[ad_1]

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: ۱ میانگین: ۵]

راستش را بخواهید این روزها ده‌ها روش بازاریابی اینترنتی ایجاد شده که هر یک در حوزه دیجیتال مارکتینگ به بخش‌هایی بزرگ و جدا گروه‌بندی شده‌اند که نمی‌توان گفت فردی به خوبی بتواند با تمامی حوزه‌ها در مدت زمان کوتاهی کار کرده و آن را به بهترین شکل ممکن فرا گرفته باشد. بلکه لازم است سال‌ها زمان، تجربه و آزمون و خطا برای ان صرف شده باشد.

با وجود این میزان تعدد در راهکارهای مختلف، مطمئنا استفاده از ساختار لینکی که قرار باشد از لینک مستقیم صفحه استفاده کنیم زیاد هم جالب نیست؛ چون واقعا نمی‌دانیم که کاربرانی که از هر صفحه وارد شده‌اند، چند درصد از این آمار بازدید کلی به سایت ما را تشکلی می‌دهند. برای همین باید از لینک UTM استفاده کنید. چه برای جشنواره‌های فروش و چه در حالت عادی برای زمان‌هایی که کاربران قرار است از بخش‌های مختلفی به سایت ارجاع داده شوند.

در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد که UTM چیست و چطور به کمک آن می‌توانید روی ورودی‌هایی که از رسانه‌های مختلفی دارید مطالعه و بررسی دقیقی داشته باشید.

لینک UTM چیست؟

اجازه دهید با ذکر یک مقال شروع کنم. فرض کنید سایت شما در زمینه فروش لباس فعالیت دارد که هر سه گروه مردانه، زنانه و بچگانه را تشکیل می‌دهد. سال نو شده و مردم حسابی برای نو شدن به سمت خرید لباس پیش خواهند رفت. شما هم برای اینکه سهم خود را از این بازار پر رونق صید کنید، سعی می‌کنید تا یک کمپین سنگین تبلیغاتی را به روش‌های مختلفی اجرا کنید که می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌ها
  • تبلیغات در گوگل
  • تبلیغات کلیکی
  • درج بنر تبلیغاتی در سایت‌ها
  • ارسال خبرنامه ایمیلی
  • ارسال خبرنامه پیامکی
  • تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
  • و…

همانطور که می‌بینید روش ها و رسانه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید کاربران را از طریق آنها به سایت خود جذب کنید. اما یک نکته وجود دارد؛ مطمئنا این شاید اولین و صد البته آخرین کمپین تبلیغاتی شما نخواهد بود و چون هزینه گزافی بابت تبلیغات ان پرداخت می‌کنید، حتما باید بدانید که دقیقا از هر رسانه چند درصد از کاربران کل وارد سایت شما خواهند شد.

در نتیجه نیاز به ابزاری دارید که بتوانید این امار را رصد کنید. اینجاست که استفاده از لینک UTM به شما کمک می کند. در واقع این لینک دارای یک سری پارامتر است که به کمک آن می‌توانید رسانه، نام کمپین، روشی که برای ارجاع کاربر به سایت استفاده شده و حتی کلمات کلیدی که کاربران شما را از طریق آن پیدا کرده‌اند بدانید.

کار لینک UTM دقیقا همین است که در قالب یک لاگ این آمار را به صورت دسته بندی شده در سیستم آمارگیر گوگل آنالیتیکس یا هر آمارگیر دیگری که از این ابزار پشتیبانی می‌کند ثبت و ضبط کنید. با انجام این کار شما می‌توانید بدانید که تبلیغ کردن فروش لباس در یک رسانه‌ای که در زمینه کالای دیجیتال فعالیت دارد، ورودی زیادی برای شما نخواهد داشت؛ اما در مقابل رسانه دیگری که در زمینه لوازم آرایش و سایر گروه‌های مد فعالیت داشته ورودی خوبی را به شما می‌دهد. چرا که آنها دقیقا کاربرانی هستند که می‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند.

مزایا و کاربردهای استفاده از UTM

همانطور که اشاره کردم استفاده از این نوع لینک کمک می‌کند تا روی ورودی کاربران خود به سایت از رسانه‌های مختلف کنترل داشته باشید. اینکه قرار باید لینک صفحات خود را در هر جایی وارد کنید، اصلا منطقی نیست. چرا که در آینده لازم است بدانید روی چه رسانه‌هایی کم کاری شده که می‌توانید با بازاریابی و تمرکز روی آن، کاربران را از آن رسانه هم به سایت خود بکشید. در ادامه به معرفی چند مزیت و کاربرد لینک UTM می‌پردازم.

