثلاً برایبک لینک باید از سایت مرتبط باشد سایتی که در حوزه خودرو فعالیت می‌کند، گرفتن بک لینک از سایتی که زمینه فعالیتش پوشاک است، فایده آنچنانی ندارد.

برعکس اگر این سایت از صفحات معتبر بررسی خودرو لینک دریافت کند، وزن بک لینک بسیار بیشتر است و قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت.

۴) لینک باید Dofollow باشد

ابتدا اجازه دهید تفاوت لینک Dofollow و Nofollow را توضیح دهیم:بک لینک باید Dofollow باشد تا سایت ایندکس شود

وقتی در سایتی لینکی ساخته می‌شود، نویسنده مطلب، صاحب سایت یا هرکس دیگری که لینک سازی را انجام داده است، می‌تواند دو حالت را برای لینک در نظر بگیرد: Dofollow و Nofollow!

تفاوت این دو حالت در این است که لینک‌های Nofollow به ربات‌های گوگل اجازه ورود به سایتی که بک لینک گرفته را نمی‌دهند! نقطه مقابل این نوع لینک‌ها، لینک‌های Dofollow هستند. با استفاده از این لینک‌ها، ربات‌های گوگل اجازه ورود به آن‌ها را پیدا می‌کنند و صفحات سایت مقصد را هم ایندکس می‌کنند.

 اگر یادتان باشد گفتیم یکی از دستاوردهای بک لینک و لینک سازی، ایندکس شدن سریع‌تر صفحات سایت توسط کرالرها است. لینک‌هایی که Nofollow باشند عملاً این دستاورد را از بین می‌برند. به همین خاطر بک لینکی با کیفیت محسوب می‌شود که Dofollow باشد.

? البته لینک‌های Nofollow هم خیلی در سئو بی‌تاثیر نیستند، اما در مقایسه با برادران Dofollow خود، ارزش و کیفیت بسیار کم‌تری دارند.

۵) بک لینک از دامنه‌ای باشد که قبلاً به سایت لینک نداده است

متخصصین سئو و سایت‌های تخصصی این زمینه می‌گویند، وقتی سایتی به سایت دیگر لینک می‌دهد، عمده تاثیری که بک لینک به دست آمده در سئوبک لینک از دامنه تکراری تاثیر زیادی ندارد می‌گذارد، در همان بار اول خود را نشان می‌دهد. در دفعات بعدی اگر تاثیری هم در کار باشد، بسیار ناچیز است.

بگذارید این‌طور بگوییم،  گرفتن ۱۰ لینک از دامنه‌های مختلف (به شرط با کیفیت بودن)، بهتر از گرفتن ۱۰۰ لینک از یک دامنه است! چراکه آن یک دامنه، اثرش را در همان بار اول گذاشته است.

در کنار تمام موارد ذکرشده، این نکته را فراموش نکنید، در مرحله اول، این محتوای شما است که باید کیفیت خوبی داشته باشد!! برخی از فرمت‌های محتوا، ذات‌شان به‌گونه‌ای است که بیشتر بک لینک می‌گیرند. عکس زیر را از سایت Backlinko برداشته‌ایم و ترجمه کرده‌ایم. در این عکس میزان محبوبیت هر فرمت برای گرفتن بک لینک را می‌بینید:

انواع مقالاتی که بیشتری بک لینک ها را میگیرند

پس اگر بخواهیم یکبار دیگر این بخش را مرور کنیم، باید بگوییم تعداد بک لینک ها، قطعاً در گرفتن نتایج خوب، نقش مهمی را بازی می‌کنند؛ اما کیفیت آن‌ها است که نقش اصلی داستان را برعهده دارد! در واقع حالت ایدئال این‌طور می‌شود: بک لینک های خیلی زیاد و با کیفیت!

حالا می‌خواهیم ببینیم بک لینک گرفتن چگونه است؟

۹ روش کارآمد برای بک لینک گرفتن

 به عملیات گرفتن بک لینک، لینک سازی می‌گویند. یک فرایند فوق ضروری در سئو آف پیج (Off-Page SEO)! اینکه چطور می‌توانید از سایت‌ها و منابع مختلف بک لینک بگیرید، موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: هرچقدر گرفتن بک لینک راحت‌تر باشد، ارزش کم‌تری خواهد داشت!!

