[ad_1]
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴]
ابزار جستجوی کلمات کلیدی به ما این امکان را خواهند داد تا بتوانیم کلید واژه جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو را یافته و روی سئو سایت تمرکز بهتری داشته باشیم. به این فکر کنید که قرار است در رابطه با موضوعی محتوا تولید کنید، مطمئنا شما به دنبال یافتن بهترین کلمات کلیدی هستید تا بدانید دقیقا کاربران برای محتوایی که با این هدف تولید شده، چه عباراتی را جستجو خواهند کرد.
در این صورت مجبور هستید از همان ابتدای شروع فعالیت سایت، لیستی از سایت رقبا را داشته باشید و با بررسی مقالات تولید شده و صفحاتی که دارند، به دنبال یافتن نمونه کلمات کلیدی در همان حوزه باشید. اما همانطور که خودتان هم میدانید، انجام این کار به صورت دستی و بررسی یک یک رقبا کاری بسیار دشوار و زمانبر است. جدایی از اینکه واقعا نمیدانید کدام کلمات کلیدی بهترین انتخاب هستند.
برای همین باید از ابزار تخقیق کلمات کلیدی استفاده کنید که کار را برای شما سادهتر کرده و علاوه بر اراسه گزارش اطلاعات دیگری همچون سختی آن کلمه، نرخ کلیک و میانگین تعداد جستجو در طول یک دوره را به شما نمایش خواهند داد. در پایان نیز میتوانید در قالب یک فایل اکسل همراه با اطلاعات هر کلید واژه خروجی تهیه کرده و در هنگام تولید محتوا از این عبارات استفاده کنید.
در ادامه این مقاله قصد دارم به معرفی بهترین ابزار جستجوی کلمات کلیدی بپردازم که به کمک آنها میتوانید روی کلید واژه جستجو شده توسط کاربران در سایت خود تحقیق کرده و بهترین کلمه کلیدی را برای سئو صفحه مورد نظر انتخاب کنید. در نهایت نیز به کمک کلیدواژههای مرتبط کاری کنید که محتوای تولید شده در مشتقات مرتبط با آن رتبه خوبی از موتورهای جستجو بگیرد. پس اگر شما هم به دنبال این هستید تا فتح رتبههای اول گوگل کمی برایتان سادهتر باشد، تا پایان با من همراه باشید.
نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله چگونه است؟
انتخاب کلمات کلیدی درست در مقاله مهمترین و کلیدیترین شانس شما برای داشتن رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل هستند. در نگاه نخست خیلیها باور دارند که انتخاب کلمه کلیدی بخش اصلی در سئو سایت است و به محتوا اصلا توجهی ندارند، در صورتی که این محتوا است که در انتخاب کلمه کلیدی باید به ان توجه داشته باشید.
در واقع استفاده از کلیدواژه درست درون محتوای صفحات است که میتواند به سئوی سایت شما کمک کند و این محتوا است که سئوی سایت در خدمت آن خواهد بود. شما با تولید محتوا سایت خود را سئو خواهید کرد، نه اینکه با سئو کردن محتوای خود را تولید کنید.
شما برای جستجوی بهترین کلمات کلیدی دو راه پیش رو دارید:
- راه اول این است که در هر مقالهای که تولید میکنید، در ابتدا کمی زمان گذاشته و کلمات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنید. این راهکار شاید در حالت کلی برای سئو سایت شما، نهایتا ۶۰ تا ۷۰ درصد نتیجه را پیش ببرد؛ چرا که صفحات شما فقط محتوا نیستند.
- راه دوم و منطقیتر این است که در دورههای زمانی خاص روزها و حتی شده ماهها زمان بگذارید و روی کلمات کلیدی خود تحقیق گسترده انجام دهید. سپس با نهایی شدن این کلمات یک استراتژی برای تولید محتوا بچینید و شروع به ساخت صفحات خود کنید. در کنار ساخت صفحات نیز میتوانید به صورت مرتب تولید محتوا کرده و با لینک سازی داخلی و ترفندهای دیگری که برای سئو سایت همچون لینک سازی خارجی، استفاده از اسکیما و… وجود دارد روی سئو سایت خود تمرکز کنید.
مطمئنا روش دوم بهترین نتیجه را خواهد داد. اما چون همه ما کاربران فارسی زبان تقریبا خسته تشریف داریم، همان راه اول را ادامه میدهیم و نتیجه مطلوبی که انتظار داریم را نمیگیریم.