شبکه های اجتماعی

این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی جزو بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما شده است. هر روزه می‌بینیم که کاربران در حال توییت کردن، ارسال استوری و پست اینستاگرام و گفتگو و دنبال کردن اخبار روز در تلگرام هستند. برای همین به بستری رایگان و البته عالی برای تبلیغات و جذب کاربران به سایت تبدیل شده‌اند تا بتوانید از آن به عنوان یک راهکار عالی برای بازاریابی و افزایش فروش استفاده کنید.

شما می‌توانید برای اینکه بدانید از هر یک از شبکه‌های اجتماعی چه تعداد ورودی دارید و عمده کاربرانتان نیز از طریق کدام یک تامین می‌شود، قادر به استفاده از لینک‌های UTM هستید. استفاده از این نوع لینک کمک می‌کند تا روی سایر شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید تا تعداد دنبال کننده‌ها را بالاتر برده و هدفمند‌تر از آنها استفاده کنید. می‌توانید در بخش‌های مختلفی مثل موارد زیر از لینک UTM در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

  • استفاده در لینک بیوگرافی
  • استفاده در لینک پست‌ها و توییت‌ها
  • استفاده در استوری و فلیت

خبرنامه ایمیلی و پیامکی

به جرات می‌توان گفت که استفاده از ساختار لینک UTM را این روزها بیش از هر چیزی در ایمیل مشاهده کردید. اگر در خبرنامه‌ها ایمیلی و پیامکی عضو باشید حتما از طرف سایت‌های مختلفی ایمیل و پیامک اطلاع رسانی و شرکت در جشنواره‌های خرید برای شما ارسال شده است.

برخی از این سایت‌ها برای اینکه نظارت درست و بهتری روی کمپین‌های خود داشته باشند، علاوه بر اینکه از لینک UTM استفاده می‌کنند، از سایت‌های کوتاه کننده لینک هم کمک می‌گیرند تا رهگیری کاربران و آماری که از هر کمپین تبلیغاتی و رسانه‌های مختلف دارند را بتوانند از دو طریق مدیریت کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا مطالعه بهتری روی رفتار کاربرانشان داشته باشند.

شما می‌توانید با قرار دادن لینک‌های خود به صورت UTM در محتوای ایمیل و خبرنامه ارسالی بدانید که از هر رسانه چه تعداد کلیکی دریافت می‌کنید. به عنوان نمونه به این مثال توجه کنید.

فرض کنید من یک جشنواره فروش عطر زنانه را به مناسبت روز زن انتخاب کرده‌ام. در این صورت تبلیغات در رسانه‌های مختلفی را آغاز خواهم کرد. اما برای اینکه بتوانم بدانم از هر رسانه چه تعداد کاربری به سایت ارجاع شده می‌توانم از لینک UTM استفاده کنم. در ساختار لینک UTM امکان اینکه مربوط به کدام کمپین است؟ از کدام رسانه کاربر وارد شده؟ و نوع کمپین چگونه بوده قابل مشخص کردن و شناسایی است.

تبلیغات و رپورتاژ آگهی

بسیاری افراد هم تمایل دارند تا از تبلیغات به صورت بنری یا رپورتاژ آگهی استفاده کنند. مطمئنا در هر کمپین تعدد زیادی از نظر انتخاب رسانه برای درج انواع تبلیغات وجود دارد، برای اینکه در این حالت هم بتوانید بدانید از هر رسانه چه تعداد کاربری در یک بازه زمانی وارد سایت شما شده لازم است که از لینک‌های UTM استفاده کنید.

مثلا برای تبلیغات رپورتاژ آگهی یا حتی تبلیغات بنری می‌توانید چند کمپین مانند نمونه‌های زیر اجرا کنید.

  • نام یکی از کمپین‌ها رو روی NEWS انتخاب می‌کنید تا برای تبلیغات در سایت‌های خبری از آنها استفاده کنید.
  • یکی از کمپین‌ها را برای شبکه‌های اجتماعی در نظر می‌گیرید و از social استفاده می‌کنید.
  • و…

آیا استفاده از لینک UTM به شکل هوشمندانه‌تری هم فراهم است؟

مطمئنا پاسخ مثبت است. به عنوان نمونه بخش‌های زیادی از سایت ما هستند که ابزارهایی مثل فیدخوان(RSS) را در اختیار ما قرار می‌دهند. بسیاری از کاربران هم مطالب سایت‌ها را از همین طریق دنبال می‌کنند. برای همین منظور لازم است که نسبت به پیاده سازی لینک‌های UTM برای این نوع ساختارها بکنید.

