[ad_1]

هر زمان که کاربری برای خرید محصولی از سایت شما دیدن می‌کند، اولین چیزی که از ذهنش می‌گذرد این است که آیا کالایی که خریدم به دستم می‌رسد؟ آیا مبلغی که هزینه کرده‌ام به هدر نمی‌رود؟ اصلاً این سایت معتبر است؟

خود ما هم سوالات این چنینی را بارها و بارها از خود پرسیده‌ایم. پس به کاربران که در واقع سرمایه اصلی هر وب‌سایتی هستند، باید حق داد و برای جلب اعتماد آن‌ها کار کرد. چه کاری؟

فرض می‌گیریم که شما محصولات باکیفیتی ارائه می‌کند، به مشتریان‌تان اهمیت می‌دهید و سعی در جلب رضایت آن‌ها دارید؛ خب تا اینجا نصف راه را رفته‌اید و با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) می‌توانید به مخاطبان نشان دهید که مراحل قانونی این کار را نیز طی کرده‌اید.

قبل از اینکه مراحل دریافت ای‌نماد را انجام دهیم، بیایید با ماهیت این نشان الکترونیکی و انواع اینماد آشنا شویم.

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

E-Namad یا نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران (صمت))، به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود.

دادن اینماد به کسب‌وکارهای اینترنتی، برای ایجاد اعتماد در کاربران هنگام مراجعه به سایت و همینطور، برخورد کردن با فروشگاه‌های متخلف است.

این فروشگاه‌ها، سایت‌هایی هستند که خدمات یا کالاهایی را به کاربران ارائه می‌دهند و کاربر با پرداخت هزینه خرید کالا، از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌تواند از خدمات انتخابی خود استفاده کند. بنابراین تایید این سایت‌ها توسط یک موسسه بزرگ و قانونی ثالث مانند ای نماد تاثیر به‌سزایی در جلب اعتماد کاربران دارد.

نماد اعتماد الکترونیکی پس از تایید صلاحیت به مدت دو سال در سایت قابل نمایش است و در صورتی که ای‌نمادتان منقضی شود، تصویر آن تغییر کرده و به شکل «منقضی شده» درمی‌آید.

کاربرانی که وارد سایتی با نماد اعتماد الکترونیکی می‌شوند، می‌توانند با کلیک روی نشان ای‌نماد که در صفحه اصلی وب‌سایت درج شده، به مشخصات سایت از جمله آدرس سایت، آدرس شرکت، شماره تماس، ایمیل، شکایت‌ها، پاسخگویی به شکایات و تاریخ اعتبار ای نماد دست پیدا کنند. در صورتی که این اطلاعات قابل نمایش بود و تاریخ نماد اعتبار، منقضی نشده بود، یعنی فعالیت سایت قانونی است و می‌شود با اطمینان خاطر به ادامه روند خرید پرداخت.

یک نکته برای کابران سایت: حتما به این نکته توجه کنید که با کلیک روی نشان ای‌نماد در سایت‌ها، باید یک پنجره برای شما باز شود و اطلاعاتی که بالا گفتیم در آن به نمایش دربیاید. برخی سایت‌های کلاهبردار، به‌جای دریافت ای‌نماد، عکس آن را در سایتشان بارگذاری می‌کنند که با کلیک روی آن اتفاق خاصی نمی‌افتد.

دلایل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد برای سایت

  • جلب اعتماد مشتریان
  • دریافت درگاه بانکی
  • امکان بستن قرارداد با اداره پست
  • قابلیت پرداخت در محل برای مشتریان

چه کسب و کارهایی به نماد اعتماد الکترونیکی نیاز دارند؟

  • وب‌سایت‌هایی که فروش کالای فیزیکی، دیجیتالی و نیز خدمات از طریق آن انجام می‌گیرد.
  • وب‌سایت‌هایی که تمامی مراحل سفارش و پرداخت هزینه درآن‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود.

پس با این حساب، در صورتی که وب‌سایت شما جنبه تبلیغاتی داشته و کالا و خدماتی برای فروش ارائه نمی‌دهید نیازی به کسب نماد اعتماد الکترونیکی ندارید.

