[ad_1]
رسانهها مثل سکوی پرتاب عمل میکنند! داشتن یا نداشتن رسانه، با میزان موفقیت هر برند رابطه مستقیم دارد . در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از موثرترین رسانههای دیجیتال صحبت کنیم. میخواهیم ببینیم وبلاگ چیست؟
عموم افراد و کسبوکارها، نقشی که وبلاگ میتواند در موفقیتشان داشته باشد را، دستکم میگیرند. این یعنی شما میتوانید از غفلت آنها استفاده کنید و کیلومترها جلوتر حرکت کنید. اغراق نمیکنیم، داشتن یک وبلاگ خوب، بیشتر از چیزی که تصور کنید مزیت و فایده دارد.
در ادامه راجع به مزایای وبلاگ صحبت خواهیم کرد، چگونگی ساخت و اندازهگیری موفقیت آن را بررسی خواهیم کرد و بهطورکلی، زیروبم موضوع را واکاوی خواهیم کرد؛ اما قبل از هرچیز باید با مفهوم وبلاگ آشنا شویم.
وبلاگ چیست و چه مزایایی دارد؟
محتوای مفصل دارید؟ جای آن در وبلاگ است!
وبلاگ بخشی از سایت (یا سایتی مستقل) است که محتواهای متنی مختلف، با موضوعات گوناگون (مرتبط با موضوع اصلی سایت) در آن قرار میگیرند؛ البته که این محتواهای متنی، حاوی فرمتهای دیگر محتوا هم هستند.
اصطلاحاً به محتوایی که داخل وبلاگ قرار میگیرد، بلاگپست میگویند.
مثلاً همین مقاله را درنظر بگیرید. دراصل با یک محتوای متنی طرف هستید؛ اما چیزی که میبینید فقط نوشتهها نیستند! در بیشتر مواقع، عکسها پای ثابت هر بلاگپستی هستند. همچنین گاهی ممکن است ویدیو هم در بلاگپست دیده شود.
اگر به وبلاگ یکی از پادکستهای کاردرست سری بزنید، احتمالاً در بلاگپست مربوط به هر قسمت، صوت هم قرار داده شده است. بنابراین میتوان گفت که ذات هر بلاگپست متن است و محتوای متنی؛ اما در واقع کلمات باید با فرمتهای دیگر محتوا ترکیب شوند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.
نکته: ترتیب نمایش محتواها در وبلاگ، بهصورت معکوس است؛ یعنی جدیدترین بلاگپست، جلوتر از باقی محتواها نمایش داده میشود.
با بازاریابی محتوایی آشنایی دارید؟ موضوع خیلی گستردهتر از آن است که بخواهیم در این مقاله به آن بپردازیم! احتمالاً در آیندهای نزدیک، مقالهای را به این موضوع اختصاص خواهیم داد و لینک آن را به این قسمت اضافه خواهیم کرد.
خلاصه کلام اینکه وبلاگ، بهترین رسانه ممکن برای فرایند بازاریابی محتوایی یا Content Marketing است (در کنار دیگر کانالها مثل شبکههای اجتماعی).
احتمالاً کلمه بلاگ هم به گوشتان خورده باشد. وبلاگ و بلاگ هیچ فرقی با هم ندارند! قدیمتر ها بیشتر از واژه وبلاگ استفاده میشد و حالا بلاگ عبارت محبوبتری است.
حالا بیایید ببینیم وبلاگها چه فوایدی دارند؟
مزایای وبلاگ
خب فهمیدیم که وبلاگ بخشی از سایت است که از انواع مختلف محتوا میزبانی میکند. همچنین گفتیم که وبلاگ برای هرگونه استراتژی بازاریابی محتوایی، یک ضرورت است! چراکه این بخش از سایت، بیشتر از قسمتهای دیگر بهروزرسانی میشود و مکانی مناسب برای محتواهای طولانی است!
خودتان حسابکتاب کنید. مثلاً صفحه توضیح محصول را درنظر بگیرید، هرچندوقت یکبار آپدیت میشود؟ مگر چقدر پیش میآید که مشخصات محصولی تغییر کند؟! اما وبلاگ درستودرمان، دائماً با محتواهای جدید و باکیفیت بهروزرسانی میشود.
از بحث دور نشویم، وبلاگها میتوانند مزیتهای بسیاری داشته باشند:
۱- لیدسازی ۳ برابری نسبت به تبلیغات!
در اینجا منظور از لید، مخاطبی است که میتواند تبدیل به مشتری شود. مردم از تبلیغات خسته شدهاند. اینکه مستقیماً بخواهیم محصولمان را به آنها معرفی کنیم، هزینه زیاد و بازدهی کمی خواهد داشت؛ اما بازاریابی محتوایی رویکردی متفاوت دارد.
