[ad_1]
بیشتر ما، الکسا را بهعنوان افزونهای که رتبه جهانی و داخلی یک سایت را اعلام میکند، میشناسیم. اما واقعاً الکسا چیست؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید امکانات الکسا، خیلی بیشتر از یک رتبهبندی ساده است؛ تا جایی که میتواند یک ابزار بسیار کاربردی برای سئوکاران و بازاریابان دیجیتال باشد.
با الکسا میتوانید شرایط سایتتان را با رقبا مقایسه کنید، سهم بازار را تحلیل کنید و کلی کار دیگر که در این مقاله خواهیم گفت!
در مقاله امروز یاد میگیرید که الکسا چیست، بعد دربارۀ بررسی رتبه الکسا صحبت میکنیم، سپس چگونگی محاسبۀ این رتبهبندی و مزایا و معایبش را زیر ذرهبین خواهیم برد. همچنین راهکارهای گرفتن رتبه بهتر را با هم بررسی خواهیم کرد.
سایت الکسا چیست؟
این سایت که متعلق به Alexa Internet Company است، یکی از زیرشاخههای کمپانی بزرگ Amazon محسوب میشود! در کل آمازون و جف بزوس، به این نام (الکسا) علاقه خاصی دارند؛ چراکه نام اسپیکرهای هوشمند این کمپانی هم الکسا است.
پس اینکه الکسا چیست، میتواند پاسخ متفاوتی از موضوع این مقاله داشته باشد. در اینجا، قصد داریم راجع به رتبه بندی الکسا صحبت کنیم!
رتبه الکسا چیست و چه فایدهای دارد؟
سایت الکسا (همان که متعلق به Alexa Internet Company است)، رتبهای به هر سایت میدهد؛ این رتبه، میزان معروفیت هر سایت در دنیای اینترنت را مشخص میکند. مسلماً سایتی که رتبه ۱ را در اختیار دارد، معروفترین سایتی است که در جهان وجود دارد. واقعاً هم همینطور است. رتبه اول الکسا در اختیار گوگل است!
یکی از مهمترین فایدههایی که میتوان برای این رتبهبندی متصور شد، تحلیل جایگاه رقابتی سایتها است؛ یعنی هر سایت، با بررسی رتبه الکسا میتواند بفهمد در صنعت خود، چه جایگاهی دارد و رقبایش چه وضعیتی دارند. به همین خاطر، رتبه الکسا میتواند یک KPI مناسب برای سنجش میزان موفقیت در رقابت بین سایتهای برندهای مختلف باشد.
علاوه بر رتبه بندی الکسا، این سایت اطلاعات کاملتری راجع به نحوه عملکرد کلی سایت در اختیارتان قرار میدهد. اطلاعاتی که میتوانند در فرایندهای مختلف بازاریابی آنلاین و البته بهبود عملکرد سایت، تاثیر زیادی داشته باشند.
اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، امکاناتی که این سایت و رتبهبندیاش در اختیار کاربران قرار میدهد، به شرح زیر است:
۱) مقایسه عملکرد سایت در مقایسه با رقبا
اگر میخواهید بدانید چه جایگاهی در صنعتتان دارید، اگر میخواهید بدانید رقبا از چه کلمات کلیدیای بیشترین بهره را میبرند، اگر میخواهید ترافیک ورودی خودتان و رقباتان را مقایسه کنید و …، ابزارهایی که در سایت الکسا وجود دارد، کمکتان میکند.
۲) پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای موضوع سئو
گرچه روشهای بهتر و کارآمدتری برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند، اما اطلاعاتی که الکسا در اختیار کاربرانش قرار میدهد هم میتواند مفید باشد. در بخشی از اطلاعات این سایت، کلمات کلیدیای را مشاهده خواهید کرد که رقبا از آنها ورودی میگیرند، اما برای شما فایدهای نداشتهاند.