لپ کلام این که در هر جایی که لینک سازی قرار است خارجی باشد(نه داخلی، دلیل آن را در انتهای مقاله ذکر می‌کنم)، بهتر است که از لینک UTM استفاده کنید و ببینید که بازدیدکنندگان شما از چه جاهایی به سایت ارجاع می‌شوند.

انواع پارامترهای قابل استفاده در لینک های UTM

لینک‌های UTM همانطور که در ابتدای مقاله بررسی شد، از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شوند. بخش اول مربوط به دامنه و آدرس صفحه سایت شماست و بخش دوم مربوط به ساختار UTM و پارامترهایی است که در آن قرار دارند.

در حال حاضر امکان استفاده از ۵ پارامتر مختلف در ساختار این نوع لینک قرار دارد. ضروری است که حتما از ۳ پارامتر اولیه استفاده کنید، اما دو پارامتر دیگر اختیاری هستند و به انتخاب خود شما بستگی دارد که از آنها استفاده کنید یا نه. این پارامترها شامل موارد زیر هستند.

منبع کمپین(Campaign Source)

این پارامتر که با utm_source مقداردهی می‌شود برای ما دقیقا مشخص می‌کند که کاربران از چه رسانه‌ای وارد سایت شده‌اند. به عنوان نمونه می‌توانید برای رسانه‌های مختلفی زیر به این صورت از آن استفاده کنید.

  • گوگل: utm_source=google
  • تلگرام: utm_source=telegram
  • توییتر: utm_source=twitter
  • مهر نیوز: utm_source=mehrnews

همانطور که می‌بینید کافی است مقدار پارامتر utm_source را وارد کرده و پس از آن به کمک کاراکتر = مقدار آن را با نام رسانه تعیین کنید. استفاده از این پارامتر در لینک اجباری است.

رسانۀ کمپین(Campaign Medium)

به کمک این پارامتر که با utm_medium مقداردهی می‌شود می‌توانید نوع کمپین را مشخص کنید. معمولا کمپین‌های ما به شکل‌های زیر هستند.

  • بنر: utm_medium=banner
  • ایمیل: utm_medium=email
  • تبلیغات کلیکی: utm_medium=cpc
  • فید یا خبرخوان سایت: utm_medium=rss یا utm_medium=feed

استفاده از این پارامتر هم ضروری است و به شما کمک می‌کند که نوع کمپین‌های خود را مشخص کنید.

نام کمپین(Campaign Name)

سومین پارامتر ضروری که حتما باید از آن استفاده کنید نام کمپین شما را مشخص می‌کند که می‌توانید آن را با utm_campaign مقداردهی کنید. به عنوان نمونه شما در طول سال کمپین‌های مختلفی را برای فروش مشخص می‌کنید که می‌توانید به شکل‌های زیر از آنها استفاده کنید.

  • جشنواره جمعه سیاه: utm_campaign=black-friday
  • جشنواره یلدا: utm_campaign=yalda
  • و…

ممکن است شما جشنواره‌های خاصی هم داشته باشید که مختص به خودتان است. مثلا شاید در هر سه شنبه خرید برای کاربران را با امکان ارسال رایگان  فراهم کنید که می‌توانید از چیزی مثل utm_campaign=tuesday استفاده کنید.

کلمات کلیدی کمپین(Campaign Term)

استفاده از این پارامتر اختیاری است. این پارامتر به ما کمک می‌کند که بدانیم کاربران ما با جستجوی چه کلماتی یا اینکه از چه کلیدواژه‌هایی در رسانه‌های مختلف به ما رسیده‌اند. مقدار این پارامتر با utm_term مشخص می‌شود.

  • utm_term=خرید_ساعت
  • utm_term=قیمت_ساعت_رولکس

به عنوان مثال فرض کنید یک کمپین خرید ساعت زنانه راه‌اندازی کردید و از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنید. در این صورت برای کمپین گوگل ادز خود می‌توانید برای کلمات کلیدی مختلف مقدار utm_term را مشخص کنید تا بدانید کاربران با چه کلماتی روی تبلیغ شما در گوگل کلیک کرده و به سایتتان وارد می‌شوند.