در این نوع از بازاریابی، محتوا با هدف خلق ارزش و کمک به مخاطب تولید میشود. این نوع از بازاریابی، جزو انواع بازاریابیهای درونگرا محسوب میشود؛ یعنی بهجای اینکه شما سراغ مخاطب بروید، مخاطب سراغ شما میآید. بدون اینکه بخواهید به کمک تبلیغات، محصول یا خدمتتان را در چشمانش فرو کنید.
به همین خاطر، لیدسازی با کمک وبلاگ، ۳ برابر بیشتر و بهتر از تبلیغات انجام میشود.
۲- بهبود سئو و احتمال پیدا شدن در نتایج جستوجو
گوگل و دیگر موتورهای جستوجو، میتوانند سیل بازدیدکنندگان را روانه سایتتان کنند. به شرط اینکه بتوانید رتبههای خوبی در نتایج آنها به دست آورید. وبلاگ در این زمینه کمکتان میکند.
گوگل توجه ویژهای به سایتها با وبلاگ فعال دارد؛ چراکه همواره میخواهد بهترین و درستترین نتایج را به مخاطبانش نشان دهد. فعال بودن وبلاگ، یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای رتبه دادن لحاظ میکند.
۳- جایی برای روابط عمومی موثر و شفافیت!
در عصر دیجیتال، شفافیت یک رویکرد برنده است! بلاگ شما میتواند یک رسانه عالی برای پاسخ به ابهامات و شایعات پیرامون برند یا شخص خودتان باشد!
در روزگاری سلطه اینترنت، هیچچیز مخفی نمیماند. همیشه هم قرار نیست واقعاً اتفاقی افتاده باشد، شایعات از ناکجا میآیند و تخریب میکنند. در چنین اوضاعی، رسانههای رسمی برند یا شخص، بهترین مکان برای رفع ابهامات و پاسخ به سوالات هستند. یکی از بهترین این رسانهها، وبلاگها هستند.
نکته خارج از موضوع: هیچوقت و بههیچوجه، سعی نکنید حقیقت را مخفی کنید. در اینترنت، ماه هیچگاه پشت ابر نمیماند!
۴- رشد حداکثری با حداقل بودجه
رشد و توسعه وبلاگ رایگان نیست! اما نسبت به دیگر کانالهای بازاریابی، بودجه کمتری نیاز دارد. خودتان حساب کنید. یکی از راههای جذب ترافیک برای سایت، گوگل ادز است؛ یعنی تبلیغات در گوگل! حتی اگر قیمت ارز را هم لحاظ نکنیم، باز هم هزینه اینکار و انواع دیگر تبلیغات، بسیار بیشتر از پیادهسازی استراتژیهای مختلف بازاریابی محتوایی است.
استراتژیهایی مثل Blogging.
۵- محتوای خوب، به اشتراک گذاشته میشود
فرقی نمیکند در چه حوزهای فعالیت و تولید محتوا میکنید، هستند افرادی که بهعنوان مهرههای تاثیرگذار در آن حیطه شناخته میشوند! اصطلاحاً به این افراد اینفلوئنسر میگویند. لطفاً به ذهنتان اجازه ندهید که واژه ایفلوئنسر را محدود به اینستاگرام بداند!
منظور از اینفلوئنسر، فردی است که در یک حوزه مشخص، تاثیر زیادی دارد و از اعتبار بالایی نزد مخاطبان برخوردار است. مسلماً وقتی چنین افرادی محتوای وبلاگ شما را مفید تشخیص دهند و آن را در رسانههای خود به اشتراک بگذارند، ترافیک زیادی به سمت وبلاگتان هدایت خواهد شد و به اعتبارتان هم افزوده خواهد داشت.
از دیگر راههای افزایش بازدید وبلاگ، استفاده از ایمیل مارکتینگ است که توصیه میکنیم مقاله مربوط آن را هم بخوانید.
۶- افزایش اعتماد مخاطبان
قطعاً یکی از مهمترین ارزشهایی که یک برند میتواند به دست آورد، جلب اعتماد مخاطبان است. اهمیت این ارزش در دنیای دیجیتال بسیار بیشتر از دنیای فیزیکی و سنتی است!
وبلاگ یک ابزار فوقالعاده برای افزایش این اعتماد است. محتوای باکیفیت، کاری میکند تا خوانندهها از معتبر بودن برند اطمینان حاصل کنند. چه چیزی بهتر از این؟!