۳) نمایش پتانسیل سایتها برای تبلیغات
یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی الکسا، میزان ترافیک است؛ یعنی سایتی که رتبه خوبی در این سایت داشته باشد، بالتبع پذیرای ترافیک بیشتری هم است. به عبارتی، بازدیدکننده بیشتری دارد. وقتی بخواهید در سایتی تبلیغات داشته باشید، بررسی رتبه الکسا آن سایت میتواند در اتخاذ تصمیم درست کمکتان کند.
برخی سایتها قیمت فروش رپرتاژ آگهی را هم بر اساس رتبه الکسا تعیین میکنند.
۴) نمایش سایتهای مناسب برای گرفتن بکلینک
یکی دیگر از فواید رتبه بندی الکسا، شناسایی سایتهایی است که ارزش بکلینک گرفتن را دارند. البته که تنها فاکتور برای سنجش عمکلرد رتبه الکسا نیست؛ اما خب این رنک هم میتواند یک دید کلی خوب در اختیار کاربر قرار دهد.
قبلاً در مقالهای با عنوان بک لینک چیست خیلی کامل و مفصل راجع به این موضوع صحبت کردهایم. اگر تمایل داشته باشید میتوانید این مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درمورد بکلینکها داشته باشید.
حالا بیایید به یک سوال خیلی خیلی مهم جواب بدهیم. ?
رتبه بندی الکسا بر چه اساسی انجام میشود؟
همانطور که بالاتر هم گفتیم، رتبه الکسا نشاندهنده میزان معروفیت یک سایت است! رتبه بندی الکسا، با در نظر گرفتن ۲ فاکتور اصلی انجام میشود:
- بازدیدکنندگان منحصربهفرد روزانه (Unique daily visitors): تعداد کاربران الکسا که در یک روز، از سایت شما بازدید میکنند.
- میانگین بازدید از صفحات: تعداد دفعات مشاهده یک صفحه یا URL خاص توسط کاربران الکسا.
الکسا میزان ترافیک هر سایت را بههمراه نرخ تعامل بازدیدکنندگان، طی ۳ ماه گذشته محاسبه میکند و بر اساس آن، رتبه را مشخص میکند؛ اما یک سوال:
الکسا این اطلاعات و دادهها را چگونه به دست میآورد؟!
همین میزان ترافیک و نرخ مشارکت مخاطبان را عرض میکنیم. جالب است بدانید که همه سایتها در رتبه بندی الکسا جای نمیگیرند!
⚠ برای اینکه الکسا به سایتی رتبه بدهد، بازدیدکنندگان آن سایت باید از افزونهای استفاده کنند که حاوی کدهای مختص به این سایت باشد! کمی گیجکننده است، اما شما موضوع را در ذهنتان پیچیده نکنید.
۲۵ هزار افزونه وجود دارند که script های این سایت را درون خود جای دادهاند. به این ترتیب، وقتی بازدیدکنندهای که از – حداقل – یکی از این افزونهها استفاده کند، وارد سایتی شود، دادههای لازم را برای Alexa میفرستد.
برخی از سایتها هم وجود دارند که درون ساختارشان کدهای الکسا را قرار دادهاند. با این اوصاف، یک سوال دیگر پیش میآید:
آیا رتبه بندی الکسا دقیق است؟
جواب کوتاه: خیر! اما بیایید کمی موشکافانهتر به موضوع بپردازیم.
بر اساس نتایج تحقیقات معتبر، نزدیک به ۵ میلیارد نفر از شبکه جهانی اینترنت استفاده میکنند! رتبه بندی الکسا در بهترین حالت، ۱ تا ۲ درصد این افراد را در محاسباتش لحاظ میکند! پس مسلماً نباید از این سایت و آمارهایش، انتظار دقت بالایی داشته باشید.