قبل از هرچیزی با این موضوع کنار بیایید. لینک سازی کار یک روز و دو روز نیست. زمان‌بر است و تلاش زیادی می‌طلبد. به همین خاطر هم هست که می‌تواند نتیجه بسیار خوبی در سئو سایت داشته باشد.

روش‌های زیادی برای انجام اینکار وجود دارد. برخی از آن‌ها مفید و کارآمد هستند. برخی هم اشتباه هستند و نتیجه عکس می‌دهند. در این قسمت روش‌های درست را بررسی خواهیم کرد.

۱) نوشتن پست مهمان در سایت‌های معتبر

موضوع سایت‌تان چیست؟ موسیقی، تکنولوژی، لوازم خانگی، ساختمان‌سازی و …! فرقی نمی‌کند. سایت‌های معتبر و پر ترافیک حوزه فعالیت‌تان را پیدا کنید. از آن‌ها بخواهید اجازه دهند برای سایت‌شان رایگان مقاله بنویسید. می‌دانیم که از نگاه نویسندگان، این کار دیوانگی محض است؛ اما نکته اینجاست که در آن مقاله، به سایت خودتان لینک می‌دهید.

این روش یکی از کارآمدترین راه‌های لینک سازی است که برای هر دو طرف ارزش ایجاد می‌کند. سایت معتبری که قرار است لینک بدهد، یک مقاله ارزشمند به دست می‌آورد، آن هم رایگان! نویسنده هم برای سایتش بک لینک درست می‌کند. دو سر برد که می‌گویند همین است!

۲) نقل‌قول در مقالات خبری به‌عنوان متخصص

یک مقاله خبری را تصور کنید که با این جمله شروع می‌شود:

به گفته آقا/خانم X از کمپانی Y، اتفاق فلان در صنعت بهمان رخ داده است! در این حالت، خبرنگاری برای افزایش اعتبار مقاله‌اش، از نقل‌قول یک متخصص یا حتی یک فرد آگاه استفاده کرده است. شما می‌توانید متخصص یا فرد مطلع صنعت خودتان باشید. نکته جذاب اینکه خبرنگار برای معتبرتر کردن خبر، به سایت شما هم لینک می‌دهد! چه چیزی بهتر از لینک گرفتن از یک سایت خبری و پربازدید؟ آن هم به‌صورت ارگانیک!

در عرصه بین‌المللی، ابزارها و سازوکارهای مختلفی وجود دارند که این فرایند را آسان‌تر می‌کنند. مثلاً HARO، ابزاری است که هر روز ۳ ایمیل برای صاحبان مشاغل مختلف می‌فرستد. این ایمیل‌ها سوالاتی از جانب خبرنگارانی هستند که می‌خواهند در حوزه کاری آن صاحب کسب‌و‌کار، مقاله‌ای بنویسند. به این ترتیب صاحب کسب‌و‌کار سوالات را پاسخ می‌دهد و در عوض، بک لینک ارزشمند و با کیفیتی برای سایتش به دست می‌آورد.

در کل ارتباط داشتن با خبرنگاران، برای دریافت بک لینک از این طریق بسیار کار‌راه‌انداز است.

۳) انجام فعالیت‌های خیرخواهانه

حقیقت اینکه این کار مصداق بارز ریا است! اما خب ممکن است بک لینک‌ خوبی برای سایت‌تان داشته باشد. وقتی برندتان در یک فعالیت خیرخواهانه و اجتماعی به‌عنوان اسپانسر شرکت کند (فعالیت‌های گوناگونی مثل ساخت مدرسه تا تهیه لوازم تحریر برای دانش‌آموزان محروم)، مجموعه برگزارکننده این پویش، در سایتش شما را به‌عنوان اسپانسر معرفی می‌کند. با این اوصاف برای سایت‌تان بک لینک گرفته‌اید.

البته اینکه سایت برگزارکننده پویش، معتبر باشد و ترافیک خوبی داشته باشد، موضوع جداگانه‌ای است که اتفاقاً بسیار هم مهم است؛ پس قبل از اینکه کار خیرتان را ریا کنید، حداقل مطمئن شوید که ارزشش را دارد!

۴) خرید بک لینک و رپورتاژ

پس از الگورتیم پنگوئن – که بالاتر راجع به آن صحبت کردیم – خرید بک لینک کار عاقلانه‌ای برای بهبود رتبه سایت محسوب نمی‌شود؛ اما ترکیب خرید بک لینک و رپورتاژ موضوع متفاوتی است که همچنان یکی از روش‌های پرطرفدار برای داشتن بک لینک با کیفیت است.

