[ad_1]
ما آدمهایِ مدرنِ قرنِ بیستویکی، خیلی خوششانسیم! چرا؟
چون داریم در روزگاری زندگی میکنیم که به لطف تکنولوژی، میشود خیلی کارها را سریعتر و سادهتر از قبل انجام داد! از ارسال یک نامۀ ساده بگیرید، تا راه انداختن یک مغازه.
برای ارسال نامه دیگر نیازی نیست که با دود ارتباط برقرار کنیم یا حتی به اداره پست برویم و منتظر باشیم تا چند هفته بعد، پیاممان به معشوق برسد. الان در عرض چند ثانیه، با ارسال یک ایمیل یا پیامک ساده کارمان راه میافتد.
برای ساختن مغازه هم، دیگر لزومی به اجازه ملک و دکوراسیون و غیره نیست! با راه اندازی سایت میتوانیم یک ویترین همیشگی برای خودمان درست کنیم و اگر خواستیم، محصولاتی را برای فروش بگذاریم. حتی راه اندازی سایت هم دیگر کار پیچیدهای نیست؛ در حال حاضر آنقدر ابزارها و سیستمهای مختلف ساخته شدهاند، که به کمک آنها هر کسی حتی بدون داشتن مهارت و دانش برنامهنویسی، میتواند سایت خودش را بسازد.
در مقاله امروز ایرانسرور، میخواهیم خیلی شفاف راجع به ساختن سایت صحبت کنیم و ۶ مرحله کلی برای ایجاد هر نوع وبسایتی را مرور کنیم. بعد از خواندن این مقاله میتوانید با دید بازتر شروع به ساختن سایتتان کنید. با ما همراه باشید.
داشتن وبسایت به چه دردی میخورد؟
به نظر شما، واقعا داشتن یک وبسایت چه کمکی میکند؟
آنهایی که تجربه این کار را داشتهاند، میدانند منظور من چیست. در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، لزوم داشتن یک وبسایت برای کسب و کارها بیشتر احساس میشود. با چند تا عدد و رقم میگویم که دقیقا داشتن یک وبسایت به چه دردی میخورد.
طی آمارهای سایت اینترنت لایو استیت (Internet Live State) بیش از نیمی از مردم جهان کاربر اینترنت هستند. آخرین باری که به این سایت مراجعه کردم، ۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون نفر کاربر اینترنت بودند. شما هم میتوانید آمار بهروز شده را در این سایت ببینید.
نکته مهم دیگر این که همین الان بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون سایت فعال وجود دارد که در حال ارائه خدمات مختلف به کاربران در سراسر دنیا هستند.
آمارهای این سایت میگوید در ایران بیش از ۳۹ میلیون سایت فعال وجود دارد و در این لیست، ایران در رتبه هجدهم دنیا جای گرفته است. خب از این آمارها نتیجه میگیریم که چقدر اینترنت در دنیای امروز مهم است و تاثیر چشمگیری در زندگی همه ما داشته و دارد.
فکر کنید تنها بخش کوچکی از آمارهایی که دادیم، مشتری شما باشند. فکر میکنید چقدر کسب و کار شما رشد میکند؟ مشتریان شما چند برابر میشوند؟همه اینها بهعلاوه دهها دلیل دیگر نشان میدهد که داشتن وبسایت اهمیت زیادی دارد.
ایجاد سایت فقط به فروشگاههای اینترنتی و کسب درآمد از طریق فروش محصول ختم نمیشود؛ شما با داشتن یک سایت میتوانید خودتان را در حوزه کاریتان معرفی کنید، نمونه کارهایتان را به نمایش بگذارید و با تولید محتوای تخصصی، پرسنال برندینگ انجام دهید. به این ترتیب، افرادی که بهدنبال فردی مثل شما هستند، با کمی جستجو در اینترنت میتوانند به سایتتان برسند و پیشنهاد شغلیشان را مطرح کنند.
فکر میکنم کنجکاو شدهاید و احتمالا از خودتان میپرسید، پس هزینههای سایت چی؟ و اصلا راه اندازی یک سایت چقدر هزینه دارد؟
سوال خوب و بهجایی است.
