[ad_1]
تا حالا فکر کردهاید که شما چطور از اینترنت استفاده میکنید؟ یا چه زمانی به گوگل مراجعه میکنید؟
من بیشتر مواقعی که در اینترنت جستوجو میکنم، به دنبال پیدا کردن جواب یک سوال هستم. سوالم را مینویسم و صفحهها را یکی یکی بررسی میکنم تا به راهحلم برسم. این فلسفه یا دلیل به وجود آمدن تولید محتوا برای وبلاگ است.
هر چه محتوا سوالات بیشتری را پاسخ دهد، بالتبع خواننده بیشتری پیدا خواهید کرد.
اما هنوز هم پاسخ بسیاری از سوالات را نمیتوانید در گوگل پیدا کنید، شاید دلیل آن این باشد که کسبوکارهای مربوط به آن حوزه نمیخواهند جواب سوالها را بدهند. فقط میخواهند راجعبه شرکت خودشان صحبت کنند.
در این مقاله توضیح میدهیم که چگونه با تولید محتوا برای وبلاگ میتوانید سوالات مخاطبان خود را پاسخ دهید و بدین ترتیب ضمن جذب مخاطب مناسب، اعتبار بالایی از گوگل کسب کنید.
پس اگر میخواهید وبلاگی با بازدید بالا داشته باشید، این مقاله را بخوانید.
در تولید محتوا برای وبلاگ باید چه نکاتی را رعایت کنید؟
در ادامه ۵ قدم مهم در تولید محتوا برای وبلاگ را در اختیار شما قرار میدهیم. این ۵ قدم چکیدهی تجربهی ما در وبلاگ نویسی است ?
با «چرا» آغاز کنید یا برای تولید محتوای خود هدف تعیین کنید
«با چرا آغاز کنید» جملهی طلایی سایمون سینک است و معنایش این است که پیش از پرداختن به چگونه انجام دادن کارها، به دلیل انجام آنها فکر کنید.
بیایید طبق این ایده، قبل از اینکه درباره چگونه محتوا نوشتن صحبت کنیم، به این فکر کنیم که «چرا میخواهیم برای وبلاگ خود تولید محتوا کنیم؟»
آگاهی از برند، جذب مشتری و خشنود کردن مشتریان، مهمترین هدفهایی هستند که معمولا کسبوکارها به خاطر آن وبلاگ میسازند.
مثلا اگر برای یک کسبوکار، مهمترین هدفش از بازاریابی بازگشت سرمایه باشد، میتوانیم هدف نهایی او از تولید محتوا برای وبلاگ را جذب مشتری بدانیم.
وقتی هدف یا «چرایی» را مشخص کردیم، نوبت «چگونگی» است: «چگونه با تولید محتوا برای وبلاگ، مشتری جذب کنیم؟»
در ادامه به چگونگیها خواهیم پرداخت.
مشتری خود را بشناسید و به او کمک کنید
یک محتوا برای جذب مشتری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
باید حامل پیامی باشد که او به دنبال آن است. یعنی منطبق بر دغدغههای مشتری باشد و به او کمک کند تا راهحل خود را پیدا کند.
همانطور که در ابتدای مقاله گفتم، امروزه جستوجو کردن در گوگل معمولا اولین کاری است که همه ما برای پیدا کردن جواب سوالاتمان انجام میدهیم. صفحهها را یکی پس از دیگری ورق میزنیم و جواب را که پیدا کردیم، متوقف میشویم.
این توقف، برای آن صفحه یک امتیاز مثبت محسوب میشود. هر چه افراد بیشتری در آن صفحه متوقف شوند، امتیاز آن صفحه افزایش پیدا میکند و به همان نسبت، موتور جستوجوگر آن را به افراد بیشتری نشان میدهد.
بنابراین پیش از شروع تولید محتوا برای وبلاگ، لازم است مخاطب خود را بشناسید و با دغدغههای او آشنا باشید.
هر چه محتواهای شما سوالات بیشتری از مشتریان را به طور ساده، شفاف و واضح پاسخ داده باشد، احتمال جذب مشتری و ترغیب او به همراهی با وبلاگ شما بالاتر میرود.
? یکی از راههای شناخت دغدغهها و چالشهای مشتری استفاده از ابزار سوشال لیسنینگ است. ابزاری که در شبکههای اجتماعی و سایتهای خبری جستوجو میکند و تمام خبرها و محتواهای مرتبط با برند و محصولات شما را در اختیارتان قرار میدهد.
نیوزباکس یکی از این ابزارهاست. با اطلاعاتی که نیوزباکس در اختیارتان قرار میدهد میتوانید متوجه شوید که کاربران حوزه فعالیت شما بیشتر راجعبه چه موضوعاتی صحبت کردهاند یا نسبت به چه موضوعاتی استقبال نشان دادهاند.
در هر مقاله روی یک «مفهوم کلیدی» تمرکز کنید
معمولا اغلب کاربران برای جستوجو در گوگل یک کلمه یا عبارت خاص را جستوجو میکنند. در تولید محتوا برای وبلاگ حتما به این نکته توجه کنید که مقاله شما به یک موضوع عمیقاً بپردازد و کلمات کلیدی مختلف را که هر کدام میتوانید موضوع یک مقالۀ جداگانه باشد، با هم قاطی نکنید.