۷- جمعآوری اطلاعات مفید
داشتن بانک اطلاعاتی از مشتریان کنونی و احتمالی، نقش بسیار مهمی در نتظیم استراتژیهای مختلف بازاریابی دارد! وبلاگ کانالی است که از طریق آن میتوانید به اطلاعات لازم دست پیدا کنید. سادهترین چیزی که نصیبتان میشود، آدرس ایمیل مخاطبان است.
۸- افزایش فروش و اثربخشی
تولید محتوای باکیفیت و پاسخ به ابهامات مخاطبان، در نهایت منجر به فروش میشود. شاید هدف اصلی و اولیه از ساخت وبلاگ چنین چیزی نباشد، اما در صورت استفاده درست، قطعاً به این اهداف هم دست پیدا خواهید کرد.
حالا بیایید ببینیم محتوای وبلاگ چه تفاوتی با محتوای شبکههای اجتماعی دارد!
محتوای وبلاگ چه تفاوتی با محتوای شبکههای اجتماعی دارد؟
بالاتر هم گفتیم: وبلاگ، محل قرارگیری محتوای طولانی و مفصل است!
داشتن این ادعا راجع به شبکههای اجتماعی، درست نیست! فرقی نمیکند بحث کدام شبکه باشد. همه آنها محدودیتهای خودشان را دارند. حتی لینکدین که دست کاربر را برای انتشار محتوای مفصل بازتر گذاشته است.
در نهایت، نقش شبکههای اجتماعی در فرایند بازاریابی محتوایی، انتقال بازدیدکننده به وبلاگ است. به همین خاطر، محتوای این شبکهها باید بهگونهای باشند که حس کنجکاوی بیننده را تحریک کنند. طوری که بخواهد وارد وبلاگ شود و مقاله مفصل را بخواند.
به کسی که برای وبلاگ تولید محتوا میکند، بلاگر یا وبلاگر میگویند. تفاوت اندکی بین مفهوم این دو عبارت وجود دارد!
بلاگر کیست؟ وبلاگر کیست؟
همانطور که گفتیم، واژه وبلاگ و بلاگ یک مفهوم را میرسانند. درهرصورت با بخشی از سایت طرف هستیم که میزبان محتواهای مفصل با موضوعات مختلف و در عین حال مرتبط با حوزه کاری سایت هستند.
اما با استناد به سایت techopedia، دو واژه بلاگر و وبلاگر، هرکدام مفهوم متفاوتی دارند.
- بلاگر: فردی که بر اساس تجربیات شخصی و نظراتش، اقدام به تولید محتوا برای وبلاگ میکند (معمولاً بلاگهای شخصی). البته از این عبارت، برای فعالان شبکههای اجتماعی هم استفاده میشود.
- وبلاگر: فردی که برای تولید محتوا در وبلاگ، تحقیق و جستوجو میکند. به عبارتی دیگر، اطلاعات مفید را از نقاط مختلف کنار هم میآورد تا محتوای کامل و سودمندی خلق کند!
بلاگ هم میتواند برای برند شخصی باشد و هم برای یک کسبوکار!
تفاوت وبلاگ شخصی و وبلاگ کسبوکار
بسیاری از بلاگها رسانه شخصی افراد هستند و بسیاری دیگر بهعنوان رسانه یک کسبوکار فعالیت میکنند. بلاگهای شخصی، متعلق به یک فرد هستند و هدفشان تقویت برند شخصی است.
اما داستان محتوای وبلاگ کسبوکارها کمی متفاوت است. افراد میتوانند در وبلاگشان نظر شخصیشان را بگویند و مسائل را از دید خود بررسی کنند. انجام این کار در وبلاگ یک کسبوکار خیلی رایج نیست. اگر قرار باشد محتوای وبلاگ به افزایش اعتبار برند کسبوکار کمک کند، باید وسواس بیشتری در محتواهایی که منتشر میکند به خرج داد.
مخاطب انتظار دارد تا وبلاگ یک کسبوکار، مطالبی مفید و صد البته همراه با منابع معتبر منتشر کند. مطالبی که گرهای از کار او باز کند یا چیزی به دانشش بیفزاید؛ اما وبلاگ شخصی لزوماً محدود به این چارچوبها نیست!
دیگر وقت آن رسیده که چگونگی ساخت یک وبلاگ را با هم بررسی کنیم.
چگونگی ساخت وبلاگ در ۵ مرحله
ساخت وبلاگ اصلاً کار سختی نیست! البته که حداقل اطلاعاتی هم لازم است؛ اما در کل، توضیحات همین بخش هم کفایت میکنند.