رپورتاژ نوعی تبلیغ است که هیچ شباهتی به تبلیغ ندارد! گیج شدید؟ اجازه دهید مثال بزنیم:

فرض کنید سایتی در زمینه گردشگری دارید. همان‌طور که می‌دانید، دست سایت‌های خبری برای انتخاب موضوع مقالات بسیار باز است؛ یعنی دیدن مقاله‌ای در رابطه با جاذبه‌های گردشگری قشم، در یک سایت پربازدید و معروف خبری، اصلاً عجیب و دور از ذهن نیست.

طرز کار رپورتاژ به این گونه است که شما (به‌عنوان سایت فعال در زمینه گردشگری) مبلغی را به یک سایت خبری می‌پردازید (معمولاً اینکار توسط واسطه‌هایی که خدمات رپورتاژ ارائه می‌کنند انجام می‌شود)، پس از پرداخت مبلغ، مقاله‌ای را با عنوان قشم: عروس خلیج فارس تهیه می‌کنید. در این مقاله انکر تکستی روی عبارت جاذبه‌های گردشگری قشم ایجاد می‌کنید و لینک مقاله مرتبط سایت‌تان را روی آن قرار می‌دهید.

به این ترتیب، یک بک لینک کارآمد و با کیفیت برای سایت‌تان به دست می‌آورید. بک لینکی که هم می‌تواند ترافیک خوبی را به سایت‌تان هدایت کند و هم سیگنالی است برای موتورهای جست‌وجو که ارزش محتوای سایت‌تان را نشان می‌دهد. در نتیجه رتبه بهتری در نتایج جست‌وجو کسب می‌کنید.

چگونه بک لینک با کیفیت داشته باشیم

 توجه داشته باشید که رپورتاژ در مرحله اول، باید برای خواننده ارزش ایجاد کند. به این ترتیب می‌تواند شباهتی به تبلیغات مرسوم نداشته باشد و در عین حال، تبلیغ بسیار مفیدی برای سایت‌تان باشد! 

۵) ارتباط با اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت

آقای X یک برند بسیار شناخته‌شده در صنعت خوراک است. اتفاقاً سایت ایشان بسیار معتبر و پربازدید هم هست. اگر سایت‌تان در رابطه با غذا است، مثلاً آموزش آشپزی غذاهای دریایی، گرفتن بک لینک از سایت آقای X می‌تواند نتیجه بسیار خوبی برای‌تان داشته باشد!

قاعدتاً اینفلوئنسرها محض رضای خدا کار نمی‌کنند و در ازای معرفی سایت‌تان و دادن لینک، درخواست دستمزد دارند. این دستمزد می‌تواند پول نقد باشد، می‌تواند گرفتن رایگان محصولی باشد و حتی می‌تواند گرفتن بخشی از سهام برند و شرکت‌تان باشد.

در هر صورت، گرفتن بک لینک از ایفلوئنسرهای معروف و شناخته‌شده، روش بسیار خوبی برای لینک سازی است.

۶) حضور در Link Roundupهای مرتبط!

بیایید اول مفهوم عبارت Link Roundup را درک کنیم. بلاگ‌پست‌هایی وجود دارند که هدف از نوشتن آن‌ها، لینک دادن به محتواهای با کیفیت در یک زمینه مشخص است. به مثال زیر توجه کنید.

در سایتی مقاله‌ای وجود دارد با عنوان داغ‌ترین اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در ۶ ماه اخیر!

یکی از داغ‌ترین این اخبار، مربوط به کمپین امپراطور وب است که ایران‌سرور برای نوروز ۱۴۰۰ برگزار کرد. همان‌طور که گفتیم، هدف از نوشتن چنین مقالاتی، لینک دادن به محتواهای با کیفیت و مرتبط است؛ پس قطعاً در قسمت خبر امپراطور وب، به گزارش این کمپین که در وبلاگ ما وجود دارد، لینک داده خواهد شد. در صورت معتبر بودن سایت منتشرکننده Link Roundup، ما یک بک لینک ارزشمند و با کیفیت به دست آورده‌ایم.