هزینه راه اندازی سایت چقدر است؟
اینکه صفر تا صد راه اندازی سایت، با چه هزینهای تمام شود، کاملاً بستگی به این دارد که از چه روش برای ایجاد سایت استفاده کنید و سایت شما چقدر توسعه پیدا کند. حتی اینکه چه نوع هاست یا دامنهای بخرید هم روی کم و زیاد شدن این هزینهها تاثیر دارد.
مسلماً اگر بخواهید یک سایت شخصی ایجاد کنید، با استفاده وردپرس، خرید یک قالب آماده و افزونههای لازم، هزینه کمی در حد ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون متقبل میشوید. این هزینه با توسعه بیشتر سایت، ممکن است افزایش پیدا کند.
اما اگر قصدتان راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات فیزیکی یا دانلودی است، این هزینه بالاتر میرود. البته باز هم هزینهها بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. مثلاً اگر بخواهید یک فروشگاه کوچک تا متوسط داشته باشید، با استفاده از سایتساز (یا فروشگاهساز) ۱ تا ۲ میلیون تومان در سال هزینه باید بپردازید.
یا اگر بخواهید از CMS های فروشگاهی مثل پرستاشاپ و مجنتو استفاده کنید، هزینه خرید قالب، شخصیسازی آن، هزینه توسعهدهنده، اقزونهها و … را باید جمع بزنید که چیزی حدود ۲ تا ۱۰ میلیون (بسته به نوع فروشگاه شما) میشود.
اگر هم بخواهید که یک فروشگاه بزرگ (در حد دیجیکالا) داشته باشید که سیستم مدیریت محتوای آن اختصاصی است و تیم برنامهنویسی روی آن کار کرده، حدود ۱۰۰ میلیون تومان در سال را باید در نظر داشته باشید.
توجه: دقت کنید که این هزینهها فقط درباره راهاندازی سایت هستند و برای نتیجه گرفتن از آن باید هزینههای دیگری مثل بازاریابی، تولید محتوا، استخدام کارمندان و … هم کنار بگذارید. اما بااینحال، فراموش نکنید که هزینه راهاندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی، بسیار کمتر از هزینههای راهاندازی یک مغازه یا فروشگاه فیزیکی است.
حالا که اطلاعات کلی و پیشنیازهای راهاندازی سایت را دانستید، بیایید مراحل کلی ساختن سایت را با هم مرور کنیم.
مراحل راه اندازی سایت؛ به زبان ساده
راهاندازی سایت، اصلاً کار پیچیدهای نیست! در این بخش ما ۵+۱ مرحله ساده را با شما مرور میکنیم، تا با فرآیند ساختن هر نوع سایتی آشنا شوید. شروع کنیم؟
قدم اول: هدف خود را تعیین کنید
در قدم اول باید ببینید چه نوع سایتی میخواهید بسازید. اینکه هدفتان را از سایت زدن مشخص کنید، باعث میشود که بدانید از چه مسیری باید بروید، چقدر باید هزینه کنید و از چه ابزارهایی کمک بگیرید.
مثلاً اگر هدفتان فقط نمایش رزومه کاریتان در اینترنت باشد، یک سایت کمهزینه با CMS وردپرس میتوانید ایجاد کنید.
یا اگر بخواهید یک فروشگاه اینترنتی برای فروش پوشاک بسازید، میتوانید کارتان را با یک CMS فروشگاهی که قابلیت گسترش و توسعه داشته باشد آغاز کنید. اینطوری خیالتان راحت است که با گسترش کارتان، سایتتان بلااستفاده نمیشود.
هدف شما چیست؟ میخواهید چه نوع سایتی بسازید؟ محصولاتی که میخواهید به سایت اضافه کنید، فیزیکی هستند یا دانلودی؟
قدم دوم: یک دامنه خوب انتخاب کنید
دامنه بخشی از آدرس سایت شما و بهنوعی معرف ماهیت آن است. اگر با دامنه، طرز کار آن و نحوه انتخاب یک نام دامنه خوب آشنایی ندارید، ضروری است که مقاله «دامنه چیست؟» را با دقت مطالعه کنید.