محتوای کمپین(Campaign Content)

آخرین مورد از پارامتر اختیاری هم مربوط به محتوای کمپین است که با utm_content مقداردهی می‌شود. به کمک این پارامتر می‌توانید محتوای کلی را برای لینک‌های خود مشخص کنید. به عنوان مثال اگر لینک شما برای خرید لپ تاپ است، می‌توانید از utm_content=laptop استفاده کنید. یا اگر قرار است محتوای لینک روی قیمت این محصول مانور داده باشد از مقدار utm_content=laptop-price استفاده کنید.

نحوه ساخت لینک UTM

سه راه برای ایجاد لینک‌های UTM وجود دارند. هم می‌توانید از ابزار آنلاین برای این کار کمک بگیرید و هم اینکه از روش دستی استفاده کنید. البته در ابتدا شاید نتوانید به شکل سریعی از روش دستی استفاده کنید که با کمی تمرین ملکه ذهنتان خواهد شد.

روش اول: استفاده از ابزار UTM Generator

در این روش می‌توانید از ابزار پیشنهادی خود گوگل که Campaign URL Builder نام دارد کمک بگیرید. البته دسترسی به این ابزار با آی‌پی ایران فراهم نیست و مجبور به استفاده از VPN هستید. برای مشاهده این ابزار کافی است روی دکمه زیر کلیک کرده و بر اساس توضیحاتی که در ادامه داده می‌شود لینک UTM خود را آنلاین بسازید.

Campaign URL Builder

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید من در اینجا قصد دارم که لینک دکمه‌ای که در خبرنامه برای افرادی که در خبرنامه وبلاگ سون هاست قرار دارند مشخص کنم. قرار است در این خبرنامه از شما برای خواندن این مقاله دعوت شده و یک کد تخفیف هم برای خرید هاست در انتهای آن به شما داده شود که اگر جزو ۱۰ نفر اولی باشید که این ایمیل را باز کرده و مشاهده می‌کنید، قادر به استفاده از این تخفیف خواهید بود. بنابراین به ترتیب زیر عمل می‌کنیم.

  1. در این فیلد آدرس دامنه یا صفحه داخلی خود را وارد کنید.
  2. منبع کمپین را مشخص کنید. چون من قرار است این لینک را درون خبرنامه قرار دهم، برای همین از نام newsletter استفاده می‌کنم.
  3. رسانه کمپین را مشخص کنید. در اینجا چون خبرنامه است از email استفاده می کنیم.
  4. نام کمپین خود را وارد کنید. من چون می‌خواهم از آن برای لینک دادن به وبلاگ سون هاست استفاده کنم، از عنوان یکی از مقالات استفاده کردم.
  5. کلمه کلیدی را در اینجا وارد کنید.
  6. محتوای کمپین خود را به صورت خلاصه مشخص کنید.
  7. حال لینک نهایی ساخته شده و با کلیک روی دکمه Copy URL می‌توانید آن را در حافظه کپی کنید.
  8. اگر آدرس طولانی است می‌توانید از ابزار پیشنهادی bitly برای کوتاه کردن آدرس استفاده کنید یا اینکه آدرس کپی شده را در کوتاه کننده لینک اختصاصی خود مثل zaya.io ایجاد کنید.

روش دوم: استفاده از افزونه مرورگر

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید می‌توانید با نصب افزونه Google Analytics URL Builder سریع‌تر و هوشمندانه‌تر در همان صفحه‌ای که قرار دارید لینک UTM برای خود ایجاد کنید. برای این منظور کافی است روی دکمه زیر کلیک کرده و سپس این افزونه را در مرورگر خود نصب کنید.

Google Analytics URL Builder

پس از نصب افزونه دکمه‌ای با عنوان همین افزونه به مرورگر گوگل کروم اضافه خواهد شد. با کلیک روی آن در هر صفحه‌ای که قرار دارید قادر به ساخت سریع لینک UTM خواهید بود.

حالا همانطور که در تصویر بالا می‌بینید هر یک از پارامترهای خود را مقداردهی کنید تا در نهایت لینک UTM در بخش Final URL ساخته شده و آن را کپی کنید. علاوه بر این می‌توانید با رفتن به صفحه تنظیمات این افزونه پارامترهای پیش‌فرضی را هم تعیین کنید که بیشترین استفاده را از آنها دارید. در این صورت نیازی نیست که هر بار برای هر صفحه از سایتی این پارامترها را پر کنید.