همانطور که در ابتدا به عرایضتان رساندم، اگر با ابزار تحقیق کلمات کلیدی آشنا نباشید در استفاده از هر دو روش با فاجعه عظیمی روبهرو خواهید شد. چرا که هیچ نگاه روشن و مشخصی در جستجوی دستی برای یافتن کلمات کلیدی وجود ندارد. برای همین باید متوسل به ابزار آنلاین شویم که اطلاعات را به صورت طبقه بندی شده و بر اساس انواع چارت و نمودار در اختیار ما قرار خواهند داد.
ابزار یافتن کلمات کلیدی چه کاربردی دارند؟
شما به کمک ابزار کلمات کلیدی با توجه به امکانات و ویژگیهایی که در نسخه رایگان و پولی دارند، میتوانید بهترین کلمات که بیشترین جستجو توسط کاربران دارند را پیدا کنید. این کلمات میتوانند به صورت کلید واژه مادر یا مشتقات آن که به نوعی در یافتن کلمات کلیدی رقابتی به شما کمک میکنند، دسته بندی شوند.
در جستجوی دستی شما تنها میتوانید بر اساس دانش خود و میزان آشنایی که از آن دارید، بدانید که کلمه کلیدی اصلی چیست و سپس بر اساس آن سایر کلمات را انتخاب کنید.
اما زمانی که صحبت از ابزار آنلاین میشود وضعیت فرق دارد. این ابزار به کمک رباتهایی که دارند کلمات کلیدی مختلف را با هم سنجیده و سپس بر اساس نرخ نمایش، نرخ کلیک، سختی کلمه، حجم استفاده شده در سایتهای مختلف و از همه مهمتر رتبه بندی رقبا که از این کلمات استفاده کردند به شما نشان خواهند داد که آیا کلمه خوبی برای انتخاب به عنوان کلید واژه اصلی انتخاب کردید یا نه؟
چرا باید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
ابزار جستجو و تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک خواهند کرد تا با بررسی رقبا و کلماتی که روی آنها تمرکز کردهاند، وضعیت سایت خود را مورد ارزیابی قرار داده و رفتار مناسب را در خصوص آنها انجام دهید.
جدایی از این همانطور که بارها تکرار کردم و فکر نمیکنم تکرار بیشتر از این ضروری باشد تا به اهمیت این موضوع اشاره کنم، یافتن کلمات کلیدی بدون استفاده از ابزار جستجوی کلمات کلیدی مانند آب در هاون کوبیدن است. شما بدون استفاده از این ابزار دید درستی از انتخاب کلمات نخواهید داشت و همین که کلیدواژههایی را انتخاب کردید و نتیجه مطلوب را نگرفتید، عالم و آدم را به ناسزا خواهید بست که چرا با این همه زمانی که صرف کردید و هزینهای که گذاشتید، به نتیجه مطلوب نرسیدید؟
بهترین ابزار جستجوی کلمات کلیدی کدامند؟
حال که دانستید ابزار کلمات کلیدی چه کاربردی داشته و چرا باید از آنها استفاده کنیم، در ادامه به معرفی چندتا از این ابزار که به صورت رایگان و پولی در دسترس هستند میپردازیم.
همه ابزاری که معرفی میکنیم دارای نسخه پولی با امکانات متعدد هستند که به شما کمک میکنند به شکل حرفهای از انها استفاده کنید. در این بین نیز نسخه رایگانی را با امکانات محدودتر در اختیار قرار دادهاند. پیشنهاد میکنم اگر میخواهید نتیجه مطلوبی کسب کنید، حتما نسخه پولی این ابزار را خریداری کنید.
Google Search Console
شاید کمی برایتان عجیب به نظر برسد، اما یکی از بهترین ابزار برای آنالیز کلمات کلیدی در گوگل استفاده از سرچ کنسول گوگل است. شما با استفاده از Google Search Console میتوانید کلمات کلیدی و وضعیت آنها را در موتور جستجو برای کلمات کلیدی مختلف بررسی کنید.
سایت شما در لحظه برای کلمات کلیدی مختلف نمایش داده خواهد شد. میتوانید ایمپرژن و نرخ کلیک را برای این کلمات در بازههای زمانی مختلف بررسی کرده و سپس بر اساس CTR و نرخ نمایش ببینید که چه رفتاری را میتوانید برای هر کلمه انجام دهید.
این ابزار در مقایسه با سایر ابزاری که به شما معرفی خواهیم کرد تفاوتی که دارد اولا در رایگان بودن آن است و ثانیا اینکه این ابزار پس از اینکه صفحات شما منتشر شده و رتبهای در کلمات گرفته باشید قابلیت نمایش آمار را دارد. یک مسئله دیگر هم این است که همه کلمات کلیدی را به شما نمایش نخواهد داد.
