[ad_1]
هر کسبوکار آنلاینی، برای بقا باید بر سر جایگاه گرفتن در نتایج گوگل، بجنگد! این جایگاه چگونه بهدست میآید؟ البته که عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند، اما سئو (SEO)، یکی از اقدامات اصلی است!
قبلاً در مقاله سئو چیست، اساس و پایه SEO را زیر و رو کردیم و تمام مفاهیمی که برای شروع باید دانست را گفتیم. حالا میخواهیم بهطور اختصاصی به سئوی وردپرس بپردازیم و ببینیم که اگر سایت وردپرسی داریم، برای گرفتن رتبههای برتر در گوگل، باید چهکار کنیم!
در نهایت هم به معرفی چند افزونه سئو سایت وردپرس میرسیم.
اگر فکر میکنید سئوی وردپرس مقوله پیچیدهای است که از توان شما خارج است و اگر ساده بود، دیگر رقبا هم این کار را انجام میدادند، سخت در اشتباهید. حقیقت امر این است که قرار نیست خرطوم فیل را ببرید! سئوی وردپرس اصلاً پیچیده نیست.
شاید بهتر باشد قبل از هرچیز با مفهوم سئوی وردپرس آشنا شویم.
منظور از سئوی وردپرس چیست؟
تعریف وردپرس که واضح است؛ یک سیستم مدیریت محتوا که محبوب و پرآوازه است و خیلی از سایتهای دنیا با آن ساخته شده و مدیریت میشوند.
سئو (SEO) چیست؟ کلمه SEO مخفف Search Engine Optimization و در مفهوم به بهینهسازی سایت، برای درک بهتر توسط موتورهای جستجو گفته میشود.
وقتی که از سئوی وردپرس صحبت میکنیم، منظورمان ارائه راهکارهایی است که کمک میکند سایت وردپرسی شما، بهینه شده و در نتایج گوگل (یا حتی سایر موتورهای جستجو) رتبۀ خوبی بگیرد.
خیلیها میگویند وردپرس بهطور خودکار برای موتورهای جستوجوگر بهینهسازی شده و بسیاری هم با اتکا به این ادعا، فقط سایتشان را روی وردپرس قرار میدهند و از اقدامات تکمیلیای که اتفاقاً خیلی هم ضروری هستند، غافل میشوند.
کلیت این ادعا حقیقت دارد. درواقع وردپرس با افزونههای بیشمارش، کار را حتی برای مبتدیها سادهتر کرده است؛ اما اگر خیال کنید حالا که سایتتان وردپرسی است، لینک اول گوگل ملک پدریتان میشود، باید بگوییم زهی خیال باطل!
برای گرفتن رتبه خوب در گوگل، قبل از هرچیزی باید محتوای باکیفیت تولید کنید و این موضوع هیچ ربطی به سیستم مدیریت محتوایی که از آن استفاده میکنید ندارد. قرار نیست گوگل به محتوای ضعیف رتبه خوبی دهد، صرفاً چون سایت منتشرکننده آن وردپرسی است!
ساختن بکلینک قوی هم یکی دیگر از لازمههای کسب رتبه بهتر در گوگل است. باقی کارها در وردپرس انجام میشوند.
خیلی موقعها هم سئو کاملاً تخصصی میشود؛ اما یکی از بزرگترین مزیتهای وردپرس، افزونههای همهفنحریف این سیستم مدیریت محتواست که کار را برای آماتورها راحتتر کردهاند.
بهترین افزونههای سئو وردپرس
افزونه یا Plugin، یک تک کد است که ویژگی جدیدی را به سایت شما اضافه میکند. این ویژگی جدید میتواند یک ابزار سئو باشد، یک صفحهساز، یک گالری عکس یا هر چیز دیگری! میتوانید مقاله افزونه وردپرس چیست را در وبلاگ ما بخوانید، تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.
البته که افزونههای مورد بررسی ما در این مقاله افزونههای مرتبط با سئو هستند.
? یک نکته خیلی مهم: در حال حاضر، هزاران افزونۀ رایگان و غیررایگان برای وردپرس وجود دارد؛ این خبر خوبی است؛ اما یادتان باشد که شما نیازی به همه این افزونهها ندارید و کارتان با چند افزونه مهم و کاربردی راه میافتد. یادتان باشد که اضافه کردن افزونههای بیشازحد به سایت، نه تنها فایدهای ندارد، بلکه باعث ایجاد پیچیدگیهای بیشازحد شده و سایتتان را نیز کند میکند.