مثلا اگر قرار است راجعبه کاربردهای تلفن همراه صحبت بکنید، لازم نیست زمان زیادی را صرف تاریخچه کنید. میتوانید ابتدا مختصری درباره چگونگی به وجود آمدن تلفن همراه بگویید، اما توضیحات بیشتر را موکول کنید به مقالهی دیگر.
عبارت کلیدی مقاله اول میشود «کاربردهای تلفن همراه» و عبارت کلیدی مقاله دوم «تاریخچه تلفن همراه». بدین ترتیب کسی که درباره کاربردهای تلفن همراه جستوجو کند با مقاله اول روبهرو میشود و کسی که درباره تاریخچه آن نیاز به اطلاعات داشته باشد، صفحه دوم را در بین گزینههای خود مشاهده میکند.
از محتوای صوتی، تصویری و ویدئویی هم استفاده کنید
تمام انواع محتوا از نوشتن شروع میشوند. بعد از نوشتن مقاله، شما مایه اولیه برای تولید پادکست، اینفوگرافی و ویدئو را در دست دارید و با کمی تغییرات میتوانید آنها را هم تولید کنید.
با توجه به اینکه مشتریان شما دارای ویژگیها و ترجیحات متفاوتی هستند، به احتمال زیاد با مقالاتی که دارای تصویر، ویدئو و صوت هستند ارتباط بیشتری برقرار میکنند.
حالا که هزینه مالی و زمانی را در تولید محتوا برای وبلاگ صرف کردهاید، با صرف زمان بیشتر میتوانید ترتیبی دهید که محتوایتان بیشتر دیده شود.
به محتوای خود سر و شکل استاندارد بدهید
معمولا هر محتوایی از چند بخش اصلی و چند بخش فرعی تشکیل میشود. ایجاد این بخشها به جذابیت محتوای شما کمک میکند و باعث میشود خواننده به ادامه خواندن ترغیب شود.
بخشهای اصلی شامل موارد زیر هستند:
- تیتر (موضوع محتوا)
- مقدمه (ایجاد آمادگی برای ورود به مطلب اصلی)
- تیترهای فرعی (محتوا را به بخشهای مختلف تقسیم میکند)
- پاراگراف (درباره هر بخش توضیح میدهد)
- نتیجهگیری و پایانبندی (جمعبندی آنچه در این مطلب بیان شد)
تعداد تیترهای فرعی بستگی به محتوای شما دارد. همچنین ممکن است یک محتوا ذیل تیترهای فرعی، تیترهای فرعیتر هم داشته باشد.
سفیدخوانی را رعایت کنید
ایجاد انگیزه بیشتر برای خواندن، فقط در محتوا خلاصه نمیشود، بلکه به راحتی خواندن هم بستگی دارد.
اصل مهمی که به خصوص در صفحهآرایی کتابهای کودکان، رعایت آن مهم است، سادگی و دوری از پیچیدگی است.
من از آن قاعده استفاده میکنم و «سفیدخوانی» را به عنوان یکی از مهمترین ویژگیهایی است که به سادگی صفحه و در نتیجه تجربۀ خوب مشتریان کمک میکند، به شما معرفی میکنم. سفیدخوانی یعنی وجود سطوح سفید بین متنها و تصاویر.
معمولا در صنعت چاپ و نشر به دلیل گرانی کاغذ، هدف این است که از حداقل کاغذ برای تهیه کتاب استفاده شود، به همین خاطر این ویژگی در کتابها کمتر رعایت میشود. اما در تولید محتوا برای وبلاگ این محدودیت وجود ندارد و بهتر است بین سطرها، فاصله سفید کافی قرار دهید.
مخاطب خود را به یک اقدام دعوت کنید
پیش از این، ما در تولید محتوا برای وبلاگ هدف تعیین کردیم. سپس به آن چارچوب دادیم؛ مثلا در ابتدای مقاله (یعنی بخش مقدمه) کمی راجعبه هدفمان توضیح دادیم و در طول مقاله جزییات بیشتری از آن هدف بیان کردیم و در انتها جمعبندی کردیم.
حالا وقت آن است که پیشنهادات خود را هم ارائه کنیم. میتوانیم جاهای مناسبی از مقاله – که امکان ارائه پیشنهاد وجود دارد – را انتخاب کنیم و خواننده را به یک اقدام دعوت کنیم.
مثلا اگر موضوع محتوای شما «معرفی بهترین برندهای کفش ورزشی» است میتوانید در جای مناسبی، محصول خودتان را هم معرفی کنید و مخاطب را به خرید آن دعوت کنید.
هدفمان از تولید محتوا برای وبلاگ چه بود؟ در دعوت به اقدامها (Call To Action) یک بار دیگر هدفمان را به یاد میآوریم و بر آن تمرکز میکنیم. اگر هدفتان تبدیل مخاطب به مشتری است، لازم است به انتخاب جایگاه مناسب و رنگ و متن ساده اما جذاب برای کال تو اکشنها توجه کنید.
جمعبندی
در این مقاله نکات کلیدی تولید محتوا برای وبلاگ را بیان کردیم. نکات مهم زیاد است، اما از نظر ما اینها نکاتی بودند که در مقالات و آموزشها کمتر به آنها پرداخته میشود و اگر شما آنها را رعایت کنید، یک قدم از رقبای خود پیش میافتید.
شما هم میتوانید به این لیست اضافه کنید. در کامنتها به ما بگویید که از نظر شما چه نکات دیگری در تولید محتوا برای وبلاگ مهم هستند.
[ad_2]