[ad_1]

مقالۀ «فریلنسرهای تازه‌کار چگونه می‌توانند پروژه بگیرند؟!» را یادتان هست؟

در این مقاله دربارۀ فریلنسر شدن و راه‌ها و جاهای پیدا کردن پروژه فریلنسری صحبت کردیم (اگر این مقاله را نخوانده‌اید، بد نیست نگاهی به آن داشته باشید). حالا فرض می‌کنیم که پروژه را پیدا کردید؛ الان نوبت چیست؟

انجام مذاکرت و رسیدن به توافق!

برای این کار به پروپوزال نیاز دارید. در مقاله امروز کامل توضیح می‌دهیم که پروپوزال یعنی چه و فریلنسرها چطور باید پروپوزال‌شان را ارائه کنند.

شروع کنیم؟

پروپوزال چیست؟

پروپوزال، یک سند اولیه است که به مشتری ارائه می‌کنید و نشان می‌دهید قرار است چه خدماتی را با چه هزینه‌ای برای او انجام دهید. البته، اولین پیشنهاد صرفاً یک تخمین است و پس از بحث اولیه در مورد پروژه، باید روی عدد دقیق‌تری توافق شود.

پروپوزال چه کمکی به فریلنسرها می‌کند؟

عددپروپوزال ابزاری برای جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم است. همچنین چنانچه مشتری مدعی است که وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اید، می‌توانید با مستندات از خود دفاع کنید.

عددپروپوزال شامل نکات مربوط به پروژه و هرگونه اطلاعات مرتبط به کار است. چنانچه پروپوزال شخصی شما، به طور مناسبی تدوین شود، ممکن است شانس شما را در جذب مشتری افزایش دهد.

یک پروپوزال کاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در کل، یک پروپوزال خوب خدماتی را تعریف می‌کند که به صورت حرفه‌ای و جامع ارائه خواهد شد و باید به مشتری این احساس را بدهد که خدماتی با کیفیت بالا و هزینه منطقی را دریافت خواهد کرد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بگوییم؛ پروپوزال باید این موارد را روشن کند:ویژگی های پروپوزال خوب

  • چه نیازی از مشتری رفع می‌کنید
  • شما در کارتان حرفه‌ای هستید و به آن اهمیت می‌دهید
  • نمونه کارهای شما برای مشتریان قبلی شامل چه مواردی است
  • قیمت پیشنهادی، ناشی از خدمات عالی و با کیفیت کار شما است
  • شما تمام خواسته‌ها و ایده‌های شرکت یا مشتری را در نظر می‌گیرید
  • اینکه شما بهترین محصول/خدمات ممکن را با بهترین کیفیت به مشتری ارائه می‌دهید

آموزش تهیه پروپوزال کاری برای فریلنسرها

در بخش قبلی در مورد چرایی ارائه یک پروپوزال فریلنسری کامل و خصوصیات آن صحبت کرده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد چگونگی تهیه یک پروپوزال تاثیرگذار صحبت کنیم.

ساختار پروپوزال شما به اندازه محتوای آن مهم است، زیرا طبق ساختار استراتژیک انتخابی شما، تمام اطلاعات مورد نیاز به مشتری ارائه شده و درعین حال توجه او تا پایان متن پروپوزال حفظ می‌شود.

فریلنسر

نکته: پیش از هرکاری شما باید مقدمه خوبی بنویسید تا بتوانید از این طریق توجه مشتری موردنظر را جلب کنید. در واقع، در این مرحله مشتری یا کارفرما تصمیم می‌گیرد که آیا پروپوزال‌تان را تا پایان بخواند یا خیر. بنابراین در این مرحله حداکثر تلاش‌تان را برای جلب توجه مشتری به کار بگیرید.

مرحله اول: اطلاعات کاربردی

حتماً یکی از صفحات آغازین پروپوزال را به درج اطلاعت زیر اختصاص دهید و به‌صورت خلاصه و مفید، خودتان را معرفی کنید و اطلاعات لازم را ارائه دهید.

اطلاعات تماس شما: نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل و آدرس وب‌سایت را در پروپوزال درج کنید.

اطلاعات مشتری: به نام مشتری، کسب‌وکار مشتری و آدرس سایت او، آدرس شرکت ایمیل شرکت در پروپوزال اشاره کنید.

اعداد، تاریخ و مدت اعتبار: تاریخ ایجاد پروپوزال و مدت اعتبار آن را حتماً قید کنید و اگر پروپوزال دارای نسخه‌های مختلفی است، شماره‌های آن‌ها را اضافه کنید.

مرحله دوم: معرفی خودتان

صفحه اول پروپوزال فریلنسری شما یک نمای کلی از پروپوزال شما است. اکثر فریلنسرها متناسب با مشتری، پروپوزال‌شان را اختصاصی می‌کنند.