Moz
سایت ماز یکی دیگر از ابزار برای یافتن کلمات کلیدی است که علاوه بر امکاناتی که سایر ابزار به شما میدهند با پیشنهاد دادن کلمات کلیدی مرتبطتر به شما کمک میکند روی کلماتی که هنوز دیگران کار نکردند تمرکز کنید و سعی کنید در این کلمات رتبه بگیرید. منظور این است که بیشتر ابزارها طوری هستند که وقتی شما کلمات اصلی را در آنها جستجو میکنید، مشتقات انها را عینا بر اساس نزدیکترین کلید واژه جستجو شده به شما نمایش خواهند داد.
اما ابزار ماز علاوه بر این موارد این امکان را دارد که خود به صورت هوش مصنوعی که دارد، کلماتی که دیگران روی ان مانور ندادهاند را به شما پیشنهاد دهد. در نتیجه شانس شما برای گرفتن رتبه در این کلمات بالا خواهد رفت. رفته رفته با افزایش نرخ نمایش و نرخ کلیک هم برای کلماتی دیگر رتبه خواهید گرفت.
همچنین دو ابزار را درون خود دارد که از طریق آن میتوانید اولویت بندی روی انتخاب کلمات کلیدی داشته باشید:
- معیاری با نام CTR وجود دارد که نشان میدهد اگر شما برای کلماتی در صفحه اول گوگل باشید، شانس اینکه روی سایت شما کلیک کنند چقدر است.
- میاری با نام Priority Score هم وجود دارد که مانند ابزار دیگر بر اساس معیارهایی همچون CTR، نرخ کلیک، سختی کلمه، قدرت دامنه و… یک اولویت بندی برای کلمات در نظر گرفته و مشخص میکند که انتخاب کدام کلمه میتواند برای سایت شما مناسب باشد تا در زمان کوتاه نتیجه خوبی بگیرید.
پیشنهاد میکنم اگر قرار است از این ابزار آنلاین استفاده کنید، Moz PRO را در لیست اولویتهای خود قرار دهید.
Google Keyword planner
گوگل کیورد پلنر که بخشی از ابزار گوگل ادز است به شما کمک خواهد کرد تا روی کلمات کلیدی مختلفی که در گوگل جستجو میشود تمرکز کنید. با توجه به اینکه این محصول توسط گوگل ارائه شده است میتوان انتظار کارکرد بیشتر و دقیقتری نسبت به سایر ابزار از آن داشت. البته که این ابزار بیشتر برای تبلیغات در گوگل ساخته شده و استفاده برای این منظور از آن منطقیتر است.
اما چون آمار آن مستقیما توسط گوگل ارائه میشود میتوانید با وارد کردن کامات اصلی صدها پیشنهاد از کلمات پیشنهادی دریافت کرده و از آن به عنوان کلید واژه مقالات خود استفاده کنید.
در گذشته این ابزار میزان جستجوی کلمات کلیدی را به صورت تقریبی در بازه زمانی خاصی نمایش میداد که کمک بسیار بزرگی در انتخاب کلمات کلیدی میکرد. اما پس از ادغام شدن آن با Google Ads این ویژگی به شکل درصدی تغییر یافت و شما باید بر اساس مهارت و تجربهای که دارید بتوانید حدس بزنید روزانه هر کلمه بر اساس درصد تعیین شده چه تعداد جستجو دارد.
keywordtool
این ابزار که به صورت رایگان امکان مشاهده کلید واژه بر اساس بیشترین محبوبیت و جستجو را دارد در حالت رایگان مرتب سازی را بر همین اساس نمایش میدهد. اما اینکه بخواهید حجم جستجوی روزانه را در آن ببینید و نرخ نمایش و کلیکی که وابسته به ان دریافت میشود به دست بیاورید باید از نسخه پولی آن استفاده کنید.
یکی دیگر از ویژگیهای این ابزار هم پشتیبانی از زبان فارسی است که میتواند برای یافتن کلمات کلیدی در وب فارسی انتخاب خوبی باشد. استفاده از قابلیت انتخاب زبان و لوکیشن کمک میکند تا آمار را بر اساس بازدیدکنندگانی که سهم بیشتر سایت شما را تشکیل میدهند مرتب کنید.