البته این نوع بلاگ‌پست‌ها در فضای وب فارسی خیلی رایج نیست؛ اما اگر بتوانید Link Roundupهای مرتبط با صنعت‌تان را پیدا کنید، بک لینک خوبی در انتظارتان است.

یادآوری: محتوای‌تان باید به‌قدری کیفیت داشته باشد که ارزش لینک شدن را داشته باشد!

۷) پیدا کردن لینک‌های خراب و جایگزین آن‌ها شدن

در بسیاری از موارد، مقصد لینک‌های خروجی از بین رفته است. مثلاً فرض کنید داخل یک مقاله خبری، لینکی به سایت شرکت X داده شده است؛ اما متاسفانه شرکت X چندوقتی است که ورشکست شده و به‌دنبال آن سایتش هم دیگر فعالیتی ندارد. مسلماً این لینک نمی‌تواند برای خواننده مقاله لینک‌دهنده، ارزش افزوده‌ای ایجاد کند.

اگر در سایت‌تان مقاله مرتبط و با کیفیتی دارید که می‌تواند جایگزین این لینک شود، با مسئولین سایت ارتباط برقرار کنید و با توضیح ایراد پیش‌آمده، مقاله‌تان را به‌آن‌ها معرفی کنید. موفقیت در این روش، تا حد زیادی به مهارت‌های مذاکره‌تان برمی‌گردد. اگر موفق شوید، پاداش‌تان یک بک لینک با کیفیت است. به این روش، متد Moving Man هم می‌گویند!

از این رویکرد در قبال لینک‌های خراب مثل صفحات با کد خطای ۴۰۴ هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با معنای ۴۰۴ و ارورهای دیگر آشنا شوید، مقاله خطاهای رایج در HTTP را بخوانید.

۸) استفاده از ابزارهای مانیتورینگ

در موارد بسیاری ممکن است سایتی از شما و برندتان نام ببرد و هیچ لینکی هم به سایت‌تان ندهد. ابزارهایی وجود دارند که این موضوع را به شما اطلاع می‌دهند؛ یعنی اگر سایتی از نام برندتان در قسمتی از سایتش استفاده کند، مطلع خواهید شد! جالب است، نه؟

در این مواقع، می‌توانید با صاحب سایت ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید به سایت‌تان لینک بدهد، انکر تکست هم همان نام برندتان باشد.

یادتان باشد  آن‌ها موظف به انجام اینکار نیستند، پس از در صلح و دوستی وارد شوید تا نتیجه خوبی بگیرید.

۹) مهندسی معکوس بک لینک رقبا

منظور از مهندسی معکوس، این است که بفهمید رقبای‌تان از چه سایت‌هایی بک لینک گرفته‌اند. به این ترتیب، می‌توانید سایت‌های معتبری را پیدا کنید که امکان بک لینک گرفتن از آن‌ها هم وجود دارد. انجام این کار با برخی از ابزارها ممکن است.

در کل ابزارهای مختلفی برای بررسی بک‌ لینک‌ها وجود دارند. سرچ کنسول گوگل یکی از آن‌ها است که فقط برای بررسی بک لینک‌های سایت خودتان کارایی دارد؛ اما ابزارهایی دیگری مثل ابزار Ahrefs برای بررسی بک لینک‌های رقبا هم به کار می‌آیند.

طرز کار بسیار ساده است، فقط کافی است نام دامنه مدنظر را وارد کنید، تا لیست ۱۰۰ بک لینک سایت رقیب را دریافت کنید.

مهندسی معکوس لینک سازی رقبا

گفتیم بعضی از روش‌های لینک‌سازی درست هستند و برخی اشتباه. وقت آن است که با اشتباهات هم آشنا شوید.

اشتباهات رایج در لینک سازی و گرفتن بک لینک

لینک سازی با روش‌های درست، نتایج بسیار خوبی دارد؛ اما روش‌های اشتباه می‌توانند کاملاً برعکس عمل کنند و باعث یک افتضاح تمام عیار شوند. بیشتر این روش‌ها، به خاطر در نظر نگرفتن اهمیت کیفیت لینک، اشتباه هستند.

مواردی که در ادامه می‌آوریم، سمّی هستند. از نزدیک شدن به آن‌ها اکیداً خودداری کنید!