در بخش معرفی‌نامه، به این موارد اشاره کنید:

  • خودتان را کوتاه معرف کنید،
  • جزئیات پروژه را بنویسید،
  • درک خود از پروژه را مختصر توضیح دهید،
  • یک نمای کلی از آنچه در پروپوزال گنجانده‌اید ارائه دهید،
  • در پایان از مشتری بابت تمایل‌شان به همکاری تشکر کنید.

ما در ادامه الگویی برای ایده گرفتن آورده‌ایم؛ اما به یاد داشته باشید، هر مشتری متفاوت است و سفارشی کردن پروپوزال متناسب با هر مشتری ضروری‌ست.

جناب آقای / سرکار خانم [نام مشتری]

با سلام و عرض ادب

از اینکه وقت گذاشتید و در مورد [توضیحات مختصر ومفید پروژه] برای [نام شرکت] با من صحبت کردید متشکرم.

مشتاقانه منتظر نظر شما دربارۀ [توضیح آنچه برای مشتری انجام خواهید داد] هستم.

این پروپوزال شامل اطلاعاتی دربارۀ محدوده کار، سرمایه گذاری، مدت زمان پروژه و هزینه‌های آن است.

با سپاس از توجه شما

مرحله سوم: شرح پروژه / محدوه خدمات

توافق درباره خدمات

صفحه بعدی پروپوزال خود را به شرح پروژه و محدوده خدمات خود اختصاص دهید.

با توضیح مشکلی که مشتری در حال حاضر با آن مواجه است شروع کنید. اگر اطلاعاتی دارید که مشکل را شفاف می‌کند، آن را در پروپوزال خود بگنجانید. در روش دیگر در مورد اهدافی که درمورد آن با مشتری به توافق نظر رسیده‌اید، توضیح دهید. در ادامه به بیان راهکار برای حل مشکل فعلی مشتری یا رسیدن به اهداف پروژه بپردازید.

به عنوان مثال، ابتدا شما باید متناسب با حوزه کاری‌تان، دامنه خدمات را توضیح دهید. در ادامه مشخص کنید که به طور دقیق چه کاری را انجام خواهید داد و چه کاری را انجام نمی‌دهید. در نهایت محدوه اقدامات شما مشخص شده و به انجام کارهای اضافی که برای انجام آن پولی دریافت نمی کنید، نمی‌پردازید.

نکته مهم: چنانچه به مشتری خدمات  مازادی را ارائه می‌دهید، بخشی با نام «پیشنهاد سایر خدمات» یا «پیشنهاد خدمات اضافه» را به پروپوزال‌تان اضافه کنید. مثلاً یک برنامه‌نویس فریلسنر می‌تواند پیشیبانی را با هزینه جداگانه اضافه کند.

مرحله چهارم: زمان‌بندی

دانستن این نکته که چقدر طول می‌کشد تا یک پروژه به اتمام برسد، برای مشتریان مهم است. بنابراین باید بخشی برای جدول زمانی که جزئیات کاری شما را در بازه‌های زمانی معین نشان می‌دهد، داشته باشید. به عبارت دیگر، یک جدول زمانی به مشتری نشان می‌دهد که دقیقا چه چیزی را چه زمانی از شما دریافت خواهد کرد.

به عنوان مثال، فرض می‌کنیم که شما طراح وب‌سایت هستید و ۱۲ هفته طول می‌کشد تایک سایت را طراحی و به مشتری تحویل دهید. جدول زمانی ۱۲ هفته‌ای شما می‌تواند شامل موارد زیر خواهد باشد:

  • هفته ۱ و ۲: تحقیق
  • هفته ۳: ارائه وایرفریم‌ها
  • هفته ۴ و ۵: ارائه مدل‌های تمام شده
  • هفته ۶ و ۷: الگوهای HTML/CSS
  • هفته ۸ و ۹: ادغام قالب وردپرس
  • هفته ۱۰ و ۱۱: تست و بررسی QA
  • هفته دوازدهم: استقرار در سایت آنلاین

مرحله پنجم: هزینه، دستمزد یا سرمایه مورد نیاز

صحبت کردن درباره پول، مخصوصا با مشتری، کار آسانی نیست! اما مهم است که از همان اول راجع‌به آن صحبت کنید و به توافق دوطرفه برسید. هم مشتری باید بداند که چقدر برای پروژه باید هزینه کند و هم شما باید بدانید که وقتتان را برای چه مقدار پول می‌گذارید.

حقوق و دستمزد

در این بخش، هزینه خدمات مختلف را صریحاً بیان کرده و اگر روش خاصی (مثل ۲ قسط) برای پرداخت در نظر دارید، عنوان کنید. در پایان مبلغ کل را برآورد کنید.