به طور کلی، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی در مقایسه با دیگر مجوزها کار بسیار آسانی است و حتی نیازی به داشتن شرکت ثبت شده و یا انجام عمل خاصی نیست. نهایتا، در صورتی که آدرس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی مورد نظر، شماره تماس و استعلام صلاحیت فردی تایید شود، می‌توان در مدت کمتر از یک ماه اینماد را دریافت کرد. در طی مراحل دریافت نماد اعتبار به حضور فیزیکی نیازی نیست؛ فقط باید برخی مدارک از سوی یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید و سپس از طریق پست ارسال شود.

با انواع نماد اعتماد الکترونیکی آشنا شوید

اعتبار سایت‌ها از نظر امنیت و کیفیت بهتر، با ستاره نمایش داده می‌شود. انواع نمادهای اعتماد الکترونیکی به شرح زیر است:

  • نماد موقت: این نماد به سایت‌های فروشگاهی که حداقل معیارهای لازم را رعایت کرده باشند داده می‌شود. تا زمانی که ای‌نماد اصلی شما تایید شوید، می‌توانید از ای‌نماد موقت استفاده کنید.
  • نماد دائم یک ستاره: پس از دریافت اینماد موقت، سایت شما جهت دریافت نماد دائم، مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای دریافت این نماد باید یک سری مراحل را انجام دهید که در همین مقاله راجع‌به آن خواهید خواند.
  • نماد دائم دو ستاره: مراحل دریافت این نماد، مشابه نماد دائم یک ستاره است؛ فقط تفاوت آن با قبلی، در دریافت و نصب گواهی SSL است. در واقع شما باید گواهی SSL را روی سایت‌تان نصب کنید تا نماد دو ستاره به شما داده شود (مقاله «گواهی SSL چیست» را برای آگاهی بیشتر مطالعه کنید).

شرایط اعطای نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

  • خرید و فروش کالا یا خدمات در سایت: این نماد فقط به سایت‌هایی که خدمات و محصولات خود را می‌فروشند، تعلق می‌گیرد.
  • درج مشخصات و قیمت خدمات در سایت و نیز ارائه اطلاعات مربوط به خرید در قالب پیش فاکتور
  • در صورت درخواست به صورت شخص حقیقی، امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست‌دهنده باشد. اگر متقاضی حقوقی باشد، بایستی امتیاز دامنه به نام شرکت و یا یکی از اعضای رده بالای هیئت مدیره باشد. برای بررسی اینکه دامنه به نام چه شخصی است می‌توان از سایت Whois که اطلاعات تمامی دامنه‌ها در آن ثبت می شود استفاده کرد (مقاله «whois چیست» را مطالعه کنید).
  • تایید صلاحیت: برای دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی باید از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا صلاحیت فردی شما تایید شود. در صورتی که پاسخ تایید صلاحیت منفی باشد، امکان ادامه مراحل دریافت ای نماد وجود نخواهد داشت. در این حالت فقط می‌توان از طریق پنل کاربری خود اقدام و درخواست فرجام‌خواهی ثبت کنید. در این مرحله برای درخواست فرجام‌خواهی باید نسبت به تشکیل پرونده در دادگاه اقدام و درخواست فرجام‌خواهی را به همراه مدارک مربوط به ایمیل [email protected] ارسال کنید.
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن

برای متقاضیان مذکر داشتن کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل مورد نیاز است. در صورتی که سن متقاضی کمتر از ۱۸ سال باشد، فرد متقاضی باید حکم رشد از دادگاه را ارائه بدهد.

مدارک مورد نیاز برای کسب نماد اعتماد الکترونیکی

برای متقاضیان حقیقی (اشخاص)

تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)

تعهدنامه شخص حقیقی (این تعهدنامه به منظور تایید و پذیرفتن قوانین جاری کشور در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها است. این فرم از طریق پست به دست متقاضی می‌رسد که باید آن را در دفاتر اسناد رسمی امضا کند).