۱) لینک سازی در وبلاگ‌های بی‌هویت و هرگونه Keyword stuffing

قبل از الگوریتم پنگوئن، اسپمرها در دنیای سئو جولان می‌دادند. در آن زمان، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای لینک‌سازی، قرار دادن لینک در وبلاگ‌هایی بود که صرفاً به‌ همین منظور ساخته شده بودند؛ یعنی صاحب سایت، وبلاگ یا وبلاگ‌های رایگانی می‌ساخت و در آن لینک صفحات مختلف سایتش را قرار می‌داد!

در حال حاضر انجام این کار و هرکار مشابه دیگر، مانند چکاندن ماشه روی مغز خودتان است. اگر نمی‌خواهید سایت‌تان توسط گوگل پنالتی شود، به هیچ‌وجه سراغ کارهای این‌چنینی (اسپم‌گونه) نروید. پنگوئن الگوریتم خشنی است که هیچ رحمی برای اسپمرها قائل نیست!

۲) لینک سازی در دایرکتوری‌ها

در ابتدای ظهور اینترنت، نیاز به سایت‌های مرجعی که آدرس سایت‌های مختلف را درون خود داشته باشند، شدیداً احساس می‌شد. سایت‌هایی که با این هدف ساخته می‌شدند، اصطلاحاً دایرکتوری یا فهرست نامیده می‌شدند.

حالا با پیشرفت موتورهای جست‌وجو، بازار دایرکتوری‌ها هم کساد شده و تقریباً رو به نابودی هستند. اگر قبلاً لینک سازی در این نوع سایت‌ها، بک لینک خوبی برای سایت‌ها ایجاد می‌کرد، حالا یا هیچ فایده‌ای ندارد یا حتی بدتر از آن، ضرر هم دارد!

در موارد بسیار نادر! تاکید می‌کنیم بسیار نادر،  ممکن است دایرکتوری‌هایی برای موقعیت‌های جغرافیایی و اصناف مشخص وجود داشته باشد. در این صورت، لینک سازی در آن‌ها می‌تواند مفید واقع شود ؛ اما در مجموع بهتر است دور دایرکتوری‌ها را خط بکشید. آن‌ها یادگار دوران پارینه‌ سنگی اینترنت هستند.

۳) تبادل لینک

شما سایت دارید! از قضا، دوست‌تان پدرام هم سایت دارد. چه چیزی بهتر از این؟ شما لینک سایت پدرام را داخل سایت‌تان بگذارید و پدرام هم اینکار را در قبال سایت شما انجام می‌دهد. هوشمندانه است! نه؟

حقیقتاً نه! قبلاً تبادل لینک یک راه خوب برای لینک سازی محسوب می‌شد، اما حالا اینکار خیلی موردپسند گوگل نیست؛ در واقع گوگل و عموم موتورهای جست‌و‌جو، این‌طور برداشت می‌کنند که هیچ ارزشی در کار نیست! صرفاً دو سایت به‌صورت توافقی با هم به تبادل لینک پرداخته‌اند.

البته انجام این کار به خودی خود ایرادی ندارد؛ اما اگر به قصد بهبود سئو اینکار را می‌کنید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. تقریباً مثل کوبیدن آب در هاون!

تبادل بک لینک برای بهبود سئو مفید نیست!

۴) کامنت گذاشتن در سایت‌ها و فروم‌ها

سلام. مقاله بسیار خوبی بود، لطفاً از سایت من هم دیدن کنید!

اگر خیلی کوتاه بخواهیم بازاریابی مزاحم (Interrupt Marketing) را تعریف کنیم، اشاره به جمله بالا، حق مطلب را به‌خوبی ادا می‌کند.

قبلاً کامنت کردن آدرس سایت در بخش کامنت‌های یک سایت یا در صفحات مختلف فروم‌ها، یک راه فوق‌العاده برای گرفتن بک‌لینک بود، اما به‌قدری این کار آزاردهنده شد که حالا، عموم سایت‌ها و فروم‌های معتبر، لینک‌هایی که در این قسمت‌ها قرار داده می‌شوند را Nofollow کرده‌اند.

اگر یادتان باشد گفتیم که این نوع لینک‌ها، ارزش زیادی از منظر سئو ندارند.

۵) قرار دادن لینک در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی

انجام این کار اشتباه نیست، اما اگر به قصد لینک سازی باشد، هیچ دستاوردی هم ندارد. تقریباً تمام این شبکه‌ها، امکان قرار دادن لینک در پروفایل را برای کاربران‌شان فراهم کرده‌اند؛ اما نکته اینجاست که این لینک‌ها هم Nofollow هستند.