مثلاً ممکن است سایتی با ترافیک بسیار بالا، رتبه خوبی در رتبه بندی الکسا نداشته باشد! چراکه درصد بالایی از بازدیدکنندگانش از هیچ افزونهای استفاده نمیکنند. به این ترتیب، آمار دقیق آن سایت هم محاسبه نمیشود و نمیتواند جایگاه خوبی در این سایت داشته باشد.
البته که مسئولان این سایت ادعا میکنند در حال توسعه الگوریتمشان هستند تا حتی آنهایی که هیچ استفادهای از این کدها ندارند هم در محاسبات لحاظ شوند! ?♂️
جدا از این مسائل، وقتی الکسا را با دیگر ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس مقایسه کنید، خودتان متوجه دقت کمتر رتبه بندی الکسا خواهید شد.
در کل وقتی بخواهیم مشت را نمونه خروار در نظر بگیریم، این رتبهبندی یک دید کلی خوب نسبت به عملکرد هر سایت در برابر دیگر رقبایش ایجاد میکند.
راستی، تا یادم نرفته بگویم که تقلب و دور زدن، به رتبه بندی الکسا هم راه پیدا کرده است!
بعضیها رتبه الکسا را دستکاری میکنند!
متاسفانه امکان دستکاری رتبه الکسا فراهم است! یعنی میتوان این سایت را برای دریافت رتبههای بهتر فریب داد! انجام این کار با دستورات جاوا انجام میشود. به این ترتیب که خواننده برای رسیدن به مقصد مدنظرش، مجبور است کلی صفحه جدید باز کند.
با انجام این کار، نرخ مشارکت کاربران (یکی از ۲ فاکتور اصلی رتبهدهی) بهصورت مصنوعی افزایش پیدا میکند. پس میتوان انتظار داشت که رتبه بهتری هم نصیب سایت متقلب شود.
البته که انجام این کار و کارهای اینچنینی، در کوتاه مدت موثر هستند و با گذشت زمان، اثرشان خنثی خواهد شد. بهترین کار برای جذب ترافیک بالا، تولید محتوای با کیفیت است.
دوست دارید نحوۀ فهمیدنِ رتبه الکسای سایتهای مختلف را هم یاد بگیرید؟ بخش بعدی در رابطه با این موضوع است.
چطور میتوان رتبه الکسا یک سایت را فهمید؟
برای دیدن رتبه الکسا یک سایت دو روش ساده وجود دارد:
۱) دیدن رتبه از طریق سایت الکسا
اولین روش استفاده از سایت Alexa است. وقتی وارد صفحه این سایت شوید، فیلدی را مشاهده میکنید که باید در آن URL سایت مدنظرتان را بنویسید. سپس روی دکمه Run Analysis کلیک کنید تا علاوه بر رتبه سایت، اطلاعات کاملی هم راجع به آن به دست آورید.
اطلاعاتی مثل کلمات کلیدی، عملکرد رقبا، عملکرد سایت در قیاس با رقبا، نرخ ترافیک ورودی، موقعیت مکانی بازدیدکنندگان و … .
۲) دیدن رتبه از طریق افزونه الکسا
روش دیگر مشاهده رتبه یک سایت در الکسا، استفاده از افزونه و نصب الکسا در تولبار مرورگر است. اگر یادتان باشد، در بخشی از مقاله گفتیم که بیش از ۲۵ هزار افزونه وجود دارند که حاوی کدهای الکسا هستند. مهمترین آنها افزونه خود سایت الکسا است.
برای دانلود این افزونه باید به Chrome Web Store بروید، Alexa toolbar را سرچ کنید و بعد از نصب و فعالسازی Alexa Toolbar، وارد هر سایتی که بشوید اطلاعات مختصری راجع به آن دریافت خواهید کرد. اطلاعاتی مثل رنک سایت در الکسا و کلمات کلیدی آن سایت.
در تصویر زیر رتبه الکسا و اطلاعاتی دربارۀ سایت ورزش ۳ را میبینید.