این ابزار بخشی برای فیلترگذاری کلمات هم دارد که بخواهید بر اساس فیلترهای خاصی کلمات را استخراج کنید. به عنوان نمونه ممکن است بخواهید بر اساس کلماتی مثل «جدید، قیمت، ۲۰۲۱، ۱۴۰۰، بهترین و…» کلمات را فیلترگذاری کرده و بر اساس یک سری کلمات اصلی که کابران آنها را جستجو میکنند محتوای خود را تولید کنید.
همچنین ابزار Negative Keywords برای آن نیز در دسترس قرار گرفته تا اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما طوری بود که شامل چند حیطه باشد، بتوانید دقیقا موضوع خود را مشخص کنید. به عنوان نمونه در زبان انگلیسی apple روی موضوعات مختلفی مثل نام یک میوه و نام یک برند شناخته شده است، اما از کجا میتوان مشخص کرد که منظور شما برای تحقیق این کلمات روی میوه است یا میخواهید یک محصول را از این برند معرفی کنید؟
AHREFS
سایت اچرف یکی دیگر از بهترین ابزار برای تحقیق روی کلمات کلیدی است که میتوانید علاوه بر این از امکانات متعدد دیگر آن نیز استفاده کنید که شامل بررسی بک لینکهای یک سایت و بیش از دهها ویژگی دیگر است.
این سایت نیز دارای امکانات متعددی است که به کمک آن میتوانید کلمات را بر اساس کشورهای مختلفی که در لیست خود دارد همراه با زبانهای متعدد که زبان فارسی را هم پشتیبانی کرده و جزوی از آن است مورد ارزیابی قرار دهید.
در بخش جستجوگر کلمات کلیدی این سایت میتوانید کلمات کلیدی مختلفی را بر اساس امتیاز و میزان سختی مشاهده کرده و علاوه بر این پیشنهاداتی نیز برای بهبود CTR به شما ارائه خواهد شد.
با امکان فیلترگذاری متعددی که شامل کلمات جدید، قدیمی و تاپ وجود دارد میتوانید لیستی از کلمات کلیدی را به صورت پیشنهادی دریافت کرده و از انها در مقاله و سایت خود استفاده کنید. پیشنهاد میکنم حتما سری به این ابزار بزنید.
Alexa pro
احتمالا همه شما با ابزار الکسا که برای رتبه بندی سایتها مورد استفاده قرار میگیرد آشنا هستید. الکسا محصولی از شرکت بزرگ آمازون است که بر اساس الگوریتمهای متعددی سایتها را بر اساس بازدید رتبه بندی میکند. پس از این در مقاله آموزش افزایش رتبه الکسا نیز به معرفی راهکارهایی برای بهبود رتبه در این سایت پرداختیم.
هر سایت در الکسا دارای صفحه اختصاصی است که در ان وضعیت سایت بر اساس مقدار بازدید، تعداد ورودی از موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی به صورت درصدی نمایش داده میشود. علاوه بر این میتوان دید که سایت بیشتر روی چه کلماتی رتبه خوبی داشته و در کنار آن نیز الکسا به شما پیشنهاد خواهد داد بر اساس فعالیتی که دارید، روی چه کلماتی شانس رتبه گرفتن را دارید.
این ابزار در نسخه پولی خود به شما این امکان را میدهد که این اطلاعات را به صورت کامل مشاهده کنید. در حالی که در نسخه رایگان صرفا تعداد محدودی از این اطلاعات، ان هم در بازه زمانی طولانی مدت که از آپدیت شدن آنها زمان زیادی میگذرد نمایش داده میشود.
شما با خرید اکانت الکسا پرو میتوانید اولا سایتهای رقبا را در این ابزار وارد کرده و سپس با جستجوی کلمات کلیدی مختلف رتبه هر کدام، میزان سختی و در نهایت بهترین کلمه کلیدی که میتوانید برای رتبه گرفتن روی آن تمرکز کنید را به دست بیاورید. سپس از کلمات کلیدی وابسته به آن که به شما نمایش داده میشود درون محتوا و لینک سازی خود نیز استفاده کنید.
KWfinder
اگر به دنبال یک ابزار اختصاصی هستید که به صورت تخصصی برای شناسایی کلمات کلیدی طراحی شده باشد، استفاده از KWfider میتواند یکی دیگر از اولویتها باشد. این ابزار با توجه به الگوریتمهایی که دارد، به شما کمک میکند تا ابتدا روی کلمات کلیدی طولانی یا به اصطلاح long tail ها تمرکز کنید که شانس رتبه گرفتن در آنها بالاتر است و از طرفی دقیقا پاسخ چیزی است که کاربران آن را جستجو خواهند کرد.