راستی، خوب است بدانید که لینک سازی برای هر دو طرف مفید است!

لینک سازی یک معامله برد-برد است!

تا به اینجای کار هرچقدر از ضرورت لینک سازی برای استراتژی سئو و کسب رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جست‌و‌جو گفتیم، بر منفعت سایت‌هایی که بک لینک می‌گیرند تمرکز داشتیم! اما نکته جالب اینکه  در فرایند لینک سازی، دو طرف سود می‌کنند. هم گیرنده لینک و هم دهنده آن! 

مثلاً ما در انتهای بیشتر مقالات‌مان، مثل همین مقاله، لینک منابع‌مان را قرار می‌دهیم. از آنجایی که معمولاً منابع ما، سایت‌های معتبر انگلیسی‌زبان هستند، معرفی آن‌ها، اعتبار خوبی به صفحات‌مان می‌دهد و کمک می‌کند تا در نتایج جست‌وجو رتبه بهتری داشته باشیم.

از طرف دیگر، لینک سازی یعنی معرفی کردن محتوای تکمیلی به کاربر؛ پس قطعاً در خلق تجربه کاربری مناسب هم موثر واقع می‌شود. هرچقدر خوانندگان تجربه بهتری از حضور در سایت‌تان داشته باشند، سیگنال‌های مثبت بیشتری به موتورهای جست‌وجو ارسال می‌شود. در نتیجه رتبه بهتری به دست می‌آید.

پس هنگام لینک سازی، این سوال را از خود بپرسید:

آیا این لینک برای خواننده سایت من ارزشی ایجاد می‌کند؟ اگر پاسخ منفی بود، از خیر آن بگذرید.

در ضمن تمام ویژگی‌های بک لینک با کیفیت، برای لینک خروجی هم اهمیت دارند. در کل تمام فرایند بک لینک سازی باید با کیفیت بالایی انجام شود تا نتیجه خوبی به دست بیاید.

همه‌چیز را راجع به لینک سازی و بک لینک ها گفتیم، اجازه دهید یک موضوع جالب را هم مطرح کنیم. این فرایند لینک سازی بود که باعث به وجود آمدن گوگل شد!

اعتبار بک لینک با الگوریتم Page Rank تعیین می‌شود

Larry Page و Sergey Brin موسسان گوگل بودند که در دهه ۹۰ میلادی، در دانشگاه استنفورد ایالات متحده تحصیل می‌کردند.

آن‌ها که از نتایج بی‌ربط موتورهای جست‌وجو در آن زمان کلافه شده بودند، معتقد بودند کیورد استافینگ سایت‌ها که منجر به فریب این موتورهای جست‌وجو می‌شوند، کلیت کارایی آن‌ها را زیر سوال می‌برد. به همین خاطر تصمیم گرفتند سازوکاری طراحی کنند تا ارزش هر لینک با لینک دیگر تفاوت داشته باشد.

البته این الگوریتم که به‌عنوان هسته اصلی گوگل شناخته می‌شود، بسیار گسترده‌تر از این صحبت‌ها است و برای پرداختن به آن باید یک مقاله را به آن اختصاص دهیم.

به همین خاطر اجازه دهید با همین اشاره کوچک، کار را به اتمام برسانیم.

کیفیت بک لینک ها عامل شکل گیری گوگل بود!

جمع‌بندی

قرار گرفتن در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو و مخصوصاً گوگل، به معنای بازدید بیشتر، مشتری بیشتر و در نهایت کسب‌و‌کار پرسودتر است! در کنار تمام فاکتورهایی که گوگل برای رتبه‌دهی مورد استفاده قرار می‌دهد، بک لینک با کیفیت یکی از مهم‌ترین آن‌ها است و می‌تواند سکوی پرتاب هر سایتی به برترین نتایج در صفحات جست‌و‌جو باشد.

نهایت سعی‌مان را کردیم تا این مقاله از هر جهت کامل و مفید باشد. به همین خاطر در تهیه آن از منابع معتبر زیر کمک گرفته‌ایم:

هرگونه سوال یا نظری که در رابطه با بک لینک ها و لینک سازی دارید، در قسمت کامنت‌ها برای‌مان بنوسید.

[ad_2]

اشتراک گذاری