متقاضیان حقوقی (تجاری/غیر تجاری)

تصویر آگهی روزنامه رسمی

تصویر اصل اساسنامه

آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)

آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

تعهدنامه شخصیت حقوقی

تصویر پروانه/مجوز فعالیت

متقاضیان دولتی

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب‌سایت به دستگاه دولتی مزبور

ثبت‌نام و مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

برای اینکه بتوانیم در مدت زمان کمتری نماد اعتماد الکترونیکی را بگیریم، بهتر است قبل از هر اقدامی قوانین و معیارهای مورد نیاز موسسه توسعه تجارت الکترونیکی را در سایت خود اعمال کنیم. این قوانین و آیین نامه‌ها به راحتی قابل دسترسی‌اند و به طور کامل در وب‌سایت این سازمان قرار گرفته‌اند.

ورود و ثبت‌نام در سایت ای نماد

بعد از اینکه مقدمات کار فراهم شد، از طریق آدرس https://reg.enamad.ir/Panel  وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شوید.

ثبت نام و ورود به پنل کاربری

بعد از ورود، روی منوی کسب و کارها رفنه و گزینه ثبت نام و ورود به پنل کاربری را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه، وارد پنجره‌ای می‌شوید که باید اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید. اما اگر هنوز حساب کاربری ندارید، روی قسمت ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.

ورود به پنل کاربری

با کلیک روی این بخش، وارد پنل ساخت اکانت کاربری به شکل زیر می‌شوید.

ایجاد حساب کاربری جدید

در مرحله بعد، اول نوع شخصیت را انتخاب کنید. حالا اگر شخص حقیقی را انتخاب کرده‌اید، اطلاعات شخصی خود از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، شناسه کاربری و رمز عبور را وارد کنید. در نهایت تیک دو گزینه پایین را بزنید و بر روی دکمه تایید کلیک کنید.

در ادامه ایمیلی حاوی لینک فعال‌سازی به ایمیلی که در فرم ثبت نام وارد کردید، ارسال می‌شود. روی این لینک کلیک کنید تا حساب کاربری‌تان فعال شود.

تایید اطلاعات هویتی

ثبت‌نام اولیه که تمام شد، وارد پنل کاربری خود شوید و از منوی سمت راست روی تکمیل اطلاعات کلیک کرده و از زیر منوی آن گزینه تکمیل فرم اطلاعات را انتخاب کنید.

تکمیل فرم اطلاعات

با ورود به این صفحه، مشخصات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات دقیق تماس فردی را به طور کامل وارد کنید. در صورتی که تمام فیلدها را به درستی وارد کرده باشید، روی کلید ذخیره در پایین صفحه کلیک کنید.

ورود آدرس و شماره تماس

کلیک روی این گزینه پیامی با عنوان ثبت اطلاعات با موفقیت انجام شد را به شما نمایش می‌دهد. با مشاهده این پیام روی کلید تایید کلیک کنید.

ثبت اطلاعات در سایت ای نماد

پس از تکمیل فرم اطلاعات هویتی به صفحه اصلی بازگردید و مجددا از منوی تکمیل اطلاعات این بار بارگذاری مدارک را انتخاب کنید.

بارگذاری اطلاعات

در این بخش باید تصویر اسکن شده مدارک مورد نیاز را طبق دستورالعمل (دارای پسوند jpg و حجم کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت) بارگذاری کنید. گفتنی‌است از بین مدارک خواسته شده، فقط تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه اجباری است و مابقی مدارک اختیاری هستند. توجه کنید تصاویر اسکن شده از کیفیت لازم برخوردار باشند تا در طول مسیر اجرایی به مشکلی برنخورید.

آپلود فایل

در صورتی که بارگذاری هر تصویر به درستی انجام شود، مجددا پیام ثبت اطلاعات با موفقیت انجام شد به نمایش در خواهد آمد. در ادامه به صفحه اصلی برگردید و وارد مرحله احراز هویت شوید .