در نتیجه میتواند بهترین ابزار جستجوی کلمه کلیدی از این نظر باشد تا ترافیک بیشتری را در سایت خود داشته باشید. از آنجایی که انتخاب هوشمند کلمات کلیدی از مهمترین ویژگی این ابزارهاست، این سایت دارای قابلیت وارد کردن آدرس دامنه یا آدرس صفحه خاصی از یک دامنه است تا بتوانید آن را بر اساس کلمات کلیدی که بهترین گزینه هستند را نیز آنالیز کنید.
در کنار همه این موارد امکانات مختلفی قرار داده شده تا بتوانید بر اساس فیلترهای گوناگونی نظیر انتخاب زبان، موقعیت مکانی در جستجوی کاربر، پیشنهادات در موتور جستجو، کیزان رقابت و سختی کلمه و… روی هر کلید واژه مطالعه دقیقی داشته باشید.
پیشنهادات گوگل در نتایج جستجو
یکی دیگر از ابزار برای یافتن کلمات کلید هم که به صورت رایگان در دسترس است، استفاده از google suggestion است. وقتی شما شروع به جستجوی یک کلمه میکنید، گوگل بر اساس ترتیب کلمات و جستجویی که در حال حاضر بیشترین مقدار را دارد کلمات کلیدی مختلفی را به شما پیشنهاد میکند.
علاوه بر این وقتی صفحه را در نتایج جستجو مشاهده میکنید، در انتهای صفحه نیز پیشنهادات مختلفی بر اساس جستجویی که شما انجام دادید به شما ارائه خواهد داد که به این کلمات کلیدی LSI گفته میشود. شما میتوانید پس از انتخاب کلمه کلیدی اصلی خود، از این کلمات درون محتوا (خصوصا در تگهای H) استفاده کنید که شانس بیشتری را برای گرفتن رتبه در این کلمات در اختیار شما قرار خواهد داد.
Google Trends
بعد از اینکه از ابزار مختلف معرفی شده استفاده کردید، استفاده از گوگل ترند که یک ابزار رایگان برای بررسی آمار کلمات مختلف است گزینه خوبی خواهد بود تا انتخاب خود را برای کلید واژهها نهایی کنید.
شما میتوانید با وارد کردن کلمات کلیدی در این ابزار وضعیت جستجو را بر اساس منطقه و موقعیت کاربران مشاهده کرده و بدانید که در طول دوره زمانی خاصی چقدر افزایش یا کاهش داشتهاند یا اینکه در چه زمانی از سال بیشترین جستجو را خواهند داشت.
استفاده از این ابزار همچنین به شما کمک میکند که بتوانید علاوه بر کشور، بر اساس شهر نیز ببینید که بیشترین جستجو مربوط به چه استانهایی است. این ویژگی نیز کمک میکند تا بر اساس کلماتی که مربوط به یک منطقه خاصی هستند تمرکز بهتری داشته و از کلمات کلیدی درست استفاده کنید.
امکان فیلتر کردن کلمات بر اساس دسته بندی، جستجوی وب، جستجوی تصاویر، جستجوی یوتوب و کلمات کلیدی مرتبط نیز فراهم شده تا به شکل بهتری بتوانید روی انتخاب کلمه کلیدی اصلی تمرکز کنید. هر کلمه کلیدی نیز با رنگ جدایی نمایش داده میشود که در چند نمودار مختلف دایرهای، میلهای و خطوط منحنی میتوانید وضعیت جستجو، نمایش و کلیک را به صورت تقریبی مشاهده کنید.
جمع بندی و کلام آخر
در این مقاله به معرفی ۹ تا از بهترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی پرداختیم و با بررسی و مقایسه امکانات و ویژگیهایی که هر کدام دارند به شما کمک کردیم که چطور میتوانید برای سایت و مقالات کلمات کلیدی و کلید واژه اصلی را انتخاب کنید.
پیشنهاد میکنم برای اینکه نتیجه خوبی از آنالیز کلمات کلیدی بگیرید حتما از نسخه پرو این ابزار به صورت ترکیبی استفاده کنید. چرا که این ابزار طوری هستند که الگوریتمهای مختلفی دارند و بهتر است که برای نتیجه گیری بهتر از چند ابزار با هم استفاده کنید.
در صورتی که شما هم ابزار دیگری را میشناسید که با استفاده از آن میتوان به دنبال یافتن کلمات کلیدی بود در بخش نظرات ارسال کنید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم.
[ad_2]