حالا که درمورد تمام جوانب رتبه بندی الکسا صحبت کردیم، حیف است نکات مثبت و البته منفی آن را سرفصلوار بررسی نکنیم!
مزایا و معایب رتبه بندی الکسا
الکسا و رتبهبندیاش هم مثل تمام دیگر مسائل هستی خوبیها و بدیهای خودش را دارد! ابتدا مزایای آن را بخوانیم.
مزایا رتبه بندی الکسا
در کل تا به اینجا بهطور کلی راجع به نکات مثبت رتبه بندی الکسا اشاراتی داشتیم:
- اگر سایتی از طریق تبلیغات درآمد کسب میکند، رتبه خوب الکسا قیمت تبلیغات را بالا خواهد برد.
- یک دید کلی از ترافیک رقبا در اختیار میگذارد که میتوانید آن را ترافیک سایت خودتان مقایسه کنید.
- رتبه بهتر باعث میشود نویسندههای مهمان بهتری سراغتان بیایند و بخواهند در سایتتان مطلب بنویسند.
- اطلاعات خوبی از عملکرد سایت در اختیارتان قرار میدهد که میتوانید از آنها در فرایندهای مختلف بازاریابی استفاده کنید.
معایب را هم کموبیش مطرح کردیم؛ اما محض اطمینان:
معایب رتبه بندی الکسا
کفه ترازو به سمت مزایا سنگینی میکند؛ اما خب این معایب هم وجود دارند:
- اطلاعات رتبه بندی الکسا محدود به افرادی است که از تولبار آن استفاده میکنند. یا همانطور که گفتیم سایتهایی که از کدهای الکسا در ساختارشان استفاده میکنند. به همین خاطر دقت خیلی بالایی ندارد.
- امکان دستکاری رتبه و تقلب وجود دارد.
- در این رتبهبندی، سابدامینها بهطور جداگانه بررسی نمیشوند و رتبه نمیگیرند. همین موضوع کاهش دقت را تشدید میکند.
خب، این هم از مزایا و معایب. فکر میکنم بد نیست بدانید که چطور میشود از راه درست، رتبۀ الکسا را بهتر کرد. مخصوصاً اگر سایتی دارید که قابلیت کسب درآمد از طریق تبلیغات را دارد، حتماً بخش بعدی را بخوانید.
۵ راهکار بهبود رتبه الکسا
داشتن رتبه بهتر در الکسا، مزایای خوبی دارد. اگر تا به اینجای مقاله دقتتان را حفظ کرده باشید، این موضوع را میدانید. این شما و این ۵ راهکاری که میتواند رتبهتان را در این سایت بهتر کند:
- بهینهسازی متا دیتا (تیتر و توضیحات متا)
- تولید محتوای با کیفیت و مفید
- بهروزرسانی منظم سایت
- به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکههای اجتماعی
- افزایش ترافیک سایت از طریق شیوههای رایج و اصولی
تمام این کارها برای بهبود سئو هم تاثیرگذار هستند!
نکته آخر: رتبه الکسا رابطه مستقیم با سئوی سایت ندارد!
رتبه الکسا نه ربط مستقیمی به سئو یک سایت دارد و نه حتی اندازه گرفتن رتبه خوب در نتایج گوگل ارزش دارد! میتوانید مقاله سئو چیست را بخوانید تا با مفهوم این عبارت بیشتر آشنا شوید.
اما با استفاده از رتبه بندی الکسا و اطلاعاتی که در اختیار میگذارد، میتوانید سایتتان را بهبود ببخشید که همین موضوع منجر به بهبود سئو سایت هم میشود.
سایتهای معتبر BigCommerce، Kinsta و Alexa Blog منابع ما در تهیه این مقاله بودند.
هر سوال یا نظری در رابطه با رتبه بندی الکسا دارید، قسمت کامنتها منتظر شماست!
[ad_2]