خب، بعد از اینکه هدفتان مشخص شد، نوبت این است که یک دامنه خوب، متناسب با هدف و ماهیت سایتتان انتخاب کنید. اگر سایت شخصی ایجاد میکنید، میتوانید نام و نام خانوادگی خودتان را برای دامنه استفاده کنید (مثلاً adelferdosiour.ir).
اگر سایت فروشگاهی میخواهید راهاندازی کنید، میتوانید از نام برندتان بهتنهایی یا در ترکیب با کلمات مرتبط استفاده کنید (مثلاً darkoobdress.ir یا lebas.com).
⚠️ حواستان باشد که گفتیم نزدیک به ۲ میلیارد سایت فعال وجود دارد. این یعنی ممکن است نامی که میخواهید به عنوان دامنه خود ثبت کنید، قبل از شما توسط فرد دیگری خریداری شده باشد. قبل از ثبت دامنه میتوانید از طریق سایت whois دامنه خود را چک کنید و ثبت بودن یا نبودن آن مطمئن شوید. اگر دامنه مورد نظر قبلا ثبت شده بود اطلاعات ثبت کننده را از سایت whois بردارید و با مالک دامنه در خصوص انتقال آن گفتوگو کنید.
ما در مقاله «whois چیست؟» همه چیز را در مورد استعلام دامنههای عمومی و ایرانی گفتهایم. اگر نیاز به راهنمایی داشتید، این مطلب را مرور کنید.
در مورد هزینه دامنه هم، پسوندهای دامنهها تعیینکننده قیمت آن هستند. ثبت و مالکیت دامنه معمولاً بهصورت یک ساله است و شما باید بعد از گذشت ۱ سال، دوباره هزینهای را پرداخت و دامنه را تمدید کنید؛ وگرنه دامنه از مالکیت شما خارج میشود و ممکن است شخص دیگری آن را ثبت کند.
? شما میتوانید در سایت ایرانسرور، دامنههای مختلف را جستجو و دامنه مدنظر خودتان را ثبت کنید. برای خرید دامنه کلیک کنید.
قدم سوم: یک هاست مناسب بخرید
بعد از انتخاب دامنه، وقت آن رسیده تا یک هاست خوب هم برای سایت خود خریداری کنید. هاست همان فضایی است که تمام محتویات سایت شما – از سیستم مدیریت محتوا گرفته تا تصاویر و ویدئوها – در آن نصب یا ذخیره میشوند.
برای اینکه بهتر متوجه شوید، دامنه، آدرس سایت شما در فضای اینترنت است (مثل نام خیابان و کوچه) و هاست دقیقا خانه شما است.
در ظاهر شاید هاست دیده نشود، اما از آنجایی که تمام اطلاعات سایتتان در این فضا قرار میگیرد، از اهمیت زیادی برخوردار است. واضح بگویم که انتخاب هاست اشتباه، باعث ضرر مالی یا حتی از دسترس خارج شدن وبسایت شما در هنگام افزایش ترافیک خواهد شد.
برای خرید یک هاست خوب به چه نکاتی توجه کنیم؟
اول از همه، بهتر است که با انواع هاست آشنا شوید، تا بدانید که کدامیک به درد کار شما میخورد. اینطوری هزینه اضافی نمیپردازید و سایتتان هم به دلایل مختلف دچار مشکل نمیشود.
برای آشنا شدن با انواع هاست، میتوانید مقاله «هاست چیست» را بخوانید و اطلاعات کاملی بهدست آورید.
بعد از اینکه با انواع هاست آشنا شدید، مقاله «بهترین هاست برای سایت من چیست؟» را نیز مروری بکنید تا با فاکتورهایی که موقع خرید هاست باید حواستان به آنها باشد، آشنا شوید.