۱- پیدا کردن موضوع (Niche) و تعیین استراتژی
اولین قدمی که باید برای ساخت یک وبلاگ بردارید، پیدا کردن موضوعی است که میخواهید راجع به آن محتوا تولید کنید!
وقتی صحبت از وبلاگ شخصی باشد، انتخاب شما تاثیرگرفته از علایقتان است. هر موضوعی، مشتاقان خودش را دارد؛ اما بهتر است سراغ مسائلی بروید که مخاطب بیشتری هم داشته باشد. بگذارید اینطور بگوییم.
وجه اشتراک بین علایقتان و چیزی که مخاطبان احتمالی دنبالش هستند، موضوعی است که میتواند برای تولید محتوا مناسب باشد.
در مورد وبلاگ کسبوکارها، موضوع تا حد زیادی مشخص است؛ چراکه مخاطبان آن از قبل مشخص هستند. باید بر تولید محتوایی تمرکز کنید که هم مرتبط به حیطه کاریتان باشد و هم برای مخاطبان جذاب باشد.
در واقع، در مورد بلاگ شخصی، مخاطب پس از تعیین موضوع مشخص میشود؛ اما موضوع محتوای وبلاگ کسبوکارها، تا حد زیادی (نه کاملاً) از قبل مشخص است.
همچنین نباید تعیین استراتژی را فراموش کنید. استراتژی محتوا هم موضوع مفصلی است که نمیتوان در یک پارگراف به آن پرداخت. فقط بدانید که تولید فلهای محتوا راه به هیچجایی نمیبرد و باید با استراتژی عمل کنید.
۲- انتخاب نام دامنه
هر سایت و وبلاگی به دامنه احتیاج دارد. میتوانید مقاله دامنه چیست را بخوانید تا اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست آورید. خلاصه که بگوییم، نام دامنه همان آدرس وبلاگتان است!
اگر وبلاگ شخصی باشد، میتوان از نام خود شخص برای دامنه استفاده کرد. البته که لزومی هم به انجام اینکار نیست! درمورد کسبوکارها، نام دامنه میتواند اسم برند یا هرچیز دیگری باشد که صاحب مجموعه صلاح بداند.
در کل که انتخاب نام دامنه مناسب، کاملاً برعهده شما است و کار زیادی از ما برنمیآید ؛ اما خب دامنه وبلاگها معمولاً به ۳ شکل زیر هستند:
- میتواند یک بخش از سایت اصلی باشد: yourdomain.com/blog
- میتواند سابدامین باشد: blog.yourdomain.com
- میتواند یک دامنه کاملاً مجزا باشد: yourdomainmag.com
با این اوصاف، انتخاب نام را بهعهده خودتان میگذاریم و سراغ بخش بعدی میرویم.
۳- تهیه هاست
ساخت یک ساختمان بدون داشتن زمین غیرممکن است! ساختن سایت و وبلاگ بدون هاست هم نشدنی است. گیج شدید؟ مقاله هاست چیست از سردرگمیها نجاتتان میدهد.
انواع مختلفی از هاست وجود دارند که باید متناسب با نیازتان بهترین نوع آنها را انتخاب کنید. میتوانید به سایت ایرانسرور سر بزنید و پکیجهای موجود را مشاهده کنید.
۴- یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) انتخاب کنید
گزینههای زیادی بهعنوان CMS جلوی رویتان قرار دارند؛ اما وردپرس بهترین انتخابی است که میتوانید داشته باشید.
ساده، پر از افزونه، پر از قابلیت و …. ۲ مقاله بهترین CMS کدام است و وردپرس چیست، اطلاعاتتان را در این زمینه تکمیل میکنند.
۵- تولید محتوای باکیفیت!
داشتن وبلاگ خیلی خوب است. بازاریابی محتوایی میتواند نتایج شگفتانگیزی خلق کند. وبلاگ قادر است شما را بهعنوان مرجعی معتبر در حوزه کاریتان معرفی میکند و ….
همه این ویژگیهای خوب و جذاب فقط درصورتی تحقق پیدا میکنند که محتوای باکیفیت تولید کنید! قرار نیست با هر نوشتهای بهعنوان محتوا، یک وبلاگ بینقص و پر بازدید داشته باشید. کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
همچنین پلتفرمهایی وجود دارند که ساخت وبلاگ رایگان را هم ممکن میکنند!
ساخت وبلاگ رایگان
اگر به هر دلیلی نمیخواهید هزینه کنید، وبلاگ ساختن بهصورت رایگان، بهترین گزینهای است که پیشِرویتان قرار دارد. اینکار با کمک پلتفرمهایی مخصوص انجام میشود.