احراز اطلاعات

در این مرحله، به منظور تایید شدن شماره تماس ثابت و همراه، طبق دستوری که ارائه شده عمل کنید تا موفق به تایید احراز هویت شوید .

برای شماره همراه خود پس از اینکه پیامک فوق را ارسال کردید، حداکثر به مدت ده دقیقه منتظر بمانید و سپس روی گزینه خروج از سامانه کلیک کرده و مجددا با وارد کردن نام کاربر و رمز عبور خود وارد سامانه ای نماد شوید .

در صورت تایید شماره تماس خود، پیام صحت تلفن همراه شما تایید شده است را مشاهده خواهید کرد.

برای خط تلفن ثابت نیز طبق دستور، عمل کنید و تا پیامی مثل پیام فوق را مشاهده کنید.

افزودن کسب و کار

برای افزودن کسب و کار از منوی سمت راست پنل کاربری روی بخش افزودن دامنه کلیک کنید.

افزودن دامنه برای تکمیل اطلاعات

تمام اطلاعات خواسته شده را در این پنجره مطابق با آنچه در توضیحات آن آمده است، تکمیل کنید.

حواستان باشد در این فرم، نوع فعالیت خود را غیرصنفی انتخاب کنید. در نهایت اگر از سوی کارشناس تایید نشد، می‌توان نوع آنرا به صنفی تغییر داد. امکان تغییر نوع فعالیت پس از ذخیره‌سازی فرم وجود دارد، پس جای نگرانی نیست .

از آن‌جا که بسیاری از کسب وکارها دارای ملک تجاری نیستند، در قسمت  آدرس دامنه کسب و کار، آدرس مکانی را بنویسید که بتوان به صاحب کسب و کار دسترسی داشت. ضمنا برای درج شماره تلفن، پیش شماره شهر را بدون فاصله تایپ کنید. مکان کسب و کار را هم می‌توانید از روی نقشه به صورت دقیق انتخاب کنید.

تکمیل اطلاعات کاربری

بعد از پر کردن فیلدهای مورد نظر روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه وارد صفحه اینترنتی پست می‌شوید. مراحل پرداخت مرسوله را مطابق با تعرفه انجام دهید تا برای تایید اطلاعات مکانی شما یک بسته ارسال شود. بعد از دریافت بسته مطابق راهنمای آن عمل کرده و کد رهگیری که برای شما ارسال شده را در کادر مربوط برای احراز درستی و صحت اطلاعات کسب و کار ثبت کنید.

حالا روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

دریافت کد رهگیری

در نهایت، پس از تکمیل فیلدهای خواسته شده پیام ثبت دامنه با موفقیت انجام شد نمایش داده می‌شود .

تاییدیه فنی

در ادامه از منوی کسب و کار گزینه مدیریت کسب و کار را انتخاب کنید .این قسمت به منظور تایید صحت مالکیت سایت یا فروشگاه الکترونیک توسط شما است.

تاییدیه فنی

در این صفحه سه راه پیش پای شما برای احراز هویت قرار دارد که تنها می‌توانید یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید. هرکدام از این راه‌ها شامل توضیحات کاملی است که طبق همان عمل کنید و در نهایت این مرحله را به پایان برسانید.

  • ارسال کد به ایمیل دامنه: ایمیلی حاوی یک کد به ایمیل دامنه ارسال می‌شود و شما باید کد را در باکس وارد کنید.
  • بارگذاری فایل در سرور: در این روش باید فایل مشخصی را در مسیر روت (Root) سایت آپلود کنید.
  • افزودن متاتگ در صفحه اصلی: در این روش هم باید یک متاتگ را در HTML سایت وارد کنید.

تعیین حوزه خدمات

بعد از تکمیل این کار باید نوع خدمتی که در وب‌سایت خود ارائه می دهید را مشخص کنید. روی بخش نارنجی تصویر زیر که با عنوان لیست خدمات و مجوزها مشخص شده کلیک کنید.