در کل اگر بخواهیم یک راهنمایی خلاصه هم داشته باشیم، در شروع کار هاست اشتراکی و با توسعه کار، هاست وردپرس، سرور مجازی، هاست دانلود و … کار شما را راه میاندازند.
قدم چهارم: سایت را ایجاد کنید
خب، بعد از گذراندن ۳ مرحلۀ پیشنیاز، تازه میرسیم به مرحلۀ اصلی، یعنی ساختن سایت.
یادتان هست که در مرحلۀ اول راجعبه هدف صحبت کردیم؟ اگر هدفتان را بهدرستی تعیین کرده باشید، اینجا کارتان راحتتر است؛ چون در این بخش با روشها و ابزارهای مختلف برای ایجاد سایت آشنا میشوید و باید بنا به هدف و نیازتان، یکی را انتخاب کنید.
راه اندازی سایت با سایتساز
سایتساز آسانترین راه برای راه اندازی و طراحی سایت است. این روش، مناسب کسانی است که یا دانشی در زمینۀ کدنویسی و طراحی سایت ندارند، یا اینکه اصلاً فرصت این کار را ندارند و ترجیح میدهند وقتشان را صرف بخشهای دیگر کار کنند.
برای راهاندازی سایت با سایتساز، نیازی به خرید هاست نیست و تنها در چند دقیقه، سایت اولیه شما حاضر میشود. تنها کاری که شما باید بکنید این است که سایت را به سلیقه خودتان شخصیسازی کنید، عنوان، منو و صفحات مورد نیاز را اضافه کنید و محتوای آن را بارگذاری کنید.
درست است که امکانات سایتساز به اندازه سیستمهای دیگر نیست، اما اگر بودجه شما محدود است و زمان کافی برای طراحی سایت ندارید، این روش انتخاب خوبی خواهد بود.
برای اینکه بیشتر با سایتساز آشنا شوید و کار کردن با آن را امتحان کنید، سایتساز ایران سرور را تست کنید.
راه اندازی سایت با سیستمهای مدیریت محتوا
احتمالاً نام وردپرس خیلی به گوشتان خورده و خیلیها تا الان طراحی سایت با وردپرس را به شما پیشنهاد کردهاند!
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است؛ اما غیر از وردپرس سیستمهای مدیریت محتوای دیگری هم وجود دارند که در مواردی مثل ایجاد فروشگاه اینترنتی، خیلی بهتر از وردپرس عمل میکنند.
درباره انتخاب یک CMS (یا همان سیستم مدیریت محتوای) خوب برای راهاندازی سایت، پیشنهاد ما استفاده از وردپرس برای سایت شخصی، استفاده از افزونه ووکامرس برای سایتهایی با تعداد محصولات محدود و استفاده از پرستاشاپ، مجنتو و اپن کارت، برای فروشگاههای کوچک تا متوسط است.
⭐ اگر دوست داشتید میتوانید ۲ مقالۀ زیر را بخوانید تا هم با مفهوم و انواع CMS آشنا شوید و هم اینکه بدانید هر CMS برای چه هدفی بهتر است:
توجه: خیلی از این سیستمهای مدیریت محتوا، بعد از نصب و راهاندازی اولیه، برای توسعه نیاز به ماژول یا افزونه دارند که باعث عملکرد بهتر سایت میشود. پس در کنار قالب، حواستان به افزونههای سیستمی که انتخاب میکنید هم باشد. مطمئن شوید که قالبها و افزونههای سیستم انتخابی، پاسخگوی نیاز شما باشند.
راه اندازی سایت با پلتفرم اختصاصی
در این روش شما یاباید خودتان دستبهکار شوید و برنامهنویسی کنید، یا اینکه کار را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید. بهتر است بدانید که هزینه راه اندازی سایت با پلتفرم اختصاصی، برای کسانی که خودشان برنامهنویسی نمیکنند، نسبتاً بالا است.
این روش بیشتر به درد افرادی میخورد که محدودیت بودجه ندارند و بهدنبال یک سایت منحصربهفرد و خاص، مطابق با نیازهای کسبوکارشان هستند.