معروفترین پلتفرمی که میتوانید از آن استفاده کنید، ویرگول است؛ البته که ویرگول ماهیت یک شبکه اجتماعی را دارد، اما بهخاطر متنمحور بودنش، گزینه خوبی برای استفاده بهعنوان وبلاگ است.
گزینه بعدی ساخت وبلاگ در بلاگفا باسابقه است! سالها است که این پلتفرم بهعنوان یک وبلاگساز رایگان به کاربران ایرانی خدمترسانی میکند.
همچنین میتوانید ساخت وبلاگ در ای بی سی بلاگ را امتحان کنید. پلتفرمهای دیگری هم وجود دارند که میتوان به بلاگ و رز بلاگ، بهعنوان مهمترین آنها اشاره کرد.
همانطور که میدانید، یکی از مهمترین خصوصیات بازاریابی در دنیای دیجیتال، امکان اندازهگیری دقیق دستاوردها است. وقتی قرار باشد برای وبلاگتان وقت و هزینه صرف کنید، باید میزان موفقیت آن را هم اندازه بگیرید!
پارامترهای تعیین موفقیت وبلاگ
پارامترهای زیر، برای اندازهگیری میزان موفقیت هر وبلاگ، کمک زیادی خواهند کرد:
۱- نرخ ترافیک ورودی
البته که بالا رفتن تعداد بازدیدکنندگان، یک پارامتر بسیار مهم برای سنجش موفقیت است؛ اما در محاسبه نرخ ترافیک، حتماً باید تعداد بازدیدکنندگان بازگشتی (بازدیدکنندگانی که مجدداً وارد سایتتان شدهاند) را هم حساب کنید.
نکته: بازدیدکنندهای که مجدداً وارد وبلاگتان میشود، ارزش بیشتری نسبت به بازدیدکننده تازه وارد دارد!
۲- فعالیتهای درون سایت
بیشتر ورودی ارگانیک سایت، به وبلاگ هدایت میشود. خواننده احتمالی مطلبی را جستوجو میکند و مقاله شما را برای خواندن انتخاب میکند؛ اما یک سوال مهم: بازدیدکننده بعد از خواندن مقاله چه میکند؟!
سایت را ترک میکند؟ روی لینکهایی که داخل مقاله گذاشتهاید کلیک میکند؟ به دیگر بخشهای سایت سر میزند؟
مسلماً هرچقدر بازدیدکننده را بیشتر در سایتتان حفظ کنید، موفقیت بیشتری هم به دست آوردهاید.
۳- تبدیل خواننده به مشتری
اگر محصول یا سرویسی برای ارائه دارید، یادتان باشد که هدف نهایی وبلاگ باید تبدیل خوانندهها به مشتری باشد. خوانندههایی که پس از خواندن مطالب وبلاگتان، تصمیم گرفتهاند از سرویس یا محصولتان هم استفاده کنند.
هرچقدر نرخ تبدیل خواننده به مشتری بالاتر باشد، میزان موفقیت وبلاگ هم بیشتر بوده است.
۴- بکلینکها
وقتی محتوای خوب و مفید داشته باشید، از سایتهای دیگر لینک خواهید گرفت؛ این لینکها در شرایطی میتوانند به بهبود سئو سایتتان کمک زیادی بکنند.
مقالات بک لینک چیست و راهنمای کامل سئو را بخوانید.
۵- سهم بازار
همانطور که گفتیم، وقتی وبلاگ نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند، تبدیل به یک رسانه میشود. داشتن رسانه در حوزه فعالیتتان، به افزایش سهمتان از بازار کمک خواهد کرد.
یکی از مهمترین پارامترها برای سنجش میزان موفقیت وبلاگ، تاثیر آن در سهم بازاری است که برای برندتان به دست میآید!
جمعبندی
وبلاگ بخشی از سایت است که میتوانید محتوای طولانیتان را در آن قرار دهید. اگر میخواهید از طریق گوگل و دیگر موتورهای جستوجو ورودی ارگانیک داشته باشید، وبلاگ بهخوبی اینکار را انجام خواهد داد.
وبلاگ هم میتواند برای برند شخص باشد و هم برای برند کسبوکار! در هر دو حالت، تولید محتوای باکیفیت، نتایج خوبی را برای صاحب برند به همراه خواهد داشت.
برای نوشتن این مقاله از مقالات سایتهای HubSpot و NeilPatel کمک گرفتهایم.
اگر نظر یا سوالی در رابطه با این موضوع دارید، در قسمت کامنت با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
[ad_2]