 

روش سوم: ساخت دستی لینک

در روش دستی شما باید این پارامترها را به صورت دستی در لینک خود وارد کنید. هر یک از پارامترها را توضیح دادم که باید به چه صورتی استفاده کنید. برای ایجاد لینک دستی ابتدا دو قانون زیر را در نظر بگیرید.

  • اول اینکه بعد از اینکه آدرس صفحه خود را مشخص کردید، بلافاصله پس از آن باید کاراکتر علامت سوال انگلیسی(?) را وارد کنید.
  • دوم اینکه در پارامترهای پنج گانه‌ای که معرفی کردم و استفاده از آنها برای ۳ پارامتر ضروری و دوتای دیگر اختیاری بود، هر یک را باید با کاراکتر & از هم جدا کنید.

حالا به نمونه لینک زیر دقت کنید. من قصد دارم برای همین مقاله پیش رو یک لینک UTM ایجاد کنم تا ببینم چه تعداد از کاربران از طریق توییتر به آن مراجعه خواهند کرد.

https://blog.7ho.st/what-is-utm-link/?utm_source=twitter&utm_medium=share&utm_term=UTM&utm_content=utm_چیست&utm_campaign=مقاله

اگر به ترتیب این آدرس را بررسی کنید شامل:

  1. آدرس صفحه و در انتهای آن کاراکتر ?(دقت کنید که از علامت سوال فارسی استفاده نکنید).
  2. پارامترهای کمپین که هر کدام با & از هم جدا شده‌اند.

بعد از اشتراک گذاری و استفاده از این لینک از طریق گوگل آنالیتیکس قادر به مشاهده آمار هستید و بر اساس نام‌ها و مقادیری که برای این پارامترها تعیین کردید، می‌توانید بدانید که از هر کمپین چه تعداد ورودی داشتید. سایر اطلاعات دیگر همچون بانس ریت، زمان ماندن این گروه از کاربران در سایت، مراجعه به صفحات دیگر و… نیز از این طریق قابل مشاهده است.

چطور گزارش آمار و کلیک UTM را ببینیم؟

برای مشاهده آمار و جزییات کلیک ها کافی است مشابه تصویر زیر وارد بخش Acquisition در گوگل آنالیتیکس شده و سپس مسیر Campaign> All campaigns را دنبال کنید.

همانطور که در تصویر می‌بینید لیستی از کمپین‌ها در اینجا نمایش داده می‌شود که با ورود بر روی هر کدام می‌توانید امار کلیک و گزارش‌ها را به صورت تفکیک شده ببینید.

چرا نباید از UTM برای لینک داخلی استفاده کرد؟

اگر دقت کنید در ابتدای مقاله گفتم که برای لینک‌های خارجی خود از این نوع ساختار استفاده کنید و اکیدا توصیه کردم که برای لینک‌های داخلی از ان استفاده نکنید. دلیل این موضوع به این خاطر است که اگر از این حالت استفاده کنید، آمار گوگل آنالیتیکس به هم خواهد ریخت.

فرض کنید کاربری از طریق گوگل وارد سایت شما شده و حالا روی یک لینک UTM داخلی کلیک کرده است که وارد صفحه یکی از خدمات سایتتان شود. در این صورت این آمار در لینک UTM ثبت خواهد شد که مشخص می‌کنید این کاربری که از گوگل وارد شده، از طریق نوشته X وارد صفحه محصول شده است. اما از آنجایی که این کاربر قبل از هر چیزی از گوگل وارد سایت شما شده است، با کلیک روی لینک UTM ارجاع دهنده تغییر کرده و به عنوان کاربری نمایش داده می‌شود که از نوشته وارد صفحه محصول شما شده است. در واقع شما آمار اینکه این کاربر از گوگل وارد شده بود را از دست خواهید داد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به بررسی ساختار لینک UTM پرداخته و به شما آموزش دادم که استفاده از این نوع ساختار برای اینکه روی کمپین‌های فروش و کاربرانی که از رسانه‌های مختلف وارد سایت شما می‌شوند چگونه می‌توانید مطالعه داشته باشید. استفاده از این راهکار به شما بسیار کمک می‌کند تا روی بازاریابی و پیاده سازی روش های فروش سایت خود تمرکز بهتری داشته باشید.

بعد از آن روش‌های ساخت لینک UTM را بررسی کرده و به معرفی دو ابزار و نحوه ساخت دستی آن پرداختیم. در صورتی که سوال یا مشکلی در این خصوص دارید از بخش نظرات ارسال کنید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم.

[ad_2]

اشتراک گذاری