پس با دقت از افزونهها استفاده کنید.
۲ تا از افزونههای وردپرس که خیلی در SEO به دردتان میخورند، عبارتند از: افزونه YOAST SEO و All in One SEO Pack نام دارد. هر دوی این افزونهها کاملاً کاربردی و راهگشا هستند، اما از آنجایی که افزونه یواست سئو شناختهشدهتر است، ما هم توصیه میکنیم که از این افزونه استفاده کنید.
خب؛ حالا با یک سری مفاهیم پایه آشنا شدهاید و دیگر وقت آن است که برویم سراغ کارهای عملیتر. درست مانند سربازی که پس از گذراندن دوره آموزشی، عازم میدان نبرد میشود!
آموزش سئو در وردپرس (بههمراه چک لیست)
در ادامه ۲۰ کاری که انجام آنها در سئوی وردپرس کمکتان میکنند را خواهید خواند.
هدف نهایی: فتح رتبههای برتر گوگل!
۱) از یک افزونه رایگان سئوی وردپرس استفاده کنید
قبل از هر چیزی، شما باید اقدام به نصب یکی از افزونههای رایگان وردپرس کنید. همانطور که پیش از این هم گفتیم، توصیه ما به شما استفاده از افزونه Yoast است، چون تجربه کاربری بهتری از خود نشان داده است؛ اما خب افزونههای دیگری هم مثل Rank Math وجود دارند که میتوانید جایگزین YOAST کنید.
یادتان باشد که افزونه قرار نیست همه کارها را برای شما انجام دهد، فقط انجام امور را برایتان آسانتر میکند و این یک دنیا ارزش دارد.
افزونههای Yoast و Rank Math نسخۀ پریمیوم هم دارند. با خرید نسخۀ پریمیوم، قابلیتهای بیشتری، در اختیار شما قرار میگیرد.
۲) از یک قالب SEO Friendly برای سایتتان استفاده کنید
بهاحتمال خیلی زیاد قالب پیشفرض وردپرس به دلتان نخواهد نشست و سریعاً برای تعویض آن اقدام خواهید کرد. بسیاری از صاحبان سایت در همین مرحله کار خود را سخت میکنند.
بسیاری از قالبها جدا از مباحث مربوط به زیبایی، پلاگینهای غیرضروری درون خود دارند که منجر به کاهش سرعت سایت میشود.
یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبهبندی سایتها، سرعت آنها است. برای اینکه بدانید قالب انتخابیتان مطابق با معیارهای سئو است یا نه، آن را با وبسایت web.dev امتحان کنید.
۳) انتخاب یک هاست مطمئن و قابلاعتماد
سرعت سایت و مسائل امنیتی، در تجربه کاربری و بعد از آن، روی سئوی سایت تاثیر مستقیم دارد. خرید هاست مطمئن، خیال شما را از بابت سرعت مناسب راحت میکند.
با تهیه یک هاست امن، پرسرعت و مطمئن از ایرانسرور، با خیال راحت به توسعه کسبوکارتان بپردازید!
خرید هاست پشتیبانی : ۳۱۷۷۶-۰۵۱
ما در مقالۀ افزایش سرعت وردپرس، ۱۰ تکنیک طلایی برای بهبود عملکرد سایتهای وردپرسی را توضیح دادهایم. پیشنهاد میکنم حتماً این مقاله را بخوانید.
۴) دامنه مدنظرتان را انتخاب کنید
شاید از نظر شما فرقی نکند که ابتدای آدرس سایتتان از www استفاده شود یا نه، اما برای گوگل فرق میکند و بههمین خاطر باید درمورد آن صحبت کنیم!
از نظر این موتور جستوجوگر، دو صفحه با نام دامنه مشابه که یکی از آنها www دارد و دیگری ندارد، دو صفحه کاملاً مجزا هستند!
بههمینخاطر باید در وردپرس وارد قسمت تنظیمات شوید و پس از آن به بخش عمومی بروید (Setting > General).
در این بخش مطابق تصویر زیر، دو فیلد را مشاهده میکنید که یکی از آنها URL وردپرس است و دیگری URL سایتتان. هردو را با دامنه دلخواهتان پر کنید. با www یا بدون آن؟ انتخاب شما کدام است؟
۵) تنظیمات مربوط به دیده شدن توسط موتورهای جستوجو را بررسی کنید
یکی از قابلیتهای وردپرس این است که میتوانید آن را طوری تنظیم کنید که توسط موتورهای جستوجو دیده نشود!
این کار بهمنظور خرید زمان و رفع ایرادات انجام میشود. اگر از درست بودن همهچیز اطمینان دارید و میخواهید به رباتهای گوگل اجازه بررسی بدهید، مطابق روند زیر عمل کنید:
به قسمت تنظیمات در سمت راست صفحه ادمین بروید و پس از انتخاب آن روی گزینه سوم یعنی خواندن کلیک کنید (Setting > Reading).
آخرین بخش از خواندن و بالای کلید ذخیره تغییرات، عبارت نمایش به موتورهای جستوجو دیده میشود. دقت داشته باشید که اگر تیک این قسمت روشن باشد، موتورهای جستوجو محتوای سایت شما را بررسی نمیکنند و در نتیجه خبری از حضور در رتبههای برتر گوگل هم نیست.
۶) تنظیم پیوندهای یکتا
هر صفحه جدیدی در وبسایتتان، آدرس مخصوص به خود را دارد و این قسمت درمورد همین آدرسهای منحصربهفرد است.
به لینک بالا توجه کنید، پس از com و اسلش عبارت Brute Force Attack مشاهده میشود، پس خیلی مطمئن میتوان گفت این آدرس مقالهای است که درمورد حملات بروت فورس نوشته شده است.
وقتی شما احساس میکنید راحتتر متوجه موضوع شدهاید، یعنی احتمالاً گوگل هم راحتتر ماهیت مقاله را درک کرده و حالا میتواند رتبه بهتری به مقاله مذکور بدهد.
برای درست کردن این لینکها، به قسمت تنظیمات در سمت راست صفحه بروید و سپس از میان گزینههایی که در اختیارتان قرار گرفتهاند، روی گزینه پیوندهای یکتا کلیک کنید (Setting > Permalinks).
وقتی وارد این قسمت میشوید ساختارهای گوناگونی برای آدرس صفحاتتان مشاهده میکنید که مناسبترین آنها، گزینه یکی مانده به آخر است. با انتخاب این گزینه بعد از اسلش، عنوان مقاله مشاهده میشود و هرگونه عدد و علامت اضافی از بین میرود.
۷) استفاده از کلمات کلیدی
اگر کلمه کلیدی وجود نداشته باشد، تمام کارهایی که برای بهینهسازی انجام میشوند حکم آب در هاون کوبیدن را دارند؛ یعنی چطور میخواهید مخاطب یا مشتری را به سایتتان بکشید؟ چه چیزی باید در موتورهای جستوجو سرچ شود تا سایت شما نمایش داده شود؟
کلمات کلیدی عبارات مرتبط به حوزه فعالیت شما هستند که توسط مخاطب و مشتری بالقوه جستوجو میشوند و اگر آموزش سئو وردپرس را بهخوبی دنبال کنید، سایت شما در نتایج ابتدایی این کلمات نشان داده میشوند.
برای اینکه بدانید کاربران چه کلماتی را جستجو میکنند و تعداد این جستجوها حدوداً چقدر است، میتوانید از ابزارهای KWFinder یا Keyword Planner استفاده کنید و بعد با استفاه از Yoast بررسی کنید و ببینید که کلمات به خوبی در متن شما توزیع شدهاند یا نه.
YOAST همیشه پیشنهادهایی هم برای سئوی بهتر مقاله دارد.
۸) کامنتها را بررسی و سپس برای انتشار تائید کنید
اسپمرها را شاید بتوان مزاحمترین اقشار اینترنت دانست! هیچ نقطهای در اینترنت از مزاحمتهای آنها در امان نیست. حتی قسمت کامنت پستهای بلاگتان!
اصلیترین هدف این افراد گرفتن بک لینک و هدایت ترافیک به وبسایت مدنظر خودشان است. البته گوگل در سال ۲۰۰۵ قابلیتی با نام no-follow را معرفی کرد که سیستم وردپرس نسبت به کامنتها بهصورت پیشفرض در این حالت قرار دارد؛ اما بنا به گفته این موتور جستوجو، وجود کامنتهای اسپم زیر پستها حتی اگر ایندکس نشوند و بهعنوان بک لینک نامعتبر هم شناخته نشوند، بازهم برای سایتتان زیانبار هستند.
سیستم وردپرس بهصورت پیشفرض روی تائید خودکار و انتشار تمام کامنتها تنظیم شده است؛ اما اگر میخواهید تمام اصول سئوی وردپرس را رعایت کنید، باید به به بخش تنظیمات بروید و روی قسمت گفتوگو کلیک کنید (Setting > Discussion).
سپس در صفحه به سمت پایین بروید تا به عبارت پیش از این که دیدگاهی نمایان شود برسید. در مقابل این نوشته دو گزینه وجود دارد. شما فقط باید تیک گزینه اول یعنی دیدگاهها بهصورت دستی تائید شوند را روشن کنید.
۹) از سرتیترهای مناسب استفاده کنید
چیزی از تیترهای H1 و H2 و … شنیدهاید؟ اینها تگهای HTML هستند که در نوشتن مقالات یک سایت باید آنها را هم لحاظ کنیم. درواقع این تگها نشان میدهند مقاله درمورد چه موضوعی است و در رابطه با چه مسائلی دقیقتر صحبت شده است؟
به سادهترین بیان، تیتر اصلی هر مقاله یا عنوان آن H1 است. پس از H1 بسته به گستردگی موضوع، تعدادی تیتر H2 داریم که هرکدام از این تیترها هم میتوانند شامل تیترهای H3 شوند. گیج شدید؟
نگاهی به همین مقاله بیندازید. عنوان مقاله که آموزش وردپرس سئو است تیتر ۱ یا H1 است. سپس ۳ تیتر ۲ یا H2 داریم که آخرین آنها آموزش سئو در وردپرس (بههمراه چک لیست) است. H2 آخر متشکل از چند تیتر ۳ یا H3 است. از شماره ۱ تا ۲۰ تیترهای ۳ یا H3 این مقاله هستند. در وردپرس فارسی تیتر ۱ همان H1 است، تیتر ۲ همان H2 و تیتر ۳ همان H3 و … . این روند ممکن است تا h6 هم پیش رود.
۱۰) استفاده درست از دستهبندیها و تگها
منظم بودن محتواهای یک وبلاگ، کار را برای کاربر و موتورهای جستوجو راحت میکند؛ اما اصلا چگونه میتوان محتواها را مرتب کرد؟ برای ما که حتی اتاقمان هم همیشه نامرتب است، کار خیلی سختی نیست!
در وردپرس بخشی وجود دارد با نام دستهبندی یا Category. دستهبندیها، محتوا را بر اساس ویژگیهای کلی از یکدیگر جدا میکند و در گروههای بزرگی قرار میدهد.
✅ مثلاً اگر یک سایت مربوط به آشپزی باشد، دستهبندیهای آن میتوانند آموزش آشپزی، نقد و بررسی غذای ملل مختلف، دستور تهیه انواع دسر، دستور تهیه انواع سوپ و … باشند. این اولین قدم از مرتبسازی سایت کسی است که حتی اتاقش هم بههمریخته است.
✅ در مرحله بعد تگها را داریم که باز هم کار را سادهتر میکنند. تگها یک دستهبندی جزئیتر ایجاد میکنند. مثلاً ما دسته انواع سوپ را ایجاد کردیم، اما ۵ رسپی مختلف برای سوپ جو داریم، با اضافه کردن تگ سوپ شیر به این ۵ مقاله، میتوانیم خواندنشان را هم برای کاربر، هم برای گوگل راحتتر کنیم.
یادتان نرود که گوگل عاشق نظم است!
یک نکتۀ حیاتی: اضافه کردن کلمات کلیدی متن به تگهای وردپرس نهتنها تاثیر مثبتی بر سئو ندارد، بلکه یک سایت شلخته با تعداد زیادی صفحۀ بهدردنخور میسازد و سئو را به فنا میدهد. برای اینکه بهتر درک کنید، اصلاً نیازی نیست که ما در مقالۀ رسپی سوپ شیر این تگها را وارد کنیم: سوپ شیر، سوپ جو، سوپ شیر خوشمزه، سوپ شیر و قارچ و …!
تگ فقط برای بردن مقالات نزدیک به هم، در یک گروه است!
۱۱) سایتتان را در Search Console گوگل ثبت کنید
Search Console گوگل یکی از ابزارهای ارائه شده توسط این ابرکمپانی است که با استفاده از آن میتوانید سایتتان را بهینهتر کنید. با استفاده از سرچ کنسول میتوانید بفهمید که کدام مطالب بازخورد بیشتری داشتهاند، کدام مطالب ورودی خوبی نمیگیرند، چه خطاهایی روی سایتتان هست و … .
? برای دستیابی به اطلاعات بالا، آموزش ثبت سایت در گوگل را بخوانید. در این مقاله همهچیز را مرحله به مرحله و تصویری توضیح دادهایم.
⚡ قدم بعدی اضافه کردن نقشه سایت به سرچ کنسول گوگل است که در همان مقالهای که بالا گفتیم، این مورد را هم توضیح دادهایم.
۱۲) خودتان URL صفحات و پستهای مختلف را انتخاب کنید
وردپرس در حالت پیشفرض عنوان مقاله را بهعنوان آدرس URL انتخاب میکند و خوب این مسئله در بسیاری از مواقع باعث طولانی شدن بیش از حد URL میشود.
برای مثال فرض کنید مقالهای با عنوان بهترین خودروهای آلمانی در سال ۲۰۲۰ از نگاه مجله ماشین تهیه و آماده انتشار میشود. اگر قرار باشد تمام عنوان در URL باشد، حاصل یک عبارت فوق طولانی و درهم و برهم است.
بهترین کار این است که یک URL کوتاه بامعنی به زبان انگلیسی وارد کنید. مثلاً best-german-cars-2020
دقت کردید؟ بین کلمهها نباید از فاصله استفاده شود. کلمات را با – (Dash) جدا میکنیم.
۱۳) داشتن تگ عنوان و توضیحات متا منحصربهفرد
تگ عنوان و توضیحات متا، عبارتی است که کاربر در نتایج گوگل مشاهده میکند و نقش مهمی در جذب او به سایت و حتی SEO وردپرس دارد.
اگر افزونه Yoast را نصب کرده باشید، بهصورت خودکار از تیتر اصلی مقاله، تگ عنوان انتخاب میشود؛ اما میتوانید خودتان هم این قسمت را بنویسید و از کلمات کلیدیای استفاده کنید که در عنوان دیده نمیشوند.
توضیحات متا هم همان یکی دو خطی هستند که زیر هر لینک نوشته شدهاند. این قسمت تاثیری در سئوی وردپرس و رتبهدهی گوگل ندارد؛ اما میتواند برای جذب مخاطب مفید واقع شود. باید در کوتاهترین شکل ممکن، پیام کلی مقاله را بهمخاطب منتقل کنید، بهگونهای که برای ورود و خواندن مقاله ترغیب شود.
۱۴) لینکسازی داخلی داشته باشید
لینک کردن محتواهای داخلی و مرتبط سایت به یکدیگر باعث میشود مخاطب سفری درون سایتتان داشته باشد و این موضوع به گوگل نشان میدهد که محتوای شما مفید است .
ساختن لینک داخلی در وردپرس واقعاً کار سادهای است. فقط کافی است کلمه یا عبارتی که میخواهید لینک روی آن قرار بگیرد را انتخاب (Select) کنید. سپس در نوار ابزار آیکون لینک (شکل زنجیر) را مشاهده میکنید که با کلیک روی آن میتوانید آدرس URL صفحه مدنظرتان را وارد کنید.
۱۵) از اسمهای بهینهشده برای عکسها استفاده کنید
این نکته را فراموش نکنید که استفاده از عکس در محتوای سایتتان، خواندن آن را برای مخاطب راحتتر میکند. (کلاً هر چیزی که تجربه کاربران را بهتر کند، به سئوی وردپرس هم کمک میکند)
وقتی عکسی را در قسمت Media Library وردپرس آپلود میکنید، گزینههایی وجود دارند که میتوانید توسط آنها نام عکس را هم بهینهسازی کنید. یکی از اولیهترین اقدامات در این زمینه، تغییر نام فایل عکس است.
عکسی که با نام IMAGE-1 آپلود میشود هیچ فایدهای ندارد. نام عکس باید بیانگر موضوع آن باشد. مثلاً بهترین-ماشین-آلمانی.
۱۶) به عکسهایتان Alt Text اضافه کنید
رباتهای گوگل و دیگر موتورهای جستوجو، توانایی دیدن عکسها را ندارند، برای همین باید عکسها را برای آنها توضیح دهید. به توضیحاتی که برای هر عکس نوشته میشود، Alt Text میگویند و این قسمت در تنظیمات مربوط به عکسها قرار دارد.
درنوشتن این متن سعی کنید تا جایی که میتوانید دقیق باشید، فرض کنید میخواهید عکس را برای یک نابینا شرح دهید در این حد دقیق!
۱۷) استفاده از افزونههای Cache برای افزایش سرعت سایت
یکی از موثرترین فاکتورهایی که گوگل برای رتبهدهی به یک سایت بررسی میکند، سرعت پاسخگویی آن سایت به درخواست (Request) کاربران است. استفاده از افزونههای Cache وردپرس میتواند این پاسخگویی را سریعتر کند.
این پلاگینها بهسادهترین زبان عملکرد سایتتان را بهبود میبخشند و باعث افزایش سرعت آن میشوند. معروفترین این افزونهها Cache Enabler و WP Super Cache هستند.
۱۸) عکسها را بهینه کنید
شما کاملاً صحیح میفرمایید! بله ما چند خط بالاتر عرض کردیم که استفاده از عکس خواندن مقاله را برای مخاطب راحتتر میکنید؛ اما توجه داشته باشید که عکس باید بهینهسازی شود تا بتوانید نهایت بهره را از آن ببرید.
عکس بهینهنشده، یکی از اصلیترین دلایل افت سرعت یک سایت است. با استفاده از پلاگین Smush تمام عکسهایتان هم از نظر اندازه و هم از نظر حجم بهینه میشوند.
اگر هم دوست نداشتید پلاگین اضافی نصب کنید از Optimilzilla کمک بگیرید و حجم عکسها را کاهش دهید، سپس آنها را بارگذاری کنید.
۱۹) صفحاتتان را با Schema نشانهگذاری کنید
به سادهترین بیان schema کمک میکند تا با افزودن متن به انواع محتوا و اطلاعات، نتایج بهتری را در سئوی وردپرس مشاهده کنید. این کار نه تنها باعث گرفتن رتبه بهتر در گوگل (همان سئوی وردپرس) میشود، بلکه در مواردی (مثل وقتی که امتیاز مطلب با ستاره مشخص شده است) نرخ کلیک را هم افزایش میدهد.
در تصویر زیر میتوانید یک نمونه استفاده از اسکیما را ببینید.
برای استفاده از اسکیما در سایتتان هم میتوانید از افزونه WP Schema Pro استفاده کنید و هم اینکه خودتان کدگذاری را انجام دهید. سعی میکنیم در مقالات بعدی ایرانسرور، بیشتر در این رابطه توضیح دهیم.
۲۰) تاریخ آخرین بهروزرسانی را بنویسید
برای اینکه محتوای همیشه سبزتان، مثل برگ خزان زرد نشوند، باید همواره آنها را بهروزرسانی کنید و حتماً در انتها یا ابتدای مقالهتان، تاریخ آخرین بهروزرسانی را هم نشان دهید.
با انجام این ۲۱ کار، بیشتر امور مربوط به سئوی وردپرس را انجام دادهاید و مرحله بعدی و البته اصلیترین مرحله، تولید محتوایی است که از هرجهت بینقص باشد.
جمع بندی
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که بهینهسازی آن برای موتورهای جستوجو حتی برای مبتدیها هم کار راحتی است. این CMS با استفاده از افزونههای بیشمارش انجام این کار را ممکن میکند.
هر سایتی که توسط وردپرس ساخته شده، لزوماً قرار نیست بهصورت پیشفرض برای موتورهای جستوجو بهینهسازی شده باشد؛ اما سئو کردن سایت وردپرسی راحتتر از دیگر انواع سایتها است.
برخی اقداماتی که میتوانید با انجام آنها سایتتان را بهینه کنید، عبارتند از استفاده از افزونههای رایگان وردپرس مانند افزونه یواست سئو، استفاده از هاستهای معتبر، استفاده از قالبهای سئوشده، تنظیم پیوندهای یکتا یا permalinks، بهینهسازی عکسها، لینکسازی داخلی و … .
نظر شما چیست؟ پیشنهادی برای سئوی بهتر وردپرس دارید؟
منبع کمکی این مقاله: Semrush
[ad_2]