  • نکته ۱: اگر خدمات اضافی را پیشنهاد کرده‌اید، بخش جداگانه‌ای را برای قیمت‌های آنها قرار دهید.
  • نکته ۲: اگر خدمات شما مشمول مالیات یا تخفیف خواهد شد، حتما در قرار داد ذکر کنید.

مرحله ششم: چرا من؟

بخش «چرا من؟» شامل اطلاعاتی درمورد توانایی و مهارت‌های شما، نمونه کارهای موفق، سوابق کاری و گواهینامه‌ها است. در این بخش باید به مشتری اطمینان ببخشید که چرا شما بهترین فرد برای این موقعیت شغلی هستید. سعی کنید این بخش را با استفاده از المان‌های بصری جذاب‌تر کنید.

مرحله هفتم: تنظیم قرارداد

قرارداد فریلنسری

هر پروپوزال باید دارای بخشی به نام قرارداد باشد. قرارداد، پیمان قانونی میان شما و مشتری است که طبق آن دوطرف توافق می‌کنند تا به تعهدات‌شان طبق الزامات قرارداد عمل کنند. قرارداد همچنین به شغل شمایی که فریلنسر هستید اعتبار می‌بخشد. در قرار داد، درباره زمان‌بندی، نحوه پرداخت و در صورت نیاز محرمانگی اطلاعات، توضیحات لازم را بیاورید.

توجه: پیشنهاد می‌کنیم پیش از درنظرگیری قرارداد معیار، با وکیل هم مشورت کنید.

چند نکته درباره نگارش پروپوزال

عدداشتباهات املایی و نگارشی ممکن است تمام زحمت‌تان را به باد دهد! اگرچه بسیاری از اشتباهات سهوی هستند، اما پیشنهاد می‌کنیم که به تصحیح خودکار اعتماد نکنید و خودتان بادقت این کار را انجام دهید.

عددبه طور کلی، از مشتریان  بپرسید که میان نسخه چاپی و دیجیتال کدام را ترجیح می‌دهند. در صورتی که مشتری نسخه کاغذی را ترجیح می‌دهد، از کاغذ با کیفیت بالا استفاده کنید.

عددبرای تمامی پروپوزال‌هایتان قالب مشخصی در نظر بگیرید، تا با آن قالب خاص برند ثابت برای خودتان ایجاد کنید. در واقع  توجه به زیباسازی و سازماندهی حرفه‌ای مطالب پروپوزال، دارای اهمیت بسیار بالایی است.

بیش از حد طولانی و بیش از حد کوتاه ننویسید؛ پروپوزال شما باید برای کارفرما جذاب باشد و اطلاعات مهم را بدون ایجاد خستگی، در کمترین زمان، به او بدهد.

عددهرچه بیشتر در مورد کسب و کار مشتری بدانید، احتمال  موفقیت شما در انجام پروژه بیشتر خواهد شد. تحقیقات اولیه به شما کمک می‌کند که دید وسیع‌تری نسبت به کسب‌و‌کار مشتری داشته باشید و در ادامه بدانید چگونه می‌توانید به مشتری کمک کنید.

دانلود نمونه پروپوزال فریلنسری

ما یک نمونه پروپوزال با فرمت PDF و Word برای شما حاضر کرده‌ایم. اما …

دقت کنید که این پروپوزال تنها برای نمونه است و کلیات کار را نشان‌تان می‌دهد. شما باید وقت بگذارید و بر اساس موضوع پروژه، شرایط کاری خودتان و شرایط کارفرما، آن را شخصی‌سازی کنید.

برای دانلود پروپوزال روی آیکون زیر کلیک کنید. ?

دانلود پروپوزال

سخن آخر

در این مقاله ما به بیان نکات جامع درمورد پروپوزال‌نویسی و اینکه چرا باید شروع به ارسال پروپوزال‌های فریلنسری کنید پرداختیم، چنانچه مطابق با آن پیش بروید شانس شما در گرفتن تعداد بیشتری از پروژه‌های موفق افزایش خواهد یافت.

پروپوزال شما، به منزله امضای شخصی شماست، بنابراین حداکثر تلاش‌تان را در تدوین و ویرایش آن به کار گیرید و سعی کنید به خوبی درمورد توانایی‌ها، تجارب مثبت‌تان با سایر مشتریان صحبت کنید.

آیا شما تجربه تدوین پروپوزال فریلنسری داشته‌اید؟ چه نکات مهمی را در تدوین آن رعایت کرده‌اید؟ منتظر شنیدن تجربیات با ارزش شما و همچنین سوالات احتمالی هستیم.

منبع کمکی مقاله: Hostgator

[ad_2]

اشتراک گذاری