قدم پنجم: دریافت اینماد و درگاه پرداخت
? این مرحله مخصوص کسانی است که میخواهند سایت فروشگاهی ایجاد کنند؛ پس اگر قصدتان راهاندازی یک سایت شخصی یا خبری است، میتوانید از این مرحله بگذرید.
خب؛ فروشگاه اینترنتی، بدون درگاه پرداخت عملاً به هیچ دردی نمیخورد! و برای اینکه درگاه پرداخت بانکی بگیرید، ابتدا باید نشان اعتماد یا اینماد دریافت کرده باشید.
در مقاله آموزش دریافت E-namad میتوانید بهراحتی با مراحل دریافت این نشان الکترونیکی آشنا شوید. بعد از اینکه اینمادتان تائید شد، باید مدارک حقوقی یا حقیقی خود را آماده کنید و برای دریافت درگاه مستقیم پرداخت، به بانک مورد نظر مراجعه کنید. این پروسه اداری ممکن است کمی طول بکشد و بعد از تائید مدارک، یک برنامهنویس باید تکهکدی را برای نصب درگاه روی سایتتان اضافه کند.
یک نوع دیگر درگاه پرداخت هم داریم که به آن درگاه واسط پرداخت میگویند. در درگاههای واسط، یک شرکت از قبل مراحل اداری را پشت سر گذاشته و پول خرید از سایت شما، ابتدا به حساب این شرکت ریخته میشود؛ سپس به صورت روزانه یا در یک بازۀ زمانی مقرر، جمع مبالغ به حساب شما حواله میشود.
دردسرهای درگاه واسط از درگاه مستقیم خیلی کمتر است و آن پروسههای طولانی اداری و نیاز به کدنویسی را ندارد. حتی اگر درگاه دچار مشکل شود، وظیفۀ حل این مشکل، بر عهدۀ شرکت واسطه است. فقط تنها عیبی که وجود دارد این است که پول بهصورت آنی به حساب شما ریخته نمیشود.
قدم ششم: ادامه دهید …
بعد از همۀ این مراحل، سایت شما تازه ایجاد شده و از حالا به بعد، نیاز به نگهداری و توسعه دارد تا رشد کند و به بار بنشیند!
حالا شما باید بازاریابی اینترنتی را شروع کنید، درشبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید، بهصورت هدفمند محتوا تولید کنید و سئوی اصولی، رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل بهدست آورید.
حتماً میدانید که، گوگل و شبکههای اجتماعی، کانالهایی هستند که بیشترین تعداد مخاطب یا مشتری را میتوانند به سایت شما سرازیر کنند.
بعد از مدتی همه کارها به یک روال عادی تبدیل میشود. صبور باشید تا نتیجه بگیرید.
نتیجهگیری
حالا نوبت شما است تا نتیجهگیری کنید. چه دامنهای میخرید و از چه هاستی استفاده میکنید؟ از کدام روش برای راه اندازی سایت خود استفاده میکنید؟ بودجه شما چقدر است؟
اگر هنوز هم در انتخاب راهکار مناسب خود مردد هستید، میتوانید روی کمک ما حساب کنید. سوالات خود را در قسمت کامنتها از ما بپرسید تا بتوانیم از این طریق به شما کمک کنیم.
***
سوالات متداول
روش کم هزینه برای ساخت سایت کدام است؟
اگر قرار نیست یک بیزینس خیلی بزرگ راه اندازی کنید، میتوانید از سیستمهای مدیریت محتوا (مثل وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و …) یا سایتساز استفاده کنید. در این مقاله توضیح دادهایم که هر یک از این روشها چه مزایا و معایبی دارند.
ساخت سایت در گوگل چگونه است؟
شما با مراجعه به آدرس sites.google.com/site میتوانید یک سایت ساده برای کسبوکارتان ایجاد کنید. اما ما این روش را به شما توصیه نمیکنیم. چراکه هم به دلیل تحریمها به مشکل میخورید هم این سرویس گوگل در مقایسه با نمونههای مشابه، ضعیف است.
[ad_2]