تعیین حوزه خدمات

با کلیک روی این بخش تصویری مانند زیر به نمایش در می‌آید که شامل چهار بخش است. تمام این بخش‌ها را باید پر کنید.

افزودن خدمات

بعد از اینکه فیلدها را پر کردید، روی ذخیره در پایین همین پنجره کلیک کنید.

البته این نکته را توجه داشته باشید که اگر خدمت انتخاب شده نیاز به ارائه مجوز از مرجع ذیصلاح داشته باشد، باید مدارک اسکن شده را بارگذاری کنید.

مرحله بعدی پر کردن یک فرم نظرسنجی است. این فرم را پر کرده و تغییرات را ذخیره کنید.

احراز اطلاعات کسب و کار

در این مرحله شما باید ایمیل، تلفن و آدرس کسب و کارتان را تایید کنید. کار چندان سختی نیست و تنها نیاز به تایید دارد. اما اگر اطلاعات شما نیاز به تغییر داشت می‌توانید با استفاده از کلید ویرایش این کار را انجام دهید.

تایید ایمیل، تلفن و آدرس

حالا پرونده شما آماده ارسال برای کارشناس شده است. می‌توانید از گزینه ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس برای این کار استفاده کنید. منتها قبل از این کار حتما همه اطلاعات خود را چک کنید تا اشتباهی رخ نداده باشد.

بررسی چک ‌لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی

پیش از آنکه پرونده خود را برای کارشناسان نماد اعتماد الکترونیکی ارسال کنید، حتما به بررسی هرچیزی که در لیست زیر آمده بپردازید و مطمئن شوید که آن را رعایت کرده‌اید.

به این لیست وضعیت چک لیست کسب و کار می‌گویند که از منوی کسب و کار قابل دسترسی است.

÷ بررسی چک لیست

تاکید می‌کنم حتما تمام موارد به درستی رعایت شده باشد. چند در غیر این صورت کار خودتان عقب می‌افتد. اگر از صحت درستی تمام موارد اطمینان دارید روی ارسال جهت بررسی توسط کارشناس کلیک کنید.

بررسی مدارک فیزیکی

بعد از تایید مدارک توسط کارشناس، نوبت به بررسی مدارک فیزیکی می‌رسد. در این مرحله شما باید روی دریافت تعهدنامه کلیک کنید. این فایل را چاپ کرده و بعد از پر کردن و امضا در دفترخانه آن را از طریق پست ارسال کنید. حواستان باشد سایر مدارکی که باید ارسال کنید، در بخش لیست خدمات و مجوزها آمده است.

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

در آخر پس از بررسی‌های لازم از سوی کارشناسان ای نماد، نماد اعتماد الکترونیکی وب‌سایت شما صادر می‌شود و می‌توانید کد لوگوی آن را در وب‌سایت خود قرار دهید .

اضافه کردن لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی در وب‌سایت نیز کار مشکلی نیست و فقط لازم است به در پنل کاربری خود در ای نماد به بخش مدیریت کسب و کارها رفته و در مقابل نام دامنه سایت ، گزینه دریافت کد را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه کد مربوط به ای نمادتان به نمایش در می‌آید که می‌توانید باکپی کردن در قسمت دلخواه سایت خود قرار دهید .

در نهایت

ممکن است گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی کمی زمان‌بر باشد و به نظر پیچیده بیاید. نگران نباشید. تمام مراحل را یک به یک از ثبت‌نام، تکمیل فرم‌ها، بارگذاری اطلاعات گرفته تا تایید کارشناس و تایید نهایی انجام دهید و مطمئن باشید به مشکلی برنخواهید خورد.

ما سعی کردیم در این مطلب همه چیز را جز به جز توضیح دهیم، اما اگر سوالی در این زمینه داشتید حتما در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا بتوانیم به شما کمک کنیم.

حالا شما با موفقیت ای نماد را دریافت کرده‌اید و می‌توانید با آسودگی خاطر به کسب و کار خود مشغول شوید.

[ad_2]

اشتراک گذاری

شماره تماس

6092 9000 (بدون کد)

ایمیل

info